• Kina79

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Nifelheim skrev 2011-02-17 15:28:00 följande:
    cicci85 skrev 2011-02-17 14:53:34 följande:
    Jag behövde inte heller något kvitto! Jag fick mejla bilder på stolarna och länkar till babyland där det stod priser.
    Va? Hon jag pratade med sa minsann att det krävdes kvitto Förvånad vad har ni för försäkringsbolag?
    Vi har LF- Länsföräkringar
    Nifelheim skrev 2011-02-17 15:30:47 följande:
    Jag måste dessutom lämna in stolarna/stolen på deras kontor INNAN jag kan få hämta ut ny stol (hon vill bara ersätta den stol som det satt ett barn i, den andra behöver inte ersättas enligt henne).
    Det blir lång tid utan bilbarnstol om jag först ska skriva en skadeanmälan och skicka in, efter det vänta på svar och ett skadenummer och SEN lämna in bilbarnstolen/arna på deras kontor och efter det få ett godkännande att hämta ut en ny stol. Tokerier

Jag förstår ju att de vill att man ska lämna in den så att den inte används ändå, men jag tycker att det är helgalet att det ska ta sån tid.
    Skadenumret fick jag direkt per telefon, eftersom det behöver uppges när man tar kontakt med verkstad.
    Sen ville hon först att jag skulle lägga ut för stolarna, sen skicka in kvitto. Eller att  jag skulle skriva i skadeanmälan (som skulle skickas hem till mig) vilka stolar det var, skicka in den och sen få en rekvisition hemskickad. Då sa jag att jag vet exakt vilka stolar jag äger och jag har inte råd att ligga ute med det just nu. Vi behöver dessutom bilstolar i stort sett varje dag och jag kör inte mina barn i de skadade.
    Då skrev hon upp vilka stolar det gällde och skickade en rekvisition direkt hem. Det stod inget pris på den utan att det gällde två Britax Hi-Way.

Båda stolarna ska i ditt fall bytas ut. Påfrestningen på stolen är mkt stor även om det inte satt barn i den. I en smäll så rör sig inte stolen i luften som tex en bälesstol gör utan stolen sitter så hårt fast att spänningen och trycketr i plasten blir jättehögt.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Kina79
    tinis77 skrev 2011-03-03 11:00:04 följande:
    Jag behöver hjälp!! Vi hämtar ny bil idag, en chrysler grand voyager. Funderar på hur jag ska sätta stolarna?? Lite tips någon?! Har en hi-way, en two-way och en duoflex.
    Nu är jag lite dålig på just den bilen...
    Har den skjutdörrar? På båda sidorna?
    Hur kommer man till bakersta raden? Måste man fälla ett säte i mittenraden då?

• Kina79
    tinis77 skrev 2011-03-03 11:13:04 följande:
    Sjutdörrar på båda sidor. För att komma bak fäller man ett säte. Funderar på om jag ska sätta duoflexen bakom passageraren, t-w bakom och h-w bredvid. 2 stolar längst bak alltså, så är båda platserna på vänster sida lediga. Vet inte om det funkar dock, om det blir krångligt att ta sig till t-w... Bättre förslag?
    Jag hade hellre haft två stolar i mittenraden, känns som att det är lättare att luta sig in och knäppa där än längst bak.
    Den som behöver mest benutrymme hade jag nog satt längst bak till höger, den som behöver minst bakom passageraren (så kan passageraren sitta bekvämt med)
    Och den tredje stolen i mitten, i mitten

• Kina79

Aha!
    Nu fattar jag hur det ser ut. Fantastisk bild!

Då hade jag satt det barn som lättast kan hjälpa till att knäppa bältet längst bak, där man når lite sämre. Man kanske kan nå att knäppa och dra åt från bagagen?

Sen hade jag satt det barn som det funkar bäst ensamt med i mittenraden. Det barn som inte bryr sig eller inte fattar att det sitter ensamt

Och de andra två längst bak. 

• Kina79
    tinis77 skrev 2011-03-03 12:00:07 följande:
    Tänkte isf ha tvååringen i mittenraden bakom passageraren, längst bak bakom tvååringen och ettåringen i mitten längst bak. Stora får ju då klättra över en stol för att komma dit, men han kan ju sätta sig och fixa bältet själv så behöver jag bara spänna. Tror du det kan funka?? Ska testa ikväll när bilen är hemma, men är bra att ha en plan innan så jag inte måste testa hur mycket som helst sen.
    Vad har ettåringen för stol? Tänkte om du kan montera den så att avstånde till ryggen är så stort som möjligt, så kan kanske 5-åringen sätta ner foten där när han klättrar förbi. Då blird et ju inte så skitigt som om han ska joxa med skor/stövlar i etåringens stol.

