BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Ser ju en "ålderklocka" med en pil, där spettsen pekar på 10...
innebär det att "utgångsåret" är nu..dvs 2010??
Vilken morgon... När jag skulle spänna fast lilljäntan i bilen så gick det inte att knäppa fast fempunktsbältet hur mycket jag än försökte... Antagligen så hade det kommit ner snö i bälteslåset som frusit. Tillslut fick hon åka i storasysters Two-way och storjäntan fick för första gången åka framåtvänd i Kid-Fixen. (Som alltid finns med i bilen som tur är!) Trodde hon skulle bli "glad" över att få åka framåtvänd som kompisarna på dagis, men det var tvärtom, hon ville verkligen inte! Jag fick försäkra henne om att det skulle gå bra och lova att hon ska få åka åt "rätt" håll när vi åker hem från dagis! Hon ville tom att jag skulle vända på bältesstolen .
Jag blev riktigt positivt överrraskad, eftersom hon har surat lite tidigare över att barn som är yngre än henne får åka framåtvända.
Provade att mäta djupet som inkapslar barnet, alltså från ryggstödet fram till en tvärslå lagd från sida till sida i höjd med översta bältesläget. Djupet är 14 cm på bägge stolarna. (Med max några millimeters skillnad.)
Är det någon som har tips på tresitsig arbetsbil som rymmer två bilstolar? Helst bakåtvända, men det verkar vara omöjligt med tanke på hur instrumentpanel och växelspak är monterade. Så en bakåtvänd närmast dörren och en bältesstol i "mitten"? Har hitills bara provmonterat i en tresitsig Peugeot Expert, och det blev väldigt trångt för chauffören plus att bälteslåset hamnade för högt upp på bältesstolen.
Jag trodde aldrig att Two-wayen skulle få plats bakom passagerarsätet i vår lilla Suzuki Grand Vitara, men det gjorde den! (Lillasyster sitter framför i en Britax Free-Way.)
Ja, Two-wayen är helt klart rymligast. Femåringen får plats och kan fortfarande växa i den.