• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

krypsyl skrev 2011-01-24 21:29:41 följande:

Hej, jag har lite frågor om bälteskudde/stol i framsätet. Det kanske har frågats förut, men det var så många sidor att läsa så jag orkade inte riktigt leta...
    Om jag försått saken rätt så kan man sitta utan kudde från ca 135 cm. Men att man rekomenderas att sitta på kudde till 10-12 års ålder. Gäller båda dessa även i framsäte? Med eller utan krockkudde?

Jag ska köra dottern och två kompisar ca 10 min väg som hela tiden är 50km/h och kommer ibland behöva ta med lillasyster också. Då kommer jag behöva ha en av de stora tjejerna i framsätet och behöver råd om säkraste sättet för dem att åka. Jag har bältesstolar och -kuddar jag kan sätta i framsätet. Jag kan koppla ur krockkudden om det behövs. Min dotter är kortast av kompisarna och hon är 130 cm, längsta tjejen är säkert nästan 140 cm.

Jag skulle gärna vilja ha tips om någon kan hjälpa mig!?

Enligt svensk lag måste man sitta på bälteskudde eller i bältesstol till minst 135cm. En rekommendation från NTF säger också 10-12år, detta p.g.a att höfterna inte utvecklats tillräckligt för att kunna ta midjedelen på bältets tryck vid en krock. Både rekommendationen och lagen gäller för både baksäte och framsäte. I framsätet måste man också vara 140cm lång för att få sitta framför krockkudde, den längden gäller stående på marken inte inkl. bilstolen. Det finns ingen ålders eller längdrekommendation för framåtvänt åkande i framsäte utan krockkudde.
  • Joico
    krypsyl skrev 2011-01-24 21:48:56 följande:

Ska man alltså ha kudde OCH vara 140 cm för att kunna sitta vid krockkudde?
    Så om jag har tjejen som är ca 140 cm på kudde i framsätet behöver jag inte koppla ur krockkudden, men om jag har min dotter där (ca 130 cm) bör jag koppla bort krockkudden?

Man kan ju ställa in höjd på stolen i framsätet också, hur påverkar det?

Enligt lag måste man sitta i godkänd skyddsanordning (såsom bilbarnstol eller bältesstol) till 135cm. För att få sitta framför aktiv airbag måste man vara 140cm ståendes på marken, man får inte räkna med bilstolen som längd - dvs att barnet är 130 och sen räknar man +10cm när de sitter på kudden, utan längden ska vara på backen..
    Man måste inte sitta på kudde OCH vara 140cm för att sitta framför aktiv airbag.

Om man är över 140cm så är krockkudde OK, är man under 140cm så bör du koppla ur krockkudden annars kan den göra mer skada än nytta.

Hmm, det vet jag faktiskt inte. Längden på 140cm gäller oavsett hur stolen är ställd... Det borde ju vara så att när stolen är i botten, så att säga, så är det "grundinställningen".
  • Joico
    Lindis 73 skrev 2011-01-25 22:05:34 följande:
    Nån som har monterat en Britax Freeway i framsätet på en Toyota Verso?? Jag håller på att få spel, hittar inget riktigt bra stället att fästa förankringsbanden.... Om jag fäster dem baktill i "skenan" som man flyttar sätet framåt o bakåt så är ju risken att jag klämmer banden så de blir "naggade" i kanterna och fäster jag dem framtill så kan jag inte spänna till stolen genom att flytta fram sätet lite så då sitter den inte så hårt som jag vill:/  Hon sitter inte alls bra med benen när vi har henne vid sidan i baksätet. Hon vill gärna klättra in och ut ur bilen själv  så det blir ju lite bökigt att ha henne i mitten bak - det har annars funkat men är inte helt bra för där flyttar vi ju förarsätet framåt och bakåt och riskerar att klämma förankringsbanden då också!!

Nån som vet om det finns nån bra stol med Easy fix som är lång i ryggen?? Får nog köpa ny stol snart då huvudet är ovanför kanten på Freewayen... Dottern är 97 cm lång o fyller tre i april så hon ska inte vändas ännu på ett bra tag!
    Pressa banden genom glipan mellan sitsen och ryggstödet på bilens säte. Så du har ena änden på sitsen och andra änden bak på golvet. Sen drar du bälteslåset genom ögglan och drar åt, gör likadant på båda. Kasta banden under stolen så de kommer fram på golvet fram och sätt fast i stolen. Spänn åt!

Isofix har tyvärr en viktgräns på 18kg och utbudet av stolar är inte stort. Ska du köpa en ny stol till en treåring så är det en vanlig underförankringsband-stol som gäller, en Britax Two-way t.ex. Den hra längst rygg på marknaden och godkänd till 25kg!
  • Joico
    yaourt skrev 2011-01-28 19:16:06 följande:
    Hej!
    Har hört om en bilbarnsstol som man kan vrida när man sätter in barnet. Är det någon som vet vilket märke det är och om de är säkra?
    Det finns någon utländsk variant har jag sett.. men jag har svårt att tro att det är nåt som uppfyller svensk standard. Dessutom är det nog problem med viktgränsen
  • Joico
    jellona0507 skrev 2011-01-28 23:05:43 följande:

Vad har britax för framvända bältesstolar/bilstolar?