Jag har ju Hi-Way och den går att montera så att nästanfemåringen kan sätta ner foten där när hon klättrar in. 
  • Kina79
    sara1981 skrev 2011-03-03 12:23:33 följande:
    Behöver lite åsikter när det gäller köp av babyskydd.

Tidigare har vi haft Maxi-Cosi Cabriofix med bas och möjlighet att fästa babyskyddet på vagnen, vilket vi tyckt var väldigt smidigt. Har varit mycket nöjda med själva babyskyddet då jag tyckt att barnen suttit bra och att stolen varit relativt lätt, samt funktionerna med bas och vagn.
    Nu när vi väntar trean har jag varit inställd på att köpa samma uppsättning (eller ev Maxi-Cosi Pebble med bas) då vi har vagnen kvar.
    MEN nu såg jag att Barnens Hus säljer ut Brio Primo med bas för 990kr vilket ju är en bråkdel av priset och då blev jag lite tveksam.

Så nu undrar jag lite vad ni har för åsikter i frågan? Erfarenheter av Brio Primo babyskydd i jämförelse med Maxi-Cosi? Måste bestämma mig innan eftermiddagen..
    Till de två stora tjejerna hade jag ett Britax babyskydd utan bas. Funkade kanon, saknade aldrig att ha bas.
    Till tredje barnet hade jag ett Brio Primo med bas. Det är ju sjukt smidigt med bas
    Inget av våra babyskydd har varit kompatibelt med nån vagn, men samma sak här: det man aldrig haft saknar man inte heller.
    Du får ju fundera på hur ofta du använde babyskyddet på vagnen. Om det är såå smidigt att det är värt de extra pengarna?
    Jag gillade Brios babyskydd. Det var ett av de billigare, det är lätt att bära och tar absolut minst plats i bilen.
  • Kina79

Lillafrugan: De flesta babysydd jag vet ska ha ett säkerhetsavstånd till framförvarande säte/instrumentpanel.
    Vilket babyskydd har du?

Annars får du väl ha kvar det stora barnet fram och sätta bebisen bak. Det funkar ju utmärkt det med  

• Kina79
    Joico skrev 2011-03-03 13:00:19 följande:
    Det var precis det jag tänkte på.. Minns nu inga exakta mått, men ett visst antal centimeter har väl de flesta babyskydd. Alltså att de måste vara ett visst antal centimeter från det framför, det ska absolut inte luta emot.
    Jag kommer inte heller ihåg, men ett babyskydd ska ju röra sig vid en krock. 

Alternativet är ju att sätet är ganska långt fram, så att babyskyddet sitter bra, sen lutar ni ryggen ganska långt bakåt (ionte för långt dock) så att Britaxen kan stå bakom och luta mot sätet framför.
    Skulle det kunna funka tror du? 
  • Kina79
    ÄrtaMärta skrev 2011-03-03 17:19:34 följande:
    Vad konstigt att då affären som vi köpt stolen installerade den åt oss och satte den så =(.
    Inget roligt att behöva säga det, men det är inte första gången jag hör att en babyaffär installerat stolar fel

KOlla upp vad babyskyddet heter och fixa en bruksanvisning om du inte redan har en - så vet du att det blir helt rätt! 
  • Kina79
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-03 17:30:05 följande:
    Ni verkar vara experter på detta med bilstolar....

HUR stor/liten krock/kollision ska till för att bilstolen bör bytas ut?
    Jag körde på ett rådjur i höstas. Körde i ca 50 km/h.
    Båda bakåtvända byttes ut utan diskussion.

Någon annan här hade visst svårt att få dem utbytta, eftersom det inte satt nåt barn i den ena. Men det ska inte spela nån roll - oavsett ska de bytas ut.
    Enligt NTF ska de bytas ut.
    Enligt Britax ska de bytas ut vi en krock över 10 km/h 
  • Kina79
    tinis77 skrev 2011-03-03 21:22:51 följande:
    Kastar in en bild oxå, såhär ser våran bil ut inuti.
    När du fäller mellanradens säte, får du liksom plats att gå in och ställa dig där bak då? Så att det är lätt att hjälpa de två längst bak?
    Kan man ta bort armstöden?

