• Cecci78
    t0va skrev 2011-06-02 14:20:58 följande:
    Någon som vet hur det ligger till med 3 punktsbälte mot 5punkt i bilstol. När vi skaffade babyskyddet så sa affären att det inte spelar någon större roll, nu blev det 5 i alla fall för oss men bakåtvända stolar hur är det där? Har en diskussion just nu om det och jag hittar inte så mycket som säger något alls. 
    men finns det bakåtvända stolar (stol nr2) med bara 3-punktsbälte? Har jag nog aldrig sett vad jag vet.
  • Cecci78
    myran82 skrev 2011-06-05 20:44:44 följande:
    Någon som vet om det finns typ bröstspänne till bilstolar? Sonens sele kanar lätt ner från från ena axeln trots att vi drar åt som tusan och jag hoppas det kanske kan fungera . Trivs bra med stolen som är en britax eclipce plus så vill ogärna behöva byta ut den.
    ja det finns att köpa sådana spännen
  • Cecci78
    Joico skrev 2011-06-07 21:07:07 följande:
    Jag är lite småkär i Cybex Solution finesserna och just att den ser så rejäl ut. Tror att kanske en här i tråden har Cybex, men jag kan ha fel. Annars vet jag ingen som har provat faktiskt
    ja den verkar bra, har dock inte sett den i verkligheten, ska försöka hitta någon som säljer den nu i sommar
  • Cecci78
    KaKje skrev 2011-06-08 21:14:10 följande:
    Shit... Jag läser å läser i tråden... Fattar inte hur ni lyckas få era barn så stolta å nöjda i bakåtvända stolar... Min 3,5 åring är så oerhört medveten om att hon sitter bakåt å att hennes kompisar inte gör det... Hon tycker inte hon sitter särskilt bra i sin two way, fast gott om plats har hon ju... Å hon ser bra, å hon sitter fram, å hon kommer först till alla ställen vi åker till, bra att kunna vinna mot storasyrran i nåt Men jag tror bältet är det som stör henne... De kan ju inte röra sig å hon får ont (eller känner obehag) i magen.... Eller så är hon bara så medveten å vill känna sig större å sitta som syrran... Ja, hon har ju inget å välja på, hon blir ju i den stolen tills hon är stor nog att vändas... Men ju mer tillfreds hon blir desto trevligare blir ju bilresorna...

Vad tänker, vad har ni för magiska knep... ???
    min 3,5-åring är också mycket medveten om bältena, hon vill helst inte ha de åtdragna alls... jag drar därför lite väldigt hårt så att jag kan släppa lite på dem utan att de sitter för löst= hon blir nöjd, tror att jag gått med på att släppa bältet lite;)
  • Cecci78
    Tjollabolla skrev 2011-06-08 22:15:18 följande:
    Vi har oxå en Two Way till min grabb på 4 år och 4 månader, jag tycker där är väldigt lite att ge på i bältena? Varför gör dom inte bältena längre undrar jag, i vintras var det PRECIS att jag kunde knäppa dom om han hade vinterkläder på sig. (Ja jag vet, man ska inte ha det, men det har vi ändå för annars hade han klagat ihjäl oss så frusen som han är).
    Nu har vi bältena så högt upp som det går och det har börjat dra i axlarna på honom. Han är ju iofs lång, 110 cm, men det är ju mycket plats kvar annars i stolen.

Vi måste dock byta snart för han får så ont i sina ben. Han kan knappt röra benen när vi kör längre än 15 minuter och det är många tårar och gråt innan han ens kan stå på benen igen när vi kört lite längre....

Han har aldrig kommenterat att han sitter bakåt, alla hans kompisar är oxå framåtvända sen länge. Skönt det iaf...
    de får inte göra längre bälten pga standarden, de blir inte godkända då

nej precis, man ska ju inte ha vinterkläder.... det blir stooor skillnad om man inte har dem
  • Cecci78
    201201232 skrev 2011-06-15 15:34:22 följande:
    Jag tittade lite på den berömda twoway, men det står att den måste stödjas mot sätet framför (endast baksätesmontering är aktuellt för oss). Det går ju inte att ha den bakom förarstolen då? Vi är minst två som kör bilen och måste kunna justera stolen efter längd. På andra sidan sitter en annan stol som vi inte kan ha bakom förarstolen då den tar för mycket plats för att min man ska kunna sitta i bra körställning framför. 

Måste alla stolar utan stödben lutas mot ryggstödet framför?  
    Brio zento har inget stödben o är godkänd fristående men jag skulle inte använda den så
  • Cecci78
    norgesessan skrev 2011-06-16 14:42:18 följande:
    Misery, jag tvivlar starkt på det, barnet är fastspänt i en bilbarnstol. Är ju inte annat är ord från volvos sida att den bara kan användas i volvobilar, den gör ju samma funktion i andra bilar.
    Men jag vet ju inte.

Vad bra med grannen!! Skulle gärna sagt till flera, men som regel får man sura miner tillbaka.

NTF säger ju också att den bara är godkänd för volvo

http://www.ntf.se/konsument/fraga1429.asp?katid=29

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!