• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hade sonens multitech i ford focus, har även haft hiway i den. (mammas och pappas bil).
     Tror inte jag testade two wayen i den.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Towa, min dotter är pytteliten, så din son är nog ganska lagom

• norgesessan

Vi hade hiwayen bakom passageraren, då hade aldrig två fått plats brevid varandra.. När den står på sidan försvinner endel plats på sidan.
    Vår saab var mycket bredare Där kunde man göra både och.

• norgesessan

En tankeväckare ang. viktmärkning på bilstolar. Som sagt innan, barnet kan vändas framåt vid 9 kg så länge barnet sitter i internbältet (under året). Från 15 kg kan barnet sitta med bilbältet på, många tar det som ett "ok, nu går det bra att vända".
    Det finns barn runt 1 års ålder som väger 15, många 2 åringar gör det...

Det är alltså "ok" att sätta dessa barn på bältes KUDDE, helt utan stöd i sidan.
    Viktmärkningen är vilseledande.

• norgesessan

Tova, fota gärna. ska ha en kudde som fotstöd i bilen när vi åker till Norge (Jonathan sitter i bältesstolen då med tanke på att det är så långt ifall han blir hysterisk igen), kan testa Isabelle i den, men hon väger inte 15 ennu, tror hon bara väger 11.
    Fota gärna!

• norgesessan

Den vi hade til Emil (var ett par år gammal) skulle ha bygelen bakom skyddet, annars ska allajag har sätt ha bygelen uppe. (som när man bär)

• norgesessan

Shadow, vi använde den 2003, den användes av första barnet 1996, så den är gammal.

• norgesessan

Undrade jag med, var det några kommentarer/blickar från personal/kunder?
    JAg hade definitivt stirrat..

• norgesessan

Kan också rekomendera nackstödet. Innan lutade alltid sonens huvud framåt när han somnade, har inte hänt en enda gång efter vi satte dit nackstödet (har har somnat ett par gånger efter det). Trodde inte det skulle bli så stor skillnad.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!