• Runguska

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hej. Slänger in min fråga här då det verkar finnas många med erfarenhet. Har en son på 3,5år och en på snart 4 månader. Stora killen har en Hi-Way som förvisso skulle fungera bra för honom säkert ett par år till, men vi funderar på att köpa en Two-Way till honom och låta lillebror ta Hi-Way-stolen.

4 månader, sitter inte utan stöd. Provsatte honom i stolen hemma på parkeringen och han sitter bra i den - i alla fall då bilen är stilla. Tyvärr "orkade" jag inte för det lilla testet flytta bältet till nedersta läget, men det är väl där största oron ligger - att det ska vara för högt trots lägsta läget sen.

Det är såklart ingen panik att byta stol, men jag har ju läst att det ska vara säkrare/bättre med Hi-Way än babyskyddet?

Nu vet jag inte exakt hur lång han är men mellan 68-70cm. Så, byta inom den närmsta framtiden eller vänta till typ vintern med bytet?

• Runguska
    cicci85 skrev 2011-07-10 08:27:22 följande:
    Om jag hade ett gammalt lite sämre babyskydd skulle jag byta och då köpa till huvudstödeskudden till både HW och TW.
    Satt bebben i tex AG Logico nu skulle jag vänta med att byta till den stora stolen.  
    Det är just en Logico vi har - köpt för ca ett halvår sedan (ny) så dn rekomendation är att ha den ett tag till? Han siter ju bra i den så inga problem. (Tur jag har som har barn som suttit bra och nöjda i sina stolar) Tror i vilket fall att jag köper en Two-Way snart, om inte annat kan den stå i basun (fungerar som förråd) ett tag.
  • Runguska
    http://akr.se/b1/eliasibritax.png
    En liten bild jag tog då vi provade Hi-Way:en för lillebror. Som sagt var är bältena i högsta läget, men det tycker jag att de "får" vara så länge bilen är stilla/avstängd och man inte har någon ambition att åka på det sättet. (Kändes jobbigt att flytta bältet för att sedan flytta upp till storebror igen) Han är väl 3.5 månader på bilden ungefär och spontant kändes det som han satt väldigt bra. Dessutom var han mycket nöjdare än i babyskyddet, men det kan ju varit en tillfällighet såklart

Kil till Two-Way förresten, är det rekommenderat om man har V70 - en 06:a? (Har kil till Hi-Way så jag tänkte att det kanske behövs även till Two-Way)
  • Runguska

Igår skulle vi hämta stora sonen på förskolan. Lillkillen blev hungrig så jag satt kvar i bilen och matade honom. Bredvid oss står en bil, typ mindre lastbil. I förarsätet sitter en man. Så kommer det en kvinna med ett barn i kanske 3-årsåldern. (Svårt att avgöra, kan ha varit både uyngre och äldre såklart) Jag ror inte att de ska in i lastbilen men kvinnan hoppar inte i passagerarsätet och drar sedan upp barnet som får stå på golvet framför henne. Så åker de iväg. Kvinnan utan bälte och barnet stående på golvet. Själva f*n att jag satt och ammade annars hade jag sagt till. Inte för jag vet vad jag skulle sagt, men något - vad som helst hade ju varit bättre än det ingenting jag nu kunde göra. Började fibbla med mobilen för att ta bild på reg-numret, men hann inte det heller :(

Jag och min man diskuterade det och det är läskigt många som har "fel" lösningar för barnen i sina bilar. Min pappa håller på och tjatar om att vi måste skaffa framåtvänd stol till äldsta sonen. Han är bara 3.5 och vi ska köa ny stol (Two-Way) har vi sagt och då tjatar han om framåtvänt heöa tiden. Så säger han till sonen - klart du ska ha riktig rallystol. Blä så sur jag blir, sonen är ju nöjd bakåt, men säger morfar att det är "fel" tillräckligt många gånger så tycker väl sonen också snart att det är fel.

Det var för någon vecka sedan, då var mamma och pappa iväg med sonen och provade bilstolar (framåtvända) men mamma sa att jag skulle beställa en på nätet. "Tur" det för annars hade nog pappa köpt en framåtvänd åt sonen. Han är snäll och menar inget illa men jag önskar att an ville lyssna lite bättre på vad vi säger. Kan ju hända att han frågade i butiken och att de sa att sonen kunde vändas vid tre vad vet jag. Aja, vi ska köra bakåtvänt så länge det bara går. Förhoppningsvis kommer vi aldrig att krocka, men skulle olyckan vara framme så är nog barnen tacksamma för bra stolar med fördelaktig montering.

• Runguska

Har äntligen velat färdigt och lagt en beställning på en röd Two-Way, sonen fiock välja färg själv. Nu hoppas jag att det kommer att fungera bra i bilen, men av vad jag kunnat läsa ska det göra det. Han bröt armen igår så vi tänkte som så att det är lite praktiskt för den skull också, lättare att lyfta i honom i Two-Way än i Hi-Way som han har nu.

Lillebror tar direkt över HiWay för jag provade i förrgår på nytt att sätta honom i den och han satt som en kung! Det blir nog bra detta!

• Runguska

Ja, förresten, beställde från jollyroom.se där kostade two-way 1695:- och det känns som ett klipp specielt då frakten är kostnadsfri vid beställning för mer än 1000:-. Tänkte passa på att tipsa om ifall det är fler som bor långt från butiker som säljer bilstolar. (vi har 9 mil enkel resa)

• Runguska
    Finesse skrev 2011-08-18 10:09:00 följande:
    Vi köpte en för 1499:- på kampanj på barnens hus, men har bara 1,5 mil till närmaste

Här sitter oxå lilla i hi-way och stora i two-way.. funkar jättebra. Dottern har fortfarande aldrig klagat på att sitta bakåtvänd och snart blir hon 4 år! 
    Perfekt! Nej sonen har hellre aldrig klagat och han är 3,5. Vi hoppas såklart att han ska vilja sitta bakåtvänt länge än, det mesta går ju så mycket lättare om det är frivilligt och man slipper "tvinga".

Jo jag har sett att de ibland har haft Two-Way för runt 1500 eller ännu billigare vid typ babyproffsen, men har man då totalt 18 mil att åka och de dessutom riskerar att vara slutsålda när man kommer fram (ringer ju iof. innan) så är det skönt att kunna beställa och få till Posten istället. Annars är det ju bara fördelar med att köpa i butik eftersom de kan montera där och man ser direkt i bilen att det passar.

Skönt dock med denna tråd samt bildtråden för har man som vi tillgång till "vanlig" bil (v70) så går det ändå att få en hyfsad bild och koll innan köp!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!