Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

goabarn77 skrev 2010-12-27 19:15:07 följande:
    Hörde nu på tv4- nyheterna att bakåtvänt åkande för treåringar sjunkit från 60 % till 40%. Samtidigt har allvarliga skador och dödsfall ökat, tvärtemot om man jämför med vuxna.
    Tackar för tipset, hittade det här;  www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken  men filmen verkar inte fungera ännu...
  • thecarseatlady

^ Jo, nu fungerar den! Jättebra inslag!! Ska ut på Facebook genast!!

• thecarseatlady
    cicci85 skrev 2010-12-28 19:37:04 följande:
    Läste på Tv4 text att de kollat med personal på barngrejs affärer. 50% gav fel info och tyckte det var okej att vända alldeles för tidigt! Skrämmande och det stämmer med min erfaranhet oxå
    Fick just denna länk av min syster! www.nyhetskanalen.se/tv Tycker det är shockerande att det är filmat i Sverige då jag har en bild av att ni är SÅÅÅÅ mycket duktigare på bilsäkerhet än oss finländare.... Förvånad Alltså vad är det för slags människor som anställs på barntillbehörsaffärer egentligen? Jag menar oavsett vilket område man jobbar inom, även tillfälliga snuttjobb, så måste man väl få någon slags grundinformation om det man jobbar med?!
  • thecarseatlady

Alltså kolla hur flickans stol är monterad...

Pojkens ser man inte riktigt, men det skulle ju inte förvåna mig om den inte har spänts fast med något bälte alls...

• thecarseatlady

Ännu en framåtvänd Two-way med ett alltför litet barn i...

• thecarseatlady
    Kina79 skrev 2011-01-17 20:59:44 följande:
    Jaså ,det blev att ni köpte en Xsara Picasso iaf? Grattis till ett bra köp! (om man bortser från att sätesvärmen fick flipp förra veckan och brände ett stort hål i sätet och ett stort hål genom min jacka, foder och allt. Det slog gnistor nere i sätet)

Vi har framsätena ganska långt framdragna, vi är korta båda två. Så när vi drar bak mittensätet så har vi enormt med utrymme på golvet där bak.
    Finns det något bättre eller sämre, säkrare eller mindre säkert när det gäller monteringen? Eller är det en smaksak om vi vill ha den helt fristående eller närmre framsätena?

Det är säkrare med en stol som lutar mot inredningen än med en stol som står fristående. Så om det bara går skulle jag lägga den att luta mot sätena. Men inte om det betyder att den då hamnar så långt ut på sätet att det känns rangligt förstås.
  • thecarseatlady

Ännu en 1-åring som har suttit framåtvänd och krockat... Gråter 

• thecarseatlady

I dag får ni allt hålla upp tummarna för mig gott folk! Jag ska släpa alla mina bilbarnstolar till en mamma-barngrupp och berätta lite om bilsäkerhet och låta dem testa mina stolar. Jag är livrädd för att hålla föredrag inför stora grupper av människor, men kunde ju ändå inte tacka nej för jag VILL ju så gärna... så nu hoppas jag bara att jag inte tappar talförmågan totalt när jag kommer dit... ;)

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!