BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
TyraochMärtasmamma: Vad glad jag blev över ditt inlägg! Tummen upp
TyraochMärtasmamma: Vad glad jag blev över ditt inlägg! Tummen upp
Macina:
Precis som de andra skriver så är barnet på tok för litet för att sitta framåtvänt överhuvudtaget. Än mindre på en bälteskudde. Barnet bör och kan åka bakåtvänt ett bra tag till, jag skulle säga säkert ett par år. Beroende på hur han växer då...
Britax Two-way är störst på marknaden och räcker till längst, så den kan ni använda länge. Det är en s.k vändbar stol men ni bör inte använda den framåtvänt utan bara bakåtvänt. När den är urvuxen (alltså när huvudet sticker ovanför med 1/3, ungefär till öronen eller när viktgränsen på 25kg är uppnådd) så är det dags för en bältesstol med rygg.
Här ser du skillnaden mellan bakåtvänd och framåtvänt åkande:
">
http://www.youtube.com/user/TryggTrafikkNorge#p/u/6/QMFVmVn76RU
Och skillnaden mellan bara bälteskudde och bältesstol (med rygg):
www.which.co.uk/baby-and-child/baby-transport/guides/how-we-test-child-car-seats
ASIS står för Advanced Side Impact System.... och det stämmer att stolen på bilden är en Britax Two-way. Många skriver att modellen är en "Asis" bara för att det står så på lappen på stolen.
jumpdog: Jag hade tagit med babyskyddet, jag hade inte placerat en ettåring i en framåtvänd stol. Kan inte svärföräldrarna lämna tillbaks stolen och köpa en annan? Om det inte finns att få tag i en bakåtvänd så kanske ni kan få pengarna och köpa en i Sverige och ta med dit....