• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Millan09 skrev 2010-11-17 10:20:12 följande:
    annan, jag menar att vid krockar så kan ryggstöd samt bilsäten lossna och jag har sett många olyckor då de har gjort det då jag jobbade som ambulans ssk...uppfattade det inlägget som jag hänvisade till som lite ironiskt..kanske var fel.....det är säkert för ett barn att åka bakåt men tycker nog att en sjuåring kan åka framåt..
    menade oxå att det alltid finns olika saker att ta hänsyn till...alla gör det de anser vara rätt...
    vad är provocerande i ett tänkbart scenario, så inlägget jag hänvisade till är inte provocerande då??? 
    Skulle thecarseatladys inlägg vara ironiskt? Att det är ett rekord?  Förstår ingenting..
    Pojken överskrider varken längd eller viktgränsen. Han sitter alltså godkänt. Sålänge man inte överskrider viktgränsen så ska det nog inte finnas någon större risk att ryggstöd osv går sönder, inte mer än annars.

Det jag skrev om provocerande hade ingenting med dig att göra....?!
  • Joico
    Millan09 skrev 2010-11-17 10:35:09 följande:
    sorry annan ber om ursäkt..men snälla nån du menar väl inte att allt sitter där det ska om bilen tex voltar eller blir påkört???
    ni som skriver om krockar hit o dit hur många olycksplatser har ni varit på??? jag slösar gärna pengar på bilbarnstolar...kan upplysa om att det finns stora barn faktiskt..
    Nej, självklart förändras bilens former om man krockar eller voltar. Men ryggstödet kommer nog inte att gå mer sönder bara för att han är 7år. Är stolen godkänd till 25kg så är den godkänd till 25kg, och han väger ju inte det än.
  • Joico
    Line80 skrev 2010-11-17 11:28:46 följande:
    Barnens 3- åriga kusin sitter frammåt i en Graco XTP tror jag den heter... De vände honom för säkert ett år sen! Min undran är om det ens är meningen att den stolen ska användas frammåt? Alltså om man jämför med Two way som går att ha frammåt..
    Kan säga att jag redan ifrågasatt för länge sen varför de vände honom men jag har ju tyvärr inget att säga till om i den frågan! Men blir ju lite orolig när jag läser om hur dumt det är att vända på en bakåtvänd stol..,
    Jo, Aktas stolar Cosmic och Duoflex är godkända framåtvänt. Men de är, liksom Two way, inge vidare framåtvända.
  • Joico

Finesse: Wow, applåd!! Spännande o intressant info! Tack för att du delade med dig! Och för att du ringde!

• Joico
    Sigvard10 skrev 2010-11-17 19:37:23 följande:
    Här kommer en massa  frågor

min dotter är 2 år 0 8 mån när vi var på bvc på 2.5 års koll var hon 93 cm lång och vägde 16.8 kg hon sitter bakåtvänd i en Britax Multhi-Tech
    hur länge kan hon sitta bakåtvänd pga vikten på den stolen?  jag såg idag att dom säljer ju bältestolar från 15 kg
    men man ska väll inte vända förrens vid fyra års ålder? det är för nacken va?
    så hur är det man går alltså inte på vikt utan ålder ang bältestol som man har framåt el? har nämligen sett en hel del barn som är mindre än 4 år i sånna det är därför jag undrar oxå
    Jag svarar ändå, även fast du redan läst TS och fått svar

Multi-tech är godkänd till 25kg så hon kan sitta i den bra länge till!
    Precis, tidigast vid 4år, gärna senare, kan man vända.

Man går på ålder, bara. Vikten eller längden har ingenting med saken att göra. Barn ska åka bakåtvänt sålänge som möjligt. Men visst, om barnet väger mer än 25kg eller är toklång innan 4-5års ålder så har man ju tyvärr inget val. Men sålänge man håller sig inom gränserna för vikt och längd (huvudet får gå över kanten med 1/3, ungefär vid öronen) så är det åldern som är det som gäller.
  • Joico
    Sigvard10 skrev 2010-11-17 19:59:07 följande:
    Tack annan Britaxen är alltså godkänd bakåtvänd till 25 kg? för det var en vän som sa till 18 kg bakåtvänd sen framåtvänd till 25 kg så jag blev lite förvirrad eftersom dottern snart väger det o inte är 4 år
    Jepp, din stol är godkänd till 25kg bakåtvänd (men även 25kg framåtvänt, fast så bör den ju inte användas)
  • Joico
    Sigvard10 skrev 2010-11-17 20:26:24 följande:
    hur menar du nu efter hennes vikt är 18kg ska hon inte använda 5 punktbältet mer utan vanliga bältet el?
    Multi-tech är godkänd
    * bakåtvänd 9-25kg.
    * framåtvänd med bilstolens eget 5punktsbälte 9-18kg.
    * framåtvänd som bältesstol med bilens bälte 15-25kg.

