• momomo

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Sofie 943 skrev 2013-02-19 19:46:45 följande:
    Jag sitter här och funderar, jag har precis fått hem en ny barnbilstol (säkerhetsgodkänd från 9 månader) till min grabb som är 20 månader snart.
    Problemet när jag kollar manualen är att den bara kan sättas framåtvänd. Jag tyckte detta verkade märkligt eftersom man alltid hört att barn ska vara i alla fall 3 år, men denna stolen är ju från 9 MÅNADER.

Så nu har jag kollat runt varför det är så farligt med framåtvänd, och det verkar ju i första hand vara för att barnet använder bilens bälte och att stolen bara sitter fast med bilens bälte med barnet emellan.

MEN i den här stolen jag har köpt så använder barnet 5-punkts bälte och stolen sätts fast på en väldigt säkert sätt med bilens bälte. Och den är ju säkerhetsgodkänd från 9 månader. Borde det inte då vara okej för min snart 2 åriga grabb att använda denna?
    ABSOLUT INTE!!!!

Barnets huvud är för tungt i förhållande till vad nacken håller för så det är direkt farligt.

Här finns två filmer som illustrerar problemet med förtidigt framåtvända barn

http://bilbarnztolar.se/2012/11/11/illustrerande-filmer/

Dessutom kan jag rekommendera bloggen bilstolslotsen som skrivit hur mycket som helst om bilbarnstolar.

Att använda fempunktssele framåtvänt är farligare än att sitta i bältesstol för att barnet sitter stumt fast och belastningen på nacken i en frontalkrock blir ännu större. En tvååring är hur som helst för liten för att sitta framåtvänd.

Ren nyfikenhet, vad är det för stol du har fått tag i?
    Och var har du köpt den, den kan knappast vara köpt i Sverige va? 
  • momomo
    Sofie 943 skrev 2013-02-19 20:03:00 följande:
    Jag länkar: www.gobaby.se/bilbarnstol-mellan-52 2.html

Jag missade helt att den var framåtvänd, så det blev som en chock nu när jag läste manualen. 
    Ångra köpet, skicka tillbaka den och köp en riktig bakåtvänd stol, tycker jag. Den där borde inte gå att sälja på svenska marknaden, men den är ju godkänd för försäljning inom EU så den är laglig... men kraftigt avrådd ifrån.

Köp helst en stol som är Plus-testad till 25 kg - det är ett svenskt test som är mycket strängare än EU-normen (ECE)

I mellan- och sydeuropa är visst ambitionsnivån på barnsäkerhet i bil att man i första hand vill få folk att spänna fast barnen alls, så det har väl samma säkerhetstänk som vi hade fram till mitten på 80-talet.

Lycka till! 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!