Jag hade nog haft äldsta och en av de yngre längst bak.

Nästa fråga Kan man om man har en stol som behöver väldigt lite utrymme och ett barn som nästan inte behöver benutrymme, flytta sätet i mellanraden framåt? Om man kan det, kan man då klämma sig in längst bak och klättra in i en bakåtvänd från den sidan?
    Fattar du min extremt konstiga förklaring?

• Kina79

När kom Free-Way´n? Grannen har en gammal, med blått bälte och blåmönstrad klädsel. Nu var det mörkt ute, så vi orkade inte ta ut den och kolla datumstämpeln (hon hade haft den som extrastol till kompis idag)

Tänkte om någon vet... 

• Kina79
    EnStoltMamma skrev 2011-03-07 22:08:06 följande:
    jag hade en ett tag med ett blått bälte och blått mönster.. stod nått på klädseln också men kommer inte ihåg exakt vad det var nu.. Men den va iaf från april 2000 så den kunde jag bara ha ett par månader när jag fick den :/ visste inte när jag fick den att de va bästföre datum på dom... men nu kommer den till använda ändå :) fast INTE i en bil.. hehe..  hade den på sparken under vintern så sonen satt bättre och stilla :) plus att man kunde spänna fast honom när man stod stilla med sparken.. vet inte om man får göra så men det funkade iaf bra :) så min va iaf från 2000 och den va det som sagt blått mönster på och blått bälte..
    Tack för svar. SKa kolla på den nån dag sen och se om jag hittar datumstämpel.
    Vad tycker ni andra - ska hon ha kvar den som extrastol, hellre än att sätta sin nyss fyllda treåring i bältesstol?

• Kina79
    Jempa L skrev 2011-03-07 22:34:02 följande:
    Kan inte svara på när den kom, men vet att Free-wayen iaf slutade säljas strax efter att jag köpte våran. Vår är köpt -06, och då var det de gråa bältena som gällde.
    Ja, den tillverkades fram till 2006 och såldes tom 2007. Jag hade oxå gråa bälten på båda mina, tillverkade 2005 och 2006.
    Hon lär nog inte köpa nån ny bakåtvänd att ha som extra. Sonen åker bältesstol till dagis tre dagar/vecka när han åker med pappan i firmabilen. Denna stol används nästan aldrig
  • Kina79

Kollade den idag, den är tillverkad 1999, juli

• Kina79
    KaKje skrev 2011-04-04 20:27:40 följande:
    Hur gör ni när ni tar med kompisar till barnen hem efter förskolan eller när de följer med något annat barn hem å man inte kan promenera?

Har ni extra bilstolar/ bältesstolar? Jag låter min tre och ett halvtåring sitta i bältesstol som "miniminivå", stora tjejen som fyller sex får som miniminivå sitta på bilkudde. Tar jag med en extra tre-fyraåring hem får det barnet ta stora tjejens bältesstol och så får stora tjejen sitta på kudde som vi har som extra i bilen. Då åker vi bara inom vårt lilla samhälle där det är femti och tretti! Åker de någon annanstans så måste den lilla sitta bakåt å stora i bältesstol, annars kan de inte åka med... Vi låter inte heller någon åka med oss om de inte kan sitta riktigt...

Hade varit kul å höra hur andra resonerar...
    Vi har en extra bältesstol som kompisarna åker på.
    Min stora tjej, 7 år får som minimi åka på kudde.
    Mellan är 5 och ska sitta i bältesstol med andra
    Lillan fyller snart 1 och sitter naturligtvis alltid bakåt
  • Kina79
    Tibell skrev 2011-05-31 19:21:13 följande:

Satt och kikade i bildtråden lite och fick mig en funderare..
    Det var någon här inne som provat lite olika stolar till sin son och upptäckte att cosmicen passade bra om man tog bort nackstödet..Får man göra det ??

Enligt både Akta och två babybutiker jag var i kontakt med för några år sedan så var det ok. Om det gör att man behåller barnet bakåtvänt längre så är det helt klart att föredra.

Men maila Mr Bell, han kan säkert svara på det.

När vi hade Cosmic XTP´n så tog vi bort nackstödet - då funkade stolen mkt mkt bättre.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!