• tinis77

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Igår köpte jag en britax adventure till min äldsta. De hade 4 stolar kvar på babyproffsen som var nedsatta med 300, så jag passade på. Rätt färg var det oxå, röd! Mormor kommer att ha stolen i sin bil tills A vuxit ur sin T-W, hon har en bakåtvänd stol så nu kan hon hämta båda från dagis om det skulle behövas. Men det är enbart i nödfall, vill ju helst inte att han åker framåt alls än..

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • tinis77
    Line80 skrev 2011-02-26 12:59:43 följande:
    Har precis varit och köpt en Hi-way, va kanonpris endast idag så vi slog till. Men kan säga så här, hon som sålde stolarna va inte direkt service minded. Vi fick fråga om allt.. hur man gör med stödbenet och hon visade lite snabbt bara typ hur man spänner fast osv jag fråga om den skulle ha tyngden mer mot stödbenet eller mot sätet men hon hade bara svävande svar och sa att de fanns en manual med och att vi kunde komma tillbaka senare i veckan och få monterings hjälp. Men när vi provade dottern i stolen så fråga hon hur mkt hon väger och när jag svarade ca 6kg så sa hon att den va rekomenderad från 9kg.. men att den va testad från 0kg men rekomenderas från 9kg. Vad ska vi gå på? Mannen muttrade om att vi får vänta med att börja använda den nu men jag vet ju att det kommer dröja jätte länge innan hon väger 9 kg!
    Dottern vägde runt 5 kg när hon började använda sin. Skulle vi vänta till 9 kg så hade hon inte kunnat ha den än, hon väger 8,5 nu 13 månader gammal..
  • tinis77
    Line80 skrev 2011-02-26 14:52:41 följande:
    nej precis det va så jag oxå tänkte!

Hur gör man med stödbenet för att dra ut det? Kan man få det i ett fast läge eller ska det "dingla" tills det står mot golvet?
    Har monterat allt nu utom stödbenet som jag inte fattar alls hur man gör med. Kommer ju få montera om såklart men ville testa, bara jag vet hur jag ska göra med det! Står inget om hur man gör i instruktionen, bara att man ska dra ut det.. men hur?
    Det hänger löst och dinglar tills man drar åt fästremmarna.
  • tinis77
    Line80 skrev 2011-02-26 18:01:10 följande:
    vilka fästremmar? de som sitter runt sätet är redan helt spännda. går det inte att dra ut stödbenet något? för nu sitter stolen i mitten och där är ju en knöl på golvet så där är det inte alls långt ner till golvet ju.. och enligt instr. boken ska stolen passa alla platser i vår bil..
    det finns som en skruv nere på stödbenet ska man göra nåt med den?
    Man ställer stolen på sätet och spänner fast den med bilbältet. Stödbenet justerar man på stödbenet, kan nog vara skruven du nämner kanske? Man drar ut den så går det att ändra längden. När stolen står i sätet ska det vara 3 cm mellan golv och stödben. Sen drar man åt remmarna som sitter runt framsätet. Jag har oxå min stol i mitten, och den passar.
  • tinis77
    Line80 skrev 2011-02-26 18:45:18 följande:
    ja jag är med på hela den biten, det är ju så det står i instruktionen, men det jag inte fattar är HUR man drar ut stödbenet alltså gör det längre??
    Om du drar ut den där grejen (skruven) som sitter på stödbenet, så går det att ändra längden.
  • tinis77

Jag behöver hjälp!! Vi hämtar ny bil idag, en chrysler grand voyager. Funderar på hur jag ska sätta stolarna?? Lite tips någon?! Har en hi-way, en two-way och en duoflex.

• tinis77
    Kina79 skrev 2011-03-03 11:06:51 följande:
    Nu är jag lite dålig på just den bilen...
    Har den skjutdörrar? På båda sidorna?
    Hur kommer man till bakersta raden? Måste man fälla ett säte i mittenraden då?

Sjutdörrar på båda sidor. För att komma bak fäller man ett säte. Funderar på om jag ska sätta duoflexen bakom passageraren, t-w bakom och h-w bredvid. 2 stolar längst bak alltså, så är båda platserna på vänster sida lediga. Vet inte om det funkar dock, om det blir krångligt att ta sig till t-w... Bättre förslag?
  • tinis77
    Kina79 skrev 2011-03-03 11:18:54 följande:
    Jag hade hellre haft två stolar i mittenraden, känns som att det är lättare att luta sig in och knäppa där än längst bak.
    Den som behöver mest benutrymme hade jag nog satt längst bak till höger, den som behöver minst bakom passageraren (så kan passageraren sitta bekvämt med)
    Och den tredje stolen i mitten, i mitten

Är bara 2 platser i mitten, och 3 längsta bak.. För att komma bak måste en stol i mitten vara ledig så att den går att fälla.

Såhär: 
  • tinis77
    Kina79 skrev 2011-03-03 11:53:04 följande:
    Aha!
    Nu fattar jag hur det ser ut. Fantastisk bild!

Då hade jag satt det barn som lättast kan hjälpa till att knäppa bältet längst bak, där man når lite sämre. Man kanske kan nå att knäppa och dra åt från bagagen?

Sen hade jag satt det barn som det funkar bäst ensamt med i mittenraden. Det barn som inte bryr sig eller inte fattar att det sitter ensamt

Och de andra två längst bak. 
    Tänkte isf ha tvååringen i mittenraden bakom passageraren, längst bak bakom tvååringen och ettåringen i mitten längst bak. Stora får ju då klättra över en stol för att komma dit, men han kan ju sätta sig och fixa bältet själv så behöver jag bara spänna. Tror du det kan funka?? Ska testa ikväll när bilen är hemma, men är bra att ha en plan innan så jag inte måste testa hur mycket som helst sen.
  • tinis77
    tinis77 skrev 2011-03-03 12:00:07 följande:
    Tänkte isf ha tvååringen i mittenraden bakom passageraren, längst bak bakom tvååringen och ettåringen i mitten längst bak. Stora får ju då klättra över en stol för att komma dit, men han kan ju sätta sig och fixa bältet själv så behöver jag bara spänna. Tror du det kan funka?? Ska testa ikväll när bilen är hemma, men är bra att ha en plan innan så jag inte måste testa hur mycket som helst sen.
    femåringen längst bak ska det stå..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!