• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Väldigt ofta skapas trådar där man oftast vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen, ett yngre syskon behöver ta över bilstolen osv.
    Varje gång är svaren väldigt varierande - nån gjorde såhär, en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller…

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information, så läs noga och kika på länkarna.
    Jag har försökt att dela upp det och skriva lite rubriker så man lättare ska hitta det man söker. Men läs gärna igenom allt, även om du tror dig ha koll på läget.
    Alla vill väl att barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det som står här är vad som gäller - vad lagen och rekommendationer (från bl.a. NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

Motormännen om Barnens säkerhet i bilen

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) sägs vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde..

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. bilstolen), annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10% där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Ett tjockt/stort barn betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder.

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben?
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre.
    Så gott som alla barn sitter med böjda ben, mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet är urvuxet när barnet kan sitta själv, då bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol eftersom den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Bältesstol eller bälteskudde?
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt - det skyddar bättre än bara kudde och ser till att bältet sitter rätt och stannar kvar SE FILM HÄR

Till 10-12års ålder rekommenderas det att barn sitter i bältesstol/bälteskudde (men kom ihåg att lagen säger 135cm). Då är höftbenen utvecklade och klarar av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men det är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Tänk på babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar en max livslängd på 10år.
    En krockad bilbarnstol får inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor så gott vi kan.

Titta gärna i bildtråden - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • t0va

Idag såg jag det värsta jag sett när det gäller dåligt trafikvett. Packade in sonen i bilen för att åka iväg och det kom en kvinna förbi med ett nyfött barn, barnet kan som max ha varit 2-3 veckor. Hon bar barnet jätteförsiktig i en stor filt. De gick runt och ner till parkeringen och efter kom en annan kvinna med en tjej på 2-3år. 

Jag körde efter och ut från gården eftersom jag skulle vänta på sambon, då ser jag hur de lyfter in spädbarnet i bilen i baksätet, ena kvinnan hoppar in och lilla tjejen. Såg ingen stol eller kudde åt tjejen och hon satt eller rättare sagt stod upp i bilen i baksätet. Vi kom så nära att jag kunde se in i baksätet och det fanns inte en chans att de hade något babyskydd, utan de måste ha lagt bebisen på sätet. För kvinnan som satt bak satt och klappade bebisen såg det ut som.

HUR TÄNKER MAN?! Nu var det en familj med utländsk härkomst, hörde hur kvinnan som bar barnet bröt på dålig svenska när 2 andra barn kom fram och frågade om de fick titta på bebisen. Men vart finns ansvaret att ge information? BVC i området som jag antar att de går på om de bor i vårat område frågade oss om sonen åkte bil villket vi sa att han gjorde då frågade sköterskan om vi hade stol och sen var det inget mer med det. Ingen infobroschyr om barn i trafiken eller frågor om vad han satt i som bebis.

Nya bvc som vi har de har gett oss massa info om barnsäkerhet inom olika områden. Blir så förbannad. Sen vet jag att soc i våran stad ger 500kr för inköp av bilstol åt barnet, totalt alltså. Så man ska sälja babyskyddet och köpa stor stol för pengarna... hur många fixar det?  

• norgesessan

Det är tyvärr vanligt. Har sätt flera som har det nyfödda barnet i ett täcke i famnen på väg från BB.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • t0va
    norgesessan skrev 2011-08-12 20:52:15 följande:

Det är tyvärr vanligt. Har sätt flera som har det nyfödda barnet i ett täcke i famnen på väg från BB.

ja fy... det blev bara så fel. Hon bar barnet så otroligt försiktigt och kärleksfullt på gården och sen går ner och lägger det i bilen utan att tänka. Barnet har ju inte en chans vid en inbromsning. Var så jag kände för att försöka köra ikapp och stanna dem och erbjuda vårat urvuxna babyskydd. 
  • Eivla
    t0va skrev 2011-08-10 11:15:05 följande:
    någon som ser vad det är för stol? https://img.skitch.com/20110810-xpmpp3ks3pcdadnaibw 5ddndbs.jpg
    Det ska vara en britax och säljaren har använt den utan bältena... om den varit frammåtvänd finns det någon mer än two-way som bitax har eller är det den med isofix? 

