• Miss Lau

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

norgesessan skrev 2010-11-02 13:16:28 följande:
    Fick reklam från XXXLutz idag (möbelaffär som öppnar i Malmö strax). Där finns barnarticklar också, som vagnar tillexempel. JAg såg en miniatyrbild på en bilbarnstol, och tog för givet att det var en framåtvänd eftersom det är en tysk kädja..Men det är det inte! Det är en Maxicosi Mobi!
    Tänk bara på att den Maxi cosi stol som ser ut ungefär som Mobi  och säljs i Tyskland är en frammåtvänd stol. Men förhoppningsvis är det den svenska modellen de säljer. Man borde ju kunna utgå från det men man vet aldrig.
  • Miss Lau
    norgesessan skrev 2010-11-02 13:25:04 följande:
    På fotot är den bakåtvänd, och är från 0-25.
    Vår är från 9 kg (inte för att det spelar någon roll kanske).  Men det är en jättebra stol så då är det bara att slå till

Vad kostar den?
  • Miss Lau
    Kina79 skrev 2010-11-02 20:48:07 följande:
    Jag har den och gillar den mkt. Den är superlätt och smal. Däremot får jag dra till bältet lite extra för att få ner det vid höften, mer än vad jag behöver göra på en bältesstol med horn. Det är väl det som är lite negativt med den.
    Men eftersom den är så smal så blir det säkert ytterligare en sån till mellantjejen sen.

Däremot sa hon på babyland att Akta Gracos bältesstol är smalast - någon som vet? Jag tyckte definitivt att Adventuren såg smalare ut.
    kanske ska testa imorn när jag ska dit.... Jag la undan två Hi-Way idag, de sista de hade kvar. babyproffsen hade bara "fula" kvar
    Det beror kanske på var på stolen man mäter. Vi har en Akta Rallysport och den är för bred för att få plats bredvid vår Maxi cosi Mobi. Däremot får Adventure plats.  Och där är platsbegränsningen där hornen är och neråt.

Jag tycker att Adventure är en jättebra stol och att den inte har horn tycker jag bara är bra. Det är lättare att sätta fast bältet och när de äldre barnen som spänner fast sig själva blir det alltid rätt. När de spänner fast sig i Rallysporten lyckas de alltid få midjebältet på fel sida om hornen
  • Miss Lau
    Finesse skrev 2010-11-11 07:52:34 följande:
    Så var NTF på öppna förskolan igår.. å jag kan säga att jag blev inte speciellt imponerad av karln.. Visst han kunde mycket men vissa grejer han sa tycker jag var helt fel..

Han tyckte:

* Att om barnet kräks, vänd det.. trots att barnet kanske bara är 1-2 år gammal så är det bättre att ha det framåtvänd..

* Det gör inget alls om barnet har overall på sig i stolen.. det påverkar inte säkerheten.. han har det själv på sin dotter.

* Det är rekommenderat att sitta bakåtvänd så länge som möjligt.. men man brukar säga att man kan vända vid 4 år.

* En bältestol är bra att ha efter 4 års ålder.. men en vanlig kudde uppfyller samma funktion..

* Ett babyskydd kan man sitta i tills man väger 13 kg.. Men han brukar rekommendera att byta när barnet kan sitta på sin egen rumpa.. men det är ingen större skillnad på babyskydd och bakåtvänd bilbarnstol.

Det var säkert nåt mer oxå.. men nu kommer jag inte på det... jag ifrågasatte vissa grejer men det lät som han tyckte att jag var lite för petnoga med allt.. :-S
    Jösses!

Kan ju även berätta att mina stora barn (8 resp. 10 år) numera sitter i sina bältesstolar utan protest. Kanske var det