• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

TyraochMärtasmamma: Vad glad jag blev över ditt inlägg! Tummen upp Solig

• Joico
    Peak skrev 2011-06-15 09:41:38 följande:
    Hej på er "experter" läser här i ts att man får använda bilkudde till barn under 135 cm, finns det inga gränser för sådana? Dagis skulle iväg på utflykt idag och igår satte de upp en lapp att man skulle ta med bilkudde till idag! Vi har två bakåtvända stolar till vår 5-åring (de hade de ju aldrig fixat att sätta dit!) jag blev mäkta förvånad att nästan alla barn idag hade med sig sådana! Jag skulle inte vilja att mitt barn satt på en sådan än, dessa barn är 4-6 år! Vi har en (vet inte vad det kallas) bältesstol med rygg, framåtvänd hos mina föräldrar så vi tog den, tror vi var ensamma om det! När kan man börja använda dessa bältesstolar utan rygg och spelar det nån roll om de är gamla/nya? Såg sådana som jag hade när jag var liten, alltså ca 25 år sedan...
    Barn under 135cm måste, enligt lag, sitta i/på en bilbarnstol/bältesstol/bälteskudde. Den undre viktgränsen för bältesstolar och bälteskuddar är 15kg, barnet måste alltså väga 15kg för att få sitta på en sån. 

Att använda bara en bälteskudde, utan ryggstöd, rekommenderas nästan att man inte gör alls faktiskt... det ger inget vidare skydd. Bältesstol med rygg är klart att föredra och ger säkerhet och skydd vid en kollison. Barn 4-6år är alltså alldeles för små för att sitta på bara en kudde, men det är ju förstås bättre än ingenting (och lag på det)
    De som fanns för 25år sen måste väl nästan varit i frigolit va? Känns inte helt OK... man säger ju att åldersgränsen är 10år och det måste nog gälla bälteskuddar också. Vet att det gäller bältesstolar iallafall.
    EnStoltMamma skrev 2011-06-15 15:11:26 följande:
    Alltså, jag blir helt stum!! idag när jag satt på facebook och kollade så fick jag se en kompis som lagt upp en bild på sin son som är 1år!!! framåtvänd!! i en cosmic!! Vid vilken vikt får de sitta framåtvända i en sån?? Han lär inte väga 15kg iaf.. det är jag nästan säker på.. Han är så himla liiiiten.. Åhhh... Jag tycker att man skulle vara tvungen att gå en utbildning innan man sätter ett barn i en bil!! sen en fråga, känner en som har en lite äldre cosmic i framsätet, men den lutar inte allt mot instrumentbrädan, är säkert 20 cm mellan.. ser jätte dumt ut och inte alls säkert :S får det  vara så?
    Akta Cosmic är inte godkänd framåtvänd med internbälten överhuvudtaget. Internbältet måste tas bort när stolen används framåtvänd! Viktgränsen för att använda Cosmicen framåtvänd som bältesstol är 15kg.

Om det är en "lite äldre" Cosmic så har den kanske inget stödben? Från -06 eller -07 har de väl fast stödben... har de inget stödben så måste den lutas mot panelen
  • Joico
    EnStoltMamma skrev 2011-06-15 19:03:11 följande:
    Hur stora måste barnen vara för att få ta åksjuketabletter??
    Över 5år, i annat fall måste man prata med läkare
  • Joico
    EnStoltMamma skrev 2011-06-15 21:36:22 följande:
    okej.. så ett barn på ett 1½ år kan inte få det ens om läkare godkänner? :S
    Antingen var jag otydlig eller så missuppfattade du Barn över 5år kan ta receptfritt (prata med Apotekspersonalen och läs bipackssedeln). Barn under 5år måste prata med läkare så avgör denna. 
  • Joico

Macina:
    Precis som de andra skriver så är barnet på tok för litet för att sitta framåtvänt överhuvudtaget. Än mindre på en bälteskudde. Barnet bör och kan åka bakåtvänt ett bra tag till, jag skulle säga säkert ett par år. Beroende på hur han växer då...
    Britax Two-way är störst på marknaden och räcker till längst, så den kan ni använda länge. Det är en s.k vändbar stol men ni bör inte använda den framåtvänt utan bara bakåtvänt. När den är urvuxen (alltså när huvudet sticker ovanför med 1/3, ungefär till öronen eller när viktgränsen på 25kg är uppnådd) så är det dags för en bältesstol med rygg.

Här ser du skillnaden mellan bakåtvänd och framåtvänt åkande:

">

http://www.youtube.com/user/TryggTrafikkNorge#p/u/6/QMFVmVn76RU

Och skillnaden mellan bara bälteskudde och bältesstol (med rygg):
    www.which.co.uk/baby-and-child/baby-transport/guides/how-we-test-child-car-seats

• Joico
    Macina skrev 2011-06-22 21:19:32 följande:
    Idag har lillgrabben haft sin premiär i nya stolen Han älskar den. 
    JAAAAAAAAA Solig Kul att läsa!
  • Joico

ASIS står för Advanced Side Impact System.... och det stämmer att stolen på bilden är en Britax Two-way. Många skriver att modellen är en "Asis" bara för att det står så på lappen på stolen.

• Joico

jumpdog: Jag hade tagit med babyskyddet, jag hade inte placerat en ettåring i en framåtvänd stol. Kan inte svärföräldrarna lämna tillbaks stolen och köpa en annan? Om det inte finns att få tag i en bakåtvänd så kanske ni kan få pengarna och köpa en i Sverige och ta med dit....

• Joico
    t0va skrev 2011-06-29 22:20:38 följande:
    Vad betyder statiskt bilbälte, är det sådana som låser sig när man sätter fast den. Vet att pappa har det på någon plats i bilen, perfekt om man ska sätta fast saker med bältet, eller är det den äldre modellen som sitter i mitten av bilar, 2 punkts-varianten? Eller kanske något helt annat.  
    Det är ett sånt som kan vara på mittenplatsen i bilar, alltså ett fast bälte som inte rullar upp sig.
  • Joico
    t0va skrev 2011-06-29 22:24:58 följande:
    "får endast användas tillsammans med godkänt trepunkts- eller statiskt säkerhetsbälte." betyder det att stolen får användas på 2punkts bälte eller är det 3 punkts statiskt också som gäller? 

Kollar lite manualer på stolar och på mobin står det uttalat 3 punktbälte eller 2 punkt statiskt bälte, men den andra står det inte hurvida det är 3 eller 2 som gäller. 
    Hmm vet inte om det finns statiska trepunktsbälten... i riktigt gamla bilar kanske.
    Kan nog inte svara på din fråga du får nog kolla med tillverkaren, om du funderar på att montera så och bruksanvisningen är luddig
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!