• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

thecarseatlady skrev 2011-07-22 00:26:20 följande:
    Nu följer jag inte alls med i diskussionerna, ska bara sticka mig in och fråga om någon vet vad det är för årsmodell på denna two-way? Tycker klädseln ser så lustig ut och har aldrig sett den tidigare, så  jag blev bara lite nyfiken... :)  beckahbitch.blogg.se/2011/july/viktigt-barn-i... (Bra
    Har heller aldrig sett den! Känns hemgjord?
  • Joico
    Finesse skrev 2011-07-24 19:35:53 följande:
    Jahapp då har jag, en präktig morsa, tappat en vän på fb för att jag i ifrågasatte varför hon vant sin 3,5 åring när hon för ett år sen idiotforklarade folk här på fl som gjorde samma sak.
    Känner ni varann "IRL" också eller var ni bara vänner på FB?
  • Joico
    cicci85 skrev 2011-07-24 21:57:12 följande:
    Idag var vi på Biltema och sonen fick prova deras bältesstol. Den kändes ju lite plastig och inte alls så rejäl som KidPlusen men han satt väldigt bra i den. Jag gnäller ju jämt över att KidPlus är så trång men i biltemastolen satt han bättre, han fick plats med axlarna, hornen är ju vinklade utåt så den känns rymligare så. Huvudskyddet är ju inte det bästa men det är väl som på rallysport-stolen typ. Det var jättesvårt att höja den, sambon fick hjälpa till att dra, men när man väl fick upp den så blev den tillräckligt hög, funkar lätt till 135 cm iaf!
    Du menar den "nya" (ja den är väl inte så ny längre)? Såg exakt samma stol på Mekonomen förra veckan!
  • Joico
    Line80 skrev 2011-07-24 22:16:33 följande:
    Kört på sen större sten  som låg mitt på vägen och fått punktering. Bilen bärgades då vi inte har något reserv däck.
    Blev en liten skada på fälgen och nu när vi kört i efterhand känner vi hur det skakar så troligtvis har även drivaxeln tagit skada av detta.
    Är det nu jag ska ringa försäkringsbolaget och fråga om bilstolarna ska bytas ut?
    Jag hade inte gjort det....
  • Joico
    Joico skrev 2011-07-24 22:16:24 följande:
    Du menar den "nya" (ja den är väl inte så ny längre)? Såg exakt samma stol på Mekonomen förra veckan!
    Från Mekonomens hemsida:
    Bilbältesstolar 15-36 kg
    Info: Bilbältesstolar ger de större barnen extra skydd när de åker framåtvänt i bilen, de med ryggstöd ger ett större skydd vid sidokollisioner och håller bilbältet på plats medan en ren bälteskudde främst hjälper till att hålla bilbältet på rätt ställe. Barn bör åka bakåtvänt så länge som möjligt, gärna till 4-5 år, detta då deras huvuden är stora i förhållande till deras kropp och därmed utsätts för stora påfrestningar i huvud och nacke vid en ev kollision.   
    Artikelnr: 40-01MIKI030
    Benämning: Bilbältesstol
    Modell: Michelangelo
    Fabrikat: Grå/Svart
    Fabrikat: Bellelli
    Bilbältesstol som växer med barnet. Godkänd för barn mellan 15-36 kg,  framåtvänt åkande. Godkänd enl ECE R44-04. Utrustad med stängd bältesstyrning och justerbart ryggstöd, vilket ger en korrekt placering av barnet i bältet och förkortar framkastet vid en ev olycka. Barn bör åka bakåtvänt så länge som möjligt, gärna fram till 4-5 års ålder innan man vänder dem framåt.
    Pris: 1015.00 kr

Mekonomens bild

Biltemas bild

Det enda som skiljer bilderna åt är det vita märket på nackskyddet på Mekonomens stol... annars är det garanterat samma.
  • Joico
    cicci85 skrev 2011-07-24 22:24:57 följande:
    ja precis, den är väl nåt ur nu ,-) har bara kolalt lite snabbt på den förut men nu hade vi tid när pappan stod å kollade på massa grejs
    (Herrejösses så stora bilderna blev! Det var dom inte nyss. Oops)

Hehe ja var inte det kul då Jag tycker helt klart att det är en bra stol, men den kunde ha varit liiite billigare.. den ligger ju ändå i klass med Britax Adventure.

Nu säljer ju Biltema babyskydd också - kollade du på dom nåt?  
  • Joico

Finesse: Kan du spänna åt Hi-wayen så hårt som den bör? 
    Maila Robert  

• Joico
    Vombell skrev 2011-07-27 23:05:34 följande:
    Kanske någon som redan har svarat på den här frågan men jag frågar igen..... Har en bil med bakåtvända säten. kan jag sätta min 3½-åriga dotter i en bältesstol med rygg i ett av de här sätena istället för i sin bakåtvända stol som hon har nu? Är det lika säkert?

Tacksam om någon vet och kan svara.... 
    Det finns inga tester gjorde på det - det rekommenderas inte.
  • Joico

Jag mailade Robert Bell på Säkerhetsbutiken ang. bältesstolar på bakåtvända bilsäten. De hade, tillsammans med VTI, kommit fram till att det är en helt OK lösning från 3-4års ålder. Man ska dock tänka på att bilens trepunktsbälte är mycket lättare att ta sig ur än en bilbarnstols fempunktsbälte, och det är ju svårt att se ett barn i ett bakåtvänt säte (om man inte införskaffar en såndär spegel), så man ska uppmärksam på att barnet är korrekt fastspänt.
    Men det är, som sagt, inget som är testat i någon form av krocktest eller dylikt. 

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!