• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

tinis77 skrev 2011-04-11 20:17:28 följande:
    Vad sägs om en 2½åring i en framåtvänd kombistol, med internbälte och bilens midjebälte över? Låter säkert och bra va.. Har bild, men vill inte lägga ut den här... Kan skicka om någon vill se.
    Hmm, ja.. så kan man ju göra. Pappas granne gör nåt liknande med en gammal Duoflex.

Smygfotade du in i en bil eller är det nån du känner? 
  • Joico
    MammaHela skrev 2011-04-16 09:17:58 följande:
    Igår när jag kom till dagis så satt det en stor planch ute i den gemensamma hallen där det stod om bakvänt åkande, hur man monterar och så en tävling, han inte läsa klart för jag hade lite bråttom. Men det var från NTF, blev väldigt glad, för det går många utlänska barn på dagiset och de flesta har sina barn helt löst i bilen.

Men sen när jag påpekade för en av fröknarna så tyckte hon det vara var larvigt :S Hon hade vänt sina barn när de var 2 *suck*
    Jag gissar att det var Barnsäkerhetensdag? I samarbete med Volvia.  http://barnsakerhet.volvia.se/barnsakerhet-2010/

J*vla dum fröken då, rent ut sagt! 
  • Joico

EnStoltMamma: Har sonen åkt i båda? Fråga isf han vilket han föredrar Säkerhetsmässigt spelar det ingen roll sålänge de är korrekt monterade 

• Joico

MammaHela: Du skulle inte kunna skicka bilderna till Robert Bell också? Bara för att det vore intressant att höra vad han säger. Utan att nämna vad NTF sagt... 

• Joico
    MammaHela skrev 2011-04-26 14:50:48 följande:
    Jo men jag har pratat med honom med, och han sa att ibland finns det inget att göra, och så pratade han om att det är synd att de inte anpassar stolarna efter att barnen blir större, utan att de är fortfarande gjorda efter hur barn såg ut för många år sedan.

Ibland finns det inget att göra helt enkelt...
    Nej alltså jag menade inte att du har gjort fel eller att NTF har sagt nåt galet. Jag tyckte bra att det vore intressant att höra hur han skulle se på saken eller hur han hade formulerat det.
  • Joico
    moegumsan skrev 2011-04-26 21:06:25 följande:
    Behöver hjälp! Vi har i dagsläget två stycken multi-tech och en hi-way i bilen,  men ska köpa en stol till (för att undvika massor montering/flyttning av stolar då jag lämnar på förskola och maken hämtar). Vi kan i dagsläget inte sätta multi-techsen bredvid varandra, de ryms inte på sätena, utan vi har ett bestämt sätt att placera stolarna i bilarna. Jag undrar; hur ser two-way ut?? Skulle den möjligtvis gå bättre att ställa tätt intill multi-techen, eller är det lika svårt som att ställa två multi-techs intill varandra? Det vore av flera anledningar SÅ BRA om vi kunde sätta två stolar till större barn brevid varandra i bilen.

(Har en dotter på 4,5 - normal i storlek - och en son på strax 3 - lite stor för sin ålder. Lillan sitter i hi-way, hon är bara 10 månader än.)
    Vet inte om det ens går att svara på... det beror ju på bilmodellen. Åk till en butik och prova, helt enkelt
  • Joico
    t0va skrev 2011-04-27 21:26:02 följande:
    står 00-02 på den, då är den väl för gammal för att användas? 
    Japp, det tycker jag. Är den -02 så är den väl på gränsen med 1år, men jag hade inte använt den.
  • Joico
    Thegran skrev 2011-05-17 22:01:43 följande:
    när är det lagom att byta till en twoway? tänkte på att den inte har så stora sidokuddar...
    dotter, nu 2.5 år sitter i en cosmic comfort s, funkar finfint och hon sitter bra men tänker att hon kan använda en twoway ännu längre?
    lillebror födds i slutet av sommaren, tänkte om han ska få ta cosmic stolen när det är dags att byta från babyskydd och då köpa en twoway åt dottern, som då alltså är över 3 år. Kommer givetvis monteras bakvänd.
    vad tror ni?
    Efter 1år, skulle jag säga... 
    Din plan låter perfekt!  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!