Idag skulle en väninna åka bil med oss, med sin 14månader gamla dotter. Hon hade en britax, såg ut som en multi tech (den hade 5 punkts bälte). Hon började montera stolen i vår bil FRAMVÄND. Hon förklarade att dottern åkt så sedan denne var 9månader. Jag blev chockad, och sa att de inte får åka med, om inte dottern sitter bakvänd. För OM det händer en olycka, vill jag inte veta av att hennes dotter knäckt nacken pga att mamman inte vill ha dottern bakvänd. Hon tjatade om att dottern inte VILL sitta bakvänd, och att stolen inte går att vända..
    Vi stod och gräla en stund, tillslut så gav hon upp. Hon åkte inte med oss.
    Kände mig skyldig en stund därefter, men näe. Räcker med att jag har min 3½åring framvänd, då hon blev hysterisk i sin bilstol (skrev om det här någon dag sedan). Varenda biltur sedan vi bytte bilstol, har dottern suttit glad, medans jag oroat mig. Skulle aldrig klara av att ha en MINI människa framvänd. Barnet i fråga var dessutom strax under 80cm och vägde ca 8kg.
    Vad är det för fel på vissa?

Om den såg ut som MTn så var det säkert en Evolva 1-2-3. Den är framåtvänd.
    Du ska absolut inte känna dig skyldig, det var skitbra av dig att stå på dig och vägra köra dom! Eloge!!
    Skicka lite bra länkar till henne så hon förstår allvaret.
  • Joico
    jellona0507 skrev 2011-01-28 23:17:29 följande:
    Ja just ja, Evolva! Sådan köpte vi 2009, då försäljaren mutade i oss att den var vändbar. Väl hemma såg vi att den inte var det, så den såldes fort. Hade totalt glömt bort den.
    Nä, känner mig rätt så lättad. Hur skulle en 8kg, 14månaders nacke klara en krock? Skulle nog gå av rätt så direkt. Har skrivit lite med mamman nu under kvällen, och skickat video på krock med fram& bakvänd stol.
    "Ja men det är ju inte så att man krockar bara för att ungen sitter framvänd".
    Nä, behöver ju inte vara man själv som kör fel, kan vara någon annan.

Tur som är så har vi hittat en bil, som vi kan köpa i mars-april, då kommer vår tjej få sitta bakvänd igen.
    Maxi cosin får vänta då tills dottern vänds framåt igen, långt efter 4år.
    Ha, vilken kommentar! Nä klart att det inte är så, men om man gör det så ligger ungen risigt till så att säga. Och som sagt, det behöver inte vara ens eget fel att man krockar. Det kan vara fyllon, solbländad.. och nu vintertider kan det vara halt.

Va bra med bilen! Tummen upp
  • Joico
    TheLove skrev 2011-01-29 08:18:37 följande:
    Skickar ett par frågor här om någon vet det...

Vi ska åka på minisemester med mina föräldrar och tänkte tränga in oss två vuxna och ett barn i en duologic i en saab. Min fundering är om det borde gå att installera logicen i mittsätet bak. Jag vet att det går med med vanliga bältesfästena så i värsta fall kan man ju använda dem, men smidigast skulle ju vara med isofix fästena. Vet ni om det brukar vara samma avstånd mellan isofix fästena i mittsätet som i vanliga sätet bak? (vi åker i mina föräldrars bil och kan därför inte kolla det själva...

Förstår om det är en fråga ni inte kan svara på...

Nästa fråga blir om det finns någon "bältesförlängare" till duologicen. Nu med vinterkläder och allt är det VÄLDIGT svårt att spänna fast sonen... Det är nära inpå omöjligt så jag tänker om det finns någonting man kan förlänga bältet med på baksidan? Min son är inte stor så lite lustigt tycker jag att det är...
    Vad jag vet så finns Isofix bara på sidoplatserna, inte i mitten.

Nix, bältesförlänge finns inte. Men! Man ska inte ha tjocka vinterkläder i bilen. Sätt på sonen en fleeceoverall istället och lägg en filt över. Med tjocka kläder sitter inte bältet rätt.
  • Joico
    thecarseatlady skrev 2011-02-01 10:37:26 följande:
    I dag får ni allt hålla upp tummarna för mig gott folk! Jag ska släpa alla mina bilbarnstolar till en mamma-barngrupp och berätta lite om bilsäkerhet och låta dem testa mina stolar. Jag är livrädd för att hålla föredrag inför stora grupper av människor, men kunde ju ändå inte tacka nej för jag VILL ju så gärna... så nu hoppas jag bara att jag inte tappar talförmågan totalt när jag kommer dit... ;)
    Aha, så det var det du skulle ut på Det fixar du galant! Du kan ju din sak1Ska du "bara" berätta eller ska du ha nå powerpoint/overhead också?
  • Joico
    thecarseatlady skrev 2011-02-01 10:37:26 följande:
    I dag får ni allt hålla upp tummarna för mig gott folk! Jag ska släpa alla mina bilbarnstolar till en mamma-barngrupp och berätta lite om bilsäkerhet och låta dem testa mina stolar. Jag är livrädd för att hålla föredrag inför stora grupper av människor, men kunde ju ändå inte tacka nej för jag VILL ju så gärna... så nu hoppas jag bara att jag inte tappar talförmågan totalt när jag kommer dit... ;)
    Aha, så det var det du skulle ut på Det fixar du galant! Du kan ju din sak!
    Ska du "bara" berätta eller ska du ha nå powerpoint/overhead också?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!