Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Phuh! Jag överlevde!!! Tappade inte talförmågan som tur var, blev bara svettig, torr i halsen och röd i ansiktet...men huvudsaken att de fick lite info. Annnan jag började med att visa Folksams film "En film om hur du skyddar ditt barn" och frågade sen hur mycket de visste, och det var bara några stycken som visste att bakåtvänt var mycket säkrare. Sen visade jag bilder på större bakåtvända barn (för ingen tror ju att barn kan sitta bakåtvända till 4-5års åldern om de inte får se det...) och delade ut ett papper med den viktigaste infon som de fick ta med hem, och så provade vi alla bilstolarna och jag berättade för- och nackdelar med dem alla. Jag hade med mig ett babyskydd, 5 bakåtvända, 3 bältesstolar och en "vad ni än gör köp inte en sån här-stol" (det är en Carena som ska vändas framåt vid 10kg och säljs överallt här). Jag hade 4-åringen med som "provdocka" också och det var verkligen jättebra, för mammorna där hade bebisar som bara var några månader gamla. Nästan alla var intresserade och hade mycket frågor. Det var bara en mamma som var finsk och som tydligen inte förstod allt vad jag sa för jag hörde hur hon frågade upp hur länge barnen skulle sitta bakåtvända av en annan mamma som förklarade för henne på finska. Den finska mamman har äldre barn som jag vet har suttit framåtvända väldigt tidigt, så när hon hörde talas om 4-5års åldern så fnös hon bara och sa nåt i stil med "yeah, right!" som om det var det dummaste hon hade hört... ;) Jag låtsades att jag inte hörde iaf. Började då berätta att det i genomsnitt dör två småbarn om dagen i Europa för att de sitter i framåtvända bilbarnstolar för tidigt och att bakåtvända barn i stort sett aldrig får några skador alls... ;)

• thecarseatlady

Tack! Skrattande Jag har ju börjat vänja mig vid att berätta och visa för folk som kommer hit, för då får jag känna mig hemma och bara hjälpa en eller två pers. i gången. Men jag vet inte vad det är med stora grupper som skrämmer skiten ur mig... Fast jag tycker det borde bli lättare ju mer man pinar sig och utsätter sig för det....? Jag känner ju också att jag inte kan låta bli, att det är mitt ansvar att ställa upp och berätta det jag vet. För vi har ju inga experter från NTF som berättar om bilsäkerhet på dagisar och barnavårdscentraler som ni har... så om inte jag ställer upp är det ju ingen som gör det...

Igår hade jag också med en babydocka som var klädd i stickade kläder och en vinteroverall (som de flesta klär sina bebisar just nu). Alla tyckte att dockan satt bra och säkert i babyskyddet med alla kläderna på. Då förklarade jag vad som händer med de tjocka kläderna om man krockar, tog löst dockan och klädde av henne och lade tillbaka henne i stolen utan att ändra på bälteslängden. De blev nog ganska förvånade när jag sen lätt kunde ta bort dockan ur stolen fast hon hade bältet på... ;) sånt tror jag påverkar mer om man får se det, än om man bara får höra talas om det.

• thecarseatlady
    JWM skrev 2011-02-02 12:34:20 följande:
    www.blocket.se/vastmanland/Bilbarnstolar_fran...

NEJ NEJ NEJ NEJ

inte använda dessa stolar...suck suck
    framåtvänd från ca 8 mån...suck och åter NEJ NEJ NEJ
    De där stolarna säljs här i våra barntillbehörsaffärer också.
  • thecarseatlady

Display kan du skicka länken till bloggen? Jag vill gärna se hur Fija ställde sin fråga.

• thecarseatlady

J

Joico skrev 2011-02-05 22:41:19 följande:
    Hemskt! Usch!

Vill bara tillägga att barnet i videon sitter i en stol med fempunktsbälte OCH bilens bälte över det. I Sverige (och fler delar av världen) är det inte tillåtet att ha det så.
    Jo, jag såg det och misstänker att det var någon slags "travel vest", typ den här www.amazon.com/Safe-Traffic-Systems-Travel-Large/dp/B000MGWEII/ref=pd_bxgy_ba_img_b

