• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

onoff skrev 2011-04-24 22:06:25 följande:
    two way fick jag ingen bra uppfattning om, iaf inte när det gäller små bebisar =/ kanske har missuppfattat?
    Tanken är väl att den stol vi köper idag ska vi ha bakåtvänd så länge det bara går, och sen när det är dags att vända på stolen så får vi köpa en ny då .
    Be safe är den stol jag känner mest för men den kan man ju inte ha så länge,  fast den stolen känns väldigt bekväm och säker just för SMÅ bebisar.
    Nej Two Way är inte så bra att ha direkt efter babyskyddet, Jag menar att ni ska köpa den som nu passar bäst i bilen av de du sa att du tyckte bäst om, det spelar ju ingen roll om den stolen du gillar mest bara är till 18 kg om du är beredd att köpa en Two Way sen för att förlänga det bakåtvända åkandet. Vi köpte den när den bakåtvända vi hade blev urvuxen, då var sonen 4½, han är nu 6 år o 5 månader o sitter bakåt i sin Two Way fortfarande.
  • Cecci78
    myran82 skrev 2011-04-25 19:26:48 följande:
    Cecci78: Läste i bildtråden att du tänkte testa att sätta din 6 åring i en brio zento. Finns det möjlighet att jag kan få se den bilden?

Vi har 2 brio zento och än är sonen liten men är nyfiken på hur det är med stora barn i den.
    ja absolut, jag lägger den i bildtråden men jag glömde totalt bort detta idag när vi var ute o åkte och dessutom hade kamera med mig... men han kunde sitta i den när han var runt 5½, den är faktiskt inte så jätteliten
  • Cecci78
    Joico skrev 2011-05-20 22:03:35 följande:
    Kopplat ur hurdå?

Nä, jag vågar nästan säga att de ljuger. Det finns endast EN dokumenterad olycka där krockkudden utlöst trots inlämning på verkstad för urkoppling och då skedde precis det - verkstaden kopplade ur fel krockkudde, dvs. förarens. Och oturligt nog var de med i en olycka och de barn som satt bakåtvänt på passagerarsidan avled. 
    är nog beredd att hålla med här, skulle inte barnet få lite mer skador än i ansiktet i så fall? Det är ju en enorm kraft i en krockkudde och det låter ju misstänkt likt det enda kända fallet som Annan skriver om.
  • Cecci78
    Nikaz skrev 2011-05-22 12:48:38 följande:
    Skulle ni vända en Britax Two-way så den blev framåtvänd?  Eller är det bättre att köpa en ren bältesstol eller vad dom kallas?
    säger oxå bältesstol. Varför hade ni tänkt vända den framåt? Den går inte ha längre tid även om man vänder den framåt, vikt- och längdgränserna är desamma. Om den inte är urvuxen så fortsätt att ha stol o barn bakåt är mitt förslag
  • Cecci78
    Betty2 skrev 2011-05-22 22:07:22 följande:
    Jag har bara läst sista sidan och vet därför inte om svaret på min fråga finns längre bak i tråden...
    Mina tvillingpojkar (drygt 4 år) börjar växa ur sina bakåtvända bilbarnstolar (Brio Zento) och vi har därför planerat att köpa bältesstolar inom några månader. Jag var i en butik och fick då höra/se att det fanns "2 varianter" av bältesstolar. I den ena sorten (där de flesta kostade runt 1000 kr eller strax under) höjde man bara nackskyddet/huvudskyddet när barnet växer. I den andra sorten (som givetvis var dyrare, uppemot 2000 kr styck) höjde man i stället hela ryggpartiet, så att sidoskyddet runt axlar osv följer med upp när barnet växer.

Säljaren ville givetvis sälja de dyrare stolarna och pratade mycket om hur mycket bättre de är. Jag hade trott att det skulle räcka med ca 1000 kr/stol och tycker att 2000 kr blir väldigt mycket pengar, eftersom vi behöver minst 2 stolar. (Eventuellt 4 stolar om vi ska ha i båda våra bilar, som vi har nu.)

Min fråga är alltså; hur viktigt är detta? Är de vanliga bältesstolarna (där man inte kan höja hela ryggen, t ex Brio för ca 1000 kr) tillräckligt bra? Vilken typ har ni (som har bältesstol)? (Tittar man t ex på Coop Forum så har de ju väldigt enkla bältesstolar för typ 300 kr, men där inser jag att det troligen ändå är en stor kvalitetsskillnad jämfört med de som finns i babyaffärer.)
    Jag kommer att välja bältesstol med ordentligt sidoskydd som tex Britax Kid plus eller Besafe eller Cybex (läste i en annan tråd att Cybex var den enda där sidoskyddet oxå höjs? Iaf är tex Briostolen eller Aktas sämre enligt mig pga att de har för dåligt skydd för huvudet o dåligt sidoskydd.
  • Cecci78
    Betty2 skrev 2011-05-22 22:26:47 följande:
    Cecci78: Tack för svar! Jag har inte lyckats hitta några bra tester av bältesstolar (som det ju finns gott om för bakåtvända bilbarnstolar) och tycker därför det var svårt att bilda mig en uppfattning om vad som krävs... Får titta mer på de dyrare varianterna. Vet du om man brukar kunna få plats med två sådana bredvid varandra (eller om de är för breda)? Vi har planerat att sätta stolarna i mitten + till höger i baksätet, så att en vuxen (vid behov) också kan sitta bak (till vänster).

Om någon mer har erfarenhet av olika sorters bältesstolar är jag tacksam för svar!
    jag tror inte det finns några krocktester för bältesstolar
  • Cecci78
    Thelma08 skrev 2011-05-23 19:08:51 följande:
    Tack för informationen
    Finns där nån stol som är högre i ryggen än Britax hi way!?
    För vår son e och nuddar överkant med högsta punkten på örat....
    Som sagt så vill jag inte vända honom.

Ja jag såg att vissa hade satt stolarna längre ut eller vad man ska säga. Ska nog prova o flytta den lite.
    min 123-centimeters har plats kvar i sin Two Way, inte jättemycket men det går nog över sommaren iaf
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!