BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Phuh! Jag överlevde!!! Tappade inte talförmågan som tur var, blev bara svettig, torr i halsen och röd i ansiktet...men huvudsaken att de fick lite info. Annnan jag började med att visa Folksams film "En film om hur du skyddar ditt barn" och frågade sen hur mycket de visste, och det var bara några stycken som visste att bakåtvänt var mycket säkrare. Sen visade jag bilder på större bakåtvända barn (för ingen tror ju att barn kan sitta bakåtvända till 4-5års åldern om de inte får se det...) och delade ut ett papper med den viktigaste infon som de fick ta med hem, och så provade vi alla bilstolarna och jag berättade för- och nackdelar med dem alla. Jag hade med mig ett babyskydd, 5 bakåtvända, 3 bältesstolar och en "vad ni än gör köp inte en sån här-stol" (det är en Carena som ska vändas framåt vid 10kg och säljs överallt här). Jag hade 4-åringen med som "provdocka" också och det var verkligen jättebra, för mammorna där hade bebisar som bara var några månader gamla. Nästan alla var intresserade och hade mycket frågor. Det var bara en mamma som var finsk och som tydligen inte förstod allt vad jag sa för jag hörde hur hon frågade upp hur länge barnen skulle sitta bakåtvända av en annan mamma som förklarade för henne på finska. Den finska mamman har äldre barn som jag vet har suttit framåtvända väldigt tidigt, så när hon hörde talas om 4-5års åldern så fnös hon bara och sa nåt i stil med "yeah, right!" som om det var det dummaste hon hade hört... ;) Jag låtsades att jag inte hörde iaf. Började då berätta att det i genomsnitt dör två småbarn om dagen i Europa för att de sitter i framåtvända bilbarnstolar för tidigt och att bakåtvända barn i stort sett aldrig får några skador alls... ;)