Det jag reagerade på var att 1-åringen satt framåtvänd i en vanlig bilstol med 5-punktsbälte och klarade sig utan skador (hur nu det gick till?!), medan 5-åringen som satt i en vanlig bältesstol skadades så svårt.... och varje gång jag har sett 4-7åringar skadas så här svårt skulle de kanske/troligen ha klarat sig bättre om de hade suttit i stolar som haft 5-punktsbälte. Det får en att tvivla lite på vad som är säkrare när den bakåtvända stolen är urvuxen; 3-punktsbälte eller 5-punktsbälte.... Ett 5-punktsbälte hålls ju precis hela tiden exakt på rätt plats och så hårt som man har spänt det, medan ett 3-punktsbälte ger barnet massor av rörelsefrihet och gör det möjligt för barnet att sitta framåtlutat eller lutat åt sidan just när det smäller....(kan ju vara så pojken i filmen gjorde) Vad har ni för tankar om det här?
  • thecarseatlady
    Joico skrev 2011-02-05 23:30:40 följande:
    Ah det är möjligt. Annars verkar Recaro göra nån form av bältesstol med internsele... Ville bara påpeka att det inte är lagligt och godkänt i Sverige, ifall nån såg det och tyckte det såg bra ut liksom.

Åh det tänkte jag inte på. Jag bara tog för givet att "group 1 baby seat" var bakåtvänd. Så dumt av mig.. Ja det var väldigt konstigt faktiskt!

Jaså, är det så? Att 5-punktsbälte i många fall varit bättre? Men hur blir det då med det faktum att en bilbarnstol fastsatt med bilens bälte ger en längre "krockfjäder" än en bältesstol som sätts fast över barnet och bilstolen? Alltså att krockkraften måste gå genom fler "nivåer"  - bilens bälte, bilstolens kropp och internselen - innan barnet stoppas. Det är ju främst det som är nackdelen med att använda kombistolar framåtvänt med internsele.
    Ja, det kan ju hända att hon satt i babyskyddet ändå, det skulle ju isf förklara varför hon klarade sig utan skador. Men jag fattade det som att hon satt i stolen efter babyskyddet och den är ju framåtvänd om man bor i England... läs t.ex. här på denna fina "faktasida" www.babyworld.co.uk/information/products/product_tests/carseats_group1/default.asp

How can I tell when my baby is ready for Group 1?

There are several signs that will indicate if your baby is ready to make the transition from Group 0 - 1. As a general rule, they should fit the following criteria:

Aged 9 months+ Weigh a minimum of 9 kg Able to sit up un-aided The top of their head has reached the top of the seat They've exceeded the maximum weight for the Group 0 car seat

Research shows that rear-facing seats provide a greater level of protection for baby's neck, head and spine so it's important to keep them in their Group 0 car seat for as long as possible. If you're unsure about anything, get your baby weighed by your health visitor and seek advice from a professional car seat advisor.

A major benefit of group 1 seats is the fact that they are forward facing. After 9 months of staring at the grey hues on the back seat, your baby is likely to be mesmerised by the world passing him by on the other side of the window.

Ja, det viktigaste är ju att barnet får se ut genom fönstret, det visste vi ju...

Jag läser ju mycket info från andra länder också och har då läst och hört om många liknande fall, därför börjar jag tvivla... men som sagt, jag vet inte vad som är bättre, bara funderar....

• thecarseatlady
    norgesessan skrev 2011-02-06 00:27:41 följande:
    Herregud!!
    Vet dom ens om att dom bara stirrar in i ryggen på baksätet vid den åldern?

Vad är det du inte vet om är bättre?
    Jag tvivlar på om det är säkrare att använda 3-punktsbälte eller 5-punktsbälte när man vänder barnet framåt.

Men nu måste jag verkligen sluta tvivla och gå och lägga mig....gäsp...
  • thecarseatlady
    Heidi1 skrev 2011-02-09 15:00:46 följande:
    suck min dotters fötter har börjat somna nä vi åker bil, hon åker fortfarande bakåt o e 4 år o 4 månader, vill ju inte vända henne riktigt, men det känns inte kul o veta att hennes fötter somnar, man vet ju själv hur det känns när fötterna somnar, hon sitter redan framsättet  o vi har en bilbarnstol bakom framsättet   Hade ni vänt henne framåt nu el väntat ite till. hon väger ca 20 kg o e ca 107 cm
    Jag hade inte vänt framåt. Skulle i stället ta bort skorna och använda tjocka yllestrumpor eller mjuka tofflor i bilen och uppmuntra barnet att röra på sig mer. Ni kan ju ha lite fot- och tågymnastik ibland, det brukar jag själv också ha när jag måste sitta stilla längre perioder, och det brukar hjälpa.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!