• JWM

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

TACK annan för att du orkar driva denna tråd vidare och för att ännu en gång ha gjort en mycket bra och informativ "trådstart" där allt är lättläst och förstårligt!

• JWM

har funderingar på att byta bil igen...

ser nu att VW har inbyggda bilstolar i sina nya bilar
    hur säkra är dessa "stolar" till större barn?

text från VW hittar ingen bild
    Två integrerade barnsäten i baksätet avsedda för barn i viktklass 2 och 3. Grupp två är för barn som väger mellan 15-25 kg, och Grupp 3 är för 22-36 kg. En "krage" placeras runt nackskydden för att ge barnet stöd och en upprät sittposition. Då bägge barnsätena är uppfällda och redo att användas har den mittre sittplatsen en bredd på cirka 26 centimeter.

våra barn är 7 år och 8½ år
    tänkte detta inbyggda säte så stora kan sitta längre utan att han skäms för kompisar att han sitter i "bebisstol" som en del säger då många har slutat med stol och sitter bara i bilen eller möjligtvis på en kudde

hade en bild där man ser "kragen" vid nacken men det ser inte ut som att man kan få in övre bältet i den så styrningen blir rätt vid halsen

någon som vet något om dessa stolar?
    eller kanske rentutav har dem?

• JWM
    t0va skrev 2011-01-20 14:10:21 följande:
    här är ännu mer bilder med och utan barn www.worldcarfans.com/10512218147/integrated-c...#1

Ser ok ut i alla fall tycker jag, men någon annan kanske har bättre koll, är nog bättre än att sitta utan stol. 
    tack för alla bilder
    som sagt barnen är 8½ & 7 år och långa så det är ju inga småbarn vi vänder i förtid
    verkar smart att man kan ha kvar bara "kragen" även när man är så stor att man inte behöver kudden för att få sovstödet/sidokrockskyddet

som sagt det är stora barnet som börjar protesterar då i stort sett alla barn runt om oss i den åldern enbart sitter på kudde eller helt utan
    vi tänkte att om bilstolen finns i bilen så kanske det inte blir lika "pinigt" som om när man ser själva bilstolen

TACK!
    för alla bilder och funderingar

vilka mer bilmärken har dessa inbyggda bilstolar?
    volvo? någon annan??
  • JWM

barn ca 9 år men mer än 36 kg och längre än 135 cm

sitta utan kudde eller med???

sitta utan kudde ser knappt ut men behöver inte sitta med enligt föräldrarna

hur är det egentligen med de större barnen??
    ska man använda kudden bara för att se ut?!

• JWM
    t0va skrev 2011-03-09 09:32:19 följande:
    10-12 år, innan dess är inte barnens höftkammar tillräckligt utvecklade för att bältet inte ska åka och lägga sig över magens mjukdelar vid krock. Är därför man har hornen på kudden. 

www.ntf.se/konsument/fraga1170.asp 
    tack!

då ska jag påtala detta för kompisens föräldrar!
  • JWM
    KaKje skrev 2011-04-04 20:27:40 följande:
    Hur gör ni när ni tar med kompisar till barnen hem efter förskolan eller när de följer med något annat barn hem å man inte kan promenera?

Har ni extra bilstolar/ bältesstolar? Jag låter min tre och ett halvtåring sitta i bältesstol som "miniminivå", stora tjejen som fyller sex får som miniminivå sitta på bilkudde. Tar jag med en extra tre-fyraåring hem får det barnet ta stora tjejens bältesstol och så får stora tjejen sitta på kudde som vi har som extra i bilen. Då åker vi bara inom vårt lilla samhälle där det är femti och tretti! Åker de någon annanstans så måste den lilla sitta bakåt å stora i bältesstol, annars kan de inte åka med... Vi låter inte heller någon åka med oss om de inte kan sitta riktigt...

Hade varit kul å höra hur andra resonerar...
    har större barn en 7-åring och en 8½-åring
    har en extra bälteskudde liggandes i skuffen om kompisar ska med

våra sitter bak i bältesstol i vanliga fall så ska kompis med så hamnar vårt barn fram på kudde med airbag avslagen med nyckel och kompisen får sitta i vårt barns bältesstol
    för på något sätt vill man ju skydda kompisen mer.

har jag inte bilen full av barn sitter alla bak i bältesstol eller kudde i mitten då inget annat får plats mellan stolarna.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!