De två senare är alltså de som inte rekommenderas, eftersom stolen inte rekommenderas framåtvänt öht.
    Läs gärna bruksanvisningen http://www.britax.se/uploads/user-guides/8.pdf
  • Joico
    Line80 skrev 2010-11-17 22:20:11 följande:
    Ni som e "stammisar" här jobbar ni inom detta område eller hur kommer det sej att ni är så insatta och kunniga inom denna fråga? Jag tycker detta är en väldigt bra och intressant tråd önskar att fler kunde få upp ögonen för detta!! :)
    Jag vet faktiskt inte hur jag kunde bli så insatt.. jag vet inte var intresset kommer ifrån riktigt.
    Kunnig, ptja, lite mer än en "vanlig" förälder är kanske iofs. Jag har också läst mig till det jag kan. Och diskuterat här på forum, fått bra svar och info från bl.a Robert Bell och tidigare Håkan på carseat.se osv osv.
    Jag har inga barn, ska tilläggas
  • Joico
    maja 81 skrev 2010-11-18 22:01:13 följande:
    har inte läst tråden men undrar varför är det praxis  i Tyskland att vända framåt när barnet är 1 år och olycksfallen är promille jämför med sverige ang. dödsfall? har letat överallt efter krockstatistik bakifrån(skulle upplevas för barnet som en framifrån krock) och det finns inte. NGN som har sett/läst?
    Lathet, tror jag. Det är krångligare att installera en bakåtvänd stol, det är krångligare att sätta in ett barn i en bakåtvänd stol och det är krångligare... blablabla. SÅÅ mycket krångligare är det egentligen inte, men framför allt så är det ju helt klart "värt krånglet". I andra länder nöjer man sig med att barnet sitter fast

Det finns ju den här bilden, och texten, från NTF..

Rekommendationen att åka bakåtvänt till 4-5 års ålder är vi ensamma om i Norden. I andra länder där bilbarnskydd används, vänder man barnen framåt redan vid 1 års ålder. Statistiken visar tydligt att barn i Sverige är de som klarar sig bäst i världen i bilolyckor!

I den här broschyren står också en del http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/r6448.pdf/$FILE/r6448.pdf
  • Joico
    maja 81 skrev 2010-11-18 22:50:05 följande:
    ska börja med att säga att jag är för att följa de regler som finns i sverige, men man kan ju ifrågasätta dem?
    det statistisken säger är att om du vände barnet framåt när de är 2-år så vid krock dör 40 barn i sverige, i tyskland 100. (och det är inte vid alla krockar)

det framkommer ingenting om biltyp använts vid krock, hastighet? osv, i sverige är högsta hastighet 110 i tyskland obegränsat på autobahn, spelar det in i statistiken? 

vad händer om du blir påkörd bakifrån om ditt barn sitter bakvänt i 70km/h? ngn som hittat info om det? 
    Varför kan man ifrågasätta dom? Har du sett krockfilmer? Alltså krocktester. Det är ju solklart.

Den vanligaste olyckan är frontkollisioner, därför är bakåtvänd säkrast. Överlägset. Olyckor bakifrån är alltså relativt ovanligt och när de sker så är det oftast inte i särskilt höga hastigheter. Antingen blir du påkörd när du själv står stilla och den kollisionen är ju såklart det värsta, men ofta så har bilen bakom börjat bromsa så hastigheten är inte så hög som vid en frontalkrock. Eller så blir du påkörd i farten, och då har ju båda farten uppe vilket ju automatiskt gör att krocken inte heller då är så kraftig.

Det går aldrig att säga hur en olycka ser ut. Det kan vara osäkert att sitta på vänstra sidan i bilen om man blir påkörd i hög hastighet på vänstra sidan. Även vid en kollision bakifrån så är bakåtvänt säkrast.
    Jag vet en som blev påkörd bakifrån av en lastbil, när de själva stod stilla, både föraren och barnet bröt nacken. Kollisoner bakifrån är ju de som ofta ger pisknärtsskador / whiplasskador
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!