Betty2 skrev 2011-05-22 22:07:22 följande:
Jag har bara läst sista sidan och vet därför inte om svaret på min fråga finns längre bak i tråden...
Mina tvillingpojkar (drygt 4 år) börjar växa ur sina bakåtvända bilbarnstolar (Brio Zento) och vi har därför planerat att köpa bältesstolar inom några månader. Jag var i en butik och fick då höra/se att det fanns "2 varianter" av bältesstolar. I den ena sorten (där de flesta kostade runt 1000 kr eller strax under) höjde man bara nackskyddet/huvudskyddet när barnet växer. I den andra sorten (som givetvis var dyrare, uppemot 2000 kr styck) höjde man i stället hela ryggpartiet, så att sidoskyddet runt axlar osv följer med upp när barnet växer.
Säljaren ville givetvis sälja de dyrare stolarna och pratade mycket om hur mycket bättre de är. Jag hade trott att det skulle räcka med ca 1000 kr/stol och tycker att 2000 kr blir väldigt mycket pengar, eftersom vi behöver minst 2 stolar. (Eventuellt 4 stolar om vi ska ha i båda våra bilar, som vi har nu.)
Min fråga är alltså; hur viktigt är detta? Är de vanliga bältesstolarna (där man inte kan höja hela ryggen, t ex Brio för ca 1000 kr) tillräckligt bra? Vilken typ har ni (som har bältesstol)? (Tittar man t ex på Coop Forum så har de ju väldigt enkla bältesstolar för typ 300 kr, men där inser jag att det troligen ändå är en stor kvalitetsskillnad jämfört med de som finns i babyaffärer.)
Jag kommer att välja bältesstol med ordentligt sidoskydd som tex Britax Kid plus eller Besafe eller Cybex (läste i en annan tråd att Cybex var den enda där sidoskyddet oxå höjs? Iaf är tex Briostolen eller Aktas sämre enligt mig pga att de har för dåligt skydd för huvudet o dåligt sidoskydd.