• mamma 10

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Funderar på vilken stol vi ska köpa til vår dotter, hon är 8 månader och verkar bli en lång och smal tjej! Hennes ben sticker ut från babyskyddet en bra bit nu.
    Alltså behöver vi en stol som är "generös" på höjden.
    Har fastnat för Britax Two-way, den verkar vara en stol som räcker rätt länge?

Några tips på vilka stolar som kan passa??

Tänker inte använda samma stol när hon ska vändas framåt, så det kvittar om det är en komistol eller bara bakåtvänd.

• mamma 10
    cicci85 skrev 2011-06-09 09:40:49 följande:

Britax twoway är jättebra till äldre abrn men jag skulle inte köpa den till en bebis. Inte så mycket bil som vi åker iaf, åker man sällan eller inte har egen bil skulle jag kunna tänka mig den från början.

Jag skulle köpa den stol som passar bäst just nu och sen köpa en twoway för att förlänga bakåtväntåkandet om den första blir urvyxen tidigt. Jag har en Britax multi-tech som jag är jättenöjd med maxicosi mobi och besafe skulle jag oxå kika på. Prova ordentligt i bilen och välj den som passar bäst.

Aha, så two-wayen är ganska stor då? Eller vad är det som gör att den inte är bra till en sån liten bebis?
    Var inne på nån hemsida som säljer stolarn och där står det från 9 kg på Two-wayen?
  • mamma 10
    norgesessan skrev 2011-06-09 10:04:50 följande:
    Enligt mig är two way designat för stora barn, därför blir den för stor för småbarn, hade den passat småbarn bra hade dne inte passat dom stora bra. Men det hade varit bra med en insats som är trångare man kunde ha i den till dom minsta.
    Ok. Ska absolut ge mig ut och prova. Går inte att bara kika på nätet!
    Lutar åt en annan som första stol och sen får vi se hur vi gör när hon växer ur då...
  • mamma 10

Köpte n two-way åt min 10-månaders idag. Hon satt grymt bra i den och jag är väldigt nöjd med mitt val!:) Dessutom var den på rea på Jollyroom!:) Nu hoppas jag bara hon kan sitta i den enda tills det är dags för framåtvänt!:)

• mamma 10
    sweetiise skrev 2011-07-30 21:30:06 följande:
    Det är lättare sagt än gjort. Det är en kulturkrock som är svår att hantera. Min man är fransk och även om han tycker som jag så skulle han inte tycka att det var ok att trampa på svärisarna på det sättet. Att köpa en stol och ta med ner kostar jättemycket och min mans syster fick barn samtidigt som vi och hon skulle tycka att det vore extremt oförskämt eftersom hennes pojke åker i samma slags stol. Har redan fått andra kommentarer som "duger inte den franska mjölken?" osv.

Föestår precis ditt dilemma, men tänk efter både 1 och 2 ggr om det inte kan gå att lösa på något sätt!!

Tänk OM det händer nåt, det kanske är värt lite extra pengar att låta bebis sitta säkert? Vissa saker kan man ge efter med, men ite säkerheten!!

• mamma 10
    Takhiza skrev 2011-08-01 21:03:35 följande:
    EN FRÅGA TILL ER SOM KAN DETTA MED BILBARNSTOLAR:

Jag har en liten kille som blir 4år i februari. Han sitter i framsätet, bakåtvänd såklart, och bakom honom i baksätet sitter lillebror bakåtvänd. Min son är 105cm lång och väger 19kg. Hans stol är godkänd till 18kg och tack vare lillebrors stol som tar mycket plats bakom, sitter han väldigt ihoptryckt. Det ser nästan ut som att hans huvud ska gå i vindrutan där fram (vi har en Ford Mondeo kombi)

Frågan är.... vad gör man nu? Jag kan inte sätta honom bakom förarsätet för jag är lång och kan inte ha stolen längre fram, jag har dessutom inte stödben till stolen och han väger för mycket för den. Ska man köpa ny bakåtvänd och ha i baksätet och lillebror fram? Eller är det dags för bältesstol istället då han är så lång och relativt tung? Så svårt sånt här! Skickat mail till NTF men inte fått svar ännu.
    Jag skulle nog ha flyttat fram lillebror isf. Vad sitter dom i för stolar??
  • mamma 10
    Takhiza skrev 2011-08-02 10:03:12 följande:
    Ja det har du rätt i, skrev ju fel namn hehe. Han har en If iZi KidX3.
    Han är 9 månader.
    Jag skulle absolut köpa en större stol (tex two-way) och sätta största barnet i. Sedan låta lillebror ta över den stolen då han vuxit ur izi kidx3-stolen!
  • mamma 10
    t0va skrev 2011-08-02 12:02:42 följande:
    aha, som min sons kusin, tror han suttit på bälteskudde de senaste 2 åren, jag gillar det inte men inget jag säger skulle hjälpa. 

En isofix-stol, bakåtvänd då behöver man sätta fast den med remmar också eller är det "bara" fästet? Vet ju inte riktigt hur det blir senare när sonen är så stor att han kommer vara hos mina föräldrar själv, de har isofix på bägge sina bilar. Farsan tror jag skulle se till att sonens stol står ordentligt och är fastsatt som den ska men min morsa vet jag inte. Hon tar inte alls det här med barnsäkerhet i bil på samma sätt även om hon tycker barn ska sitta säkert, så tvivlar jag på att hon anstränger sig för slita lite så stolen sitter ok. 
    Det beror på barnets vikt hur länge man kan använda isofix! Kolla manualen för stolen!
  • mamma 10
    t0va skrev 2011-08-02 12:56:22 följande:
    Jag var kanske otydlig med min fråga, vi har ingen isofixstol idag utan funderade på om det var lättare att montera än en vanlig stol, hade lite funderingar på kidzofix och den kan man montera med bältet när barnet väger över 18kg. 

Någon som har kollat på kidzofix, jag kollade monteringsvideon nu och den verkar ju mer och mer intressant speciellt med att man inte behöver dra åt några band utan det är som bältesrullar så man trycker ner och bältet drar åt sig själv. Är lätt värt 4000kr om man flyttar stolen ofta, ifall den nu går in i bilarna man har och barnet får plats.  
    Aha, jag borde nog ha förtydligat mitt svar lite också!:)
    Det jag menade var att man monterar utan band eller bälte upp till en viss vikt, sen måste man använda bälte!:)
    Alltså först utan remmar, sen med remmar som svar på din fråga!:)
  • mamma 10

Någon som åkt buss med 10-månaders, hur funkar et med bakåtvänd stol, kan man sätta den i bussen??
    Vet inte hur jag ska göra, vill inte åka med henne lös i bussen....

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!