• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

tobiq skrev 2010-12-30 21:29:29 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av Maxi Cosi Mobi? Enligt säljaren på Babyproffsen här i stan är det den som tar minst plats då vi ska ha den bakom förarsätet. Ett annat alternativ vi var intresserad av var Britay Two-way men den hade dom inte inne, någon som vet vilket som är rymligast? Vår tvååring provsatt Mobin och det var ju inte så väldigt mycket ryggstöd att växa i direkt, kanske en dm kvar.
    Twoway är den rymligaste stolen som finns Hade du tänkt den till 2-åringen? Har aldrig hört att Mobi skulle ta lite plats, tvärtom
  • cicci85
    KaKje skrev 2011-01-01 06:56:09 följande:
    Hej! Kanske kan ni hjälpa mig...

Hur sjutton får man en Britas twoway att sitta bra i framsätet?? Vi har en Toyota verso.

Stolen hoppar ju nästan när man kör. Ryggen lyfter ca 5-10 cm från instrumentbrädan... Remmarna kommer underifrån. Jag har inte hittat annat ställe att fästa dem i.

Dessutom låser ju sig inte bältet så som det gör i baksätet vilket gör att det känns mer ostadigt...

Hjälp!!
    Jag skulle absolut inte köra om stolen sitter så ostadigt! Förvånad För att den bakåtvänd stol ska vara säker måste den vara rätt monterad och sitta stenhårt, du ska inte kunna rucka på den alls...

Kan du inte montera den i baksätet istället? TW är svår att montera i fram i vissa bilar tycker jag, speciellt om instrumentpanelen är sned. I bak brukar det inte vara några problem.
    Har du klacken inåt eller utåt?

Affären där man köpt stolen brukar hjälpa till med monteringen om man har kvittot kvar.
  • cicci85
    väntar i Kina kön skrev 2011-01-08 10:56:51 följande:
    Nä! Jag skulle behöva lyfta allt ett steg upp men hur får jag lös bältena. huvudskyddet är lätt men hur får jag bort bältet och ändrat ett steg upp. Formulerade mig helt fel
    Jag hade en duoflex och på den tog man loss bältena där de satt fast vid rumpan. Man måste montera bort hela stolen ur bilen för att kunna ändra bältena! Vänd på stolen så ser du hur man får loss bältet.
  • cicci85
    angeni skrev 2011-01-11 10:58:00 följande:
    Vi har brio primo och lånade actas av en kompis. Båda våra söner hatade acta gracos logico för de halvlåg så mkt ner i den. Skrek mestadels av bilresan medans den av grabbarna som satt i brion var helt tyst och nöjd.. konstigt det där

Men jag hade valt brio primo igen om jag får ett tredje barn.
    Konstigt. I min satt blev Logicon väldigt upprätt, som en vanlig bilbarnstol! Det tycker jag va bra med den, att den inte var så liggande!
    var väldigt nöjd med Logicon och skulle antagligen välja samma igen. Om inte skulle det bli Britax.
  • cicci85
    Kayn skrev 2011-01-11 15:29:37 följande:

VI fick en vagn när vi fick första barnet, Teutonia from -00, så jag tror inte det är helt kompatibelt och nån ny vagn blir för dyrt att köpa oxå Men visst, tanken har slagit mig att det kanske kunde varit bra.....

Är Primo en ny stol? Har inte sett den tidigare, innan jag såg den i butik i lördags...

Primo har funnits flera år. När jag tittatde på babyskydd -08 fanns den iaf.

De flesta babyskydd passar ju med en liten sulky oxå, man behöver ju inte ha den vanliga stora vagnen till.
  • cicci85
    Line80 skrev 2011-01-12 16:04:14 följande:
    Bäst i test 2010. Synd att inte two way var med.
    www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol
    Vilket bra informativt test, man skulle nästan kunna tro att det är vi i denna tråd som gjort det Tycker de skrev många saker som brukar nämnas i trådar här på FL!
  • cicci85
    t0va skrev 2011-01-12 16:35:19 följande:
    Men är mobi en bra stol eller är multi-tech mycket bättre? I våran nuvarande bil så blir det gott om benutrymme med bägge stolarna.  
    Jag har aldrig hört nån som varit missnöjd med Mobin! Jag valde mellan dem och tog Multi-techen, min 2-åring satt bättre i den. Men när de blir äldre har ju Mobin mycket bättre benutrymme, i den kommer ju ju kunna ha raka ben, i MT kommer sonen nog få korsa benen.
    Jag tror ni blir nöjd med båda, ta den du gillar bäst
  • cicci85
    MammaHela skrev 2011-01-24 09:17:30 följande:
    Nu har jag pratat med Lasse på NTF, och han sa att jag kan vända henne nu, för det är farligare att hon sitter i den bakvända som är för liten. Han ansåg även att det inte var någon vits att köpa en Two-way heller för den är bara några cm längre och hon kommer säkert att växa ur den nästan på en gång.

Han berättade även att det är väldigt vanligt att man måste vändra barnen strax innan 4 år, för medellängden på barnen har ökat de senaste 20 åren, och stolarna hänger inte med.
    Jag tycker det är väldigt stor skullnad på cosmic och twoway. har du provat henne i en twoway?Jag skulle iaf provat en twoway och sett hur långt det va kvar i den innan jag vände barnet! Min son ligger två kurvor över medel, har en storlek större på tröjor än på byxor och satt bakåtvänt tills han va 5 år, 118 cm, då var twowayen inte urvuxen på längden. Tycker det är bullshit att många måste vända innan 4 år, så långa är inte de flesta barn!
  • cicci85
    saffe skrev 2011-01-24 15:14:39 följande:
    Jag ser att ni diskuterar höjden på bältet, jag visste inte att det var farligt om bältet sitter högre än axlarna.. Vi har precis flyttat upp bältet på vår cosmic comfort, för jag upplevde att sidoskyddet för huvudet var i vägen för axlarna eller vad jag ska säga...Min man sa att det inte går att flytta upp huvud/nackstödet utan att oxå flytta upp bältet ett snäpp, stämmer det? Får väl ta ner det ett hack igen, för bältet sitter definitivt över axlarna...
    Det får sitta lite ovanför axlarna, men inte så det är närmare öronen. Britax skriver dessutom olika i bruxar till olika stolar, i vissa står det att det är bättre att bältet sitter lite nedanför och i vissa står det att det är bättre att det är lite ovanför...
    Det borde väl gå att flytta upp bara huvudstödet, men jag kommer inte ihåg...
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!