Det ser ut att vara en Freeway på både form, bälte och klädseln. Men det är såååå många som använder Freeway framåtvänt, det finns ett "jättebra" (!) sätt att trä bilbältet genom stolen på, och sedan sätter de barnet i selen. Att det absolut inte är godkänt spelar ju ingen roll! *ironi*
  • t0va
    Eivla skrev 2011-08-12 21:42:45 följande:
    Det ser ut att vara en Freeway på både form, bälte och klädseln. Men det är såååå många som använder Freeway framåtvänt, det finns ett "jättebra" (!) sätt att trä bilbältet genom stolen på, och sedan sätter de barnet i selen. Att det absolut inte är godkänt spelar ju ingen roll! *ironi*
    ja det spelar ju ingen roll, manualen är ju bara för de som inte kan tänka själva ;) 

Har inte fått någon mer bild på stolen men du har säkert rätt, den skulle vara 1.5år typ men jag tror mer på lite till... Den andra som jag pratade med sa att man inte behöva fästa med underförankringsband om stolen är bakåtvänd och står mot instrumentbrädan för det hade de i affären sagt till henne. Hoppas verkligen att hon missförstått allt det. Jag förklarade för henne hur det egentligen ligger till och hon verkade ta till sig det.

Man blir ju mörkrädd om och om igen, hur folk ser så lätt på säkerhet i bil medans de är maniskt rädda för att barnen ska sätta i halsen eller bli tagna av en pedofil om man lämnar de ut synhåll i 2 sekunder.  
  • crazi cow
    Lantani skrev 2011-08-12 19:40:34 följande:
    Hur stor är sonen?
    han blir 6 år 20 september.
    110 cm lång och 17 kilo. 
    varför göra idag det man kan göra i morgon....
  • norgesessan

Crazi cow, precis samma mått som min son Fast han fyller 6 dagar efter.
    Han har nog också växt ur multitechen. Han har bytt med lillasyster.

• norgesessan

Hmmm...Det blev lite fel Lillasyster har fått den, han har ärvt ettans twoway.

• Runguska

Igår skulle vi hämta stora sonen på förskolan. Lillkillen blev hungrig så jag satt kvar i bilen och matade honom. Bredvid oss står en bil, typ mindre lastbil. I förarsätet sitter en man. Så kommer det en kvinna med ett barn i kanske 3-årsåldern. (Svårt att avgöra, kan ha varit både uyngre och äldre såklart) Jag ror inte att de ska in i lastbilen men kvinnan hoppar inte i passagerarsätet och drar sedan upp barnet som får stå på golvet framför henne. Så åker de iväg. Kvinnan utan bälte och barnet stående på golvet. Själva f*n att jag satt och ammade annars hade jag sagt till. Inte för jag vet vad jag skulle sagt, men något - vad som helst hade ju varit bättre än det ingenting jag nu kunde göra. Började fibbla med mobilen för att ta bild på reg-numret, men hann inte det heller :(

Jag och min man diskuterade det och det är läskigt många som har "fel" lösningar för barnen i sina bilar. Min pappa håller på och tjatar om att vi måste skaffa framåtvänd stol till äldsta sonen. Han är bara 3.5 och vi ska köa ny stol (Two-Way) har vi sagt och då tjatar han om framåtvänt heöa tiden. Så säger han till sonen - klart du ska ha riktig rallystol. Blä så sur jag blir, sonen är ju nöjd bakåt, men säger morfar att det är "fel" tillräckligt många gånger så tycker väl sonen också snart att det är fel.

Det var för någon vecka sedan, då var mamma och pappa iväg med sonen och provade bilstolar (framåtvända) men mamma sa att jag skulle beställa en på nätet. "Tur" det för annars hade nog pappa köpt en framåtvänd åt sonen. Han är snäll och menar inget illa men jag önskar att an ville lyssna lite bättre på vad vi säger. Kan ju hända att han frågade i butiken och att de sa att sonen kunde vändas vid tre vad vet jag. Aja, vi ska köra bakåtvänt så länge det bara går. Förhoppningsvis kommer vi aldrig att krocka, men skulle olyckan vara framme så är nog barnen tacksamma för bra stolar med fördelaktig montering.

• stor grön drake

igår när vi åkte hemifrån fick jag chock, när vi körde ut från parkeringen hamnade vi bakom en ganska ny audi, och mitt i allt ser jag ett blond-lockigt huvud skutta i i baksätet, sen ut genom fönstret, sen bakrutan osv. Den tösen kan inte ha varit fastspänd, när de svängde såg jag ingen stol, dvs bakvänd var hon iaf inte, och på storlek att dömma 3-4 år.

Vägde sonen härom dagen, 14,560kg. Det lutar åt att han precis som jag passerar 18kg runt 2,5 år. Synd, dt är lite mer än ett halvår dit, och då funkar ju inte isofix, om man hade fått svärisarna till det.
    Samtidigt var han 89,5cm lång... Med 47,5cm från nackbasen till grenen... Hur lång i ryggen var MT nu igen? Börjar få panik över att han ska växa ur den innan 3 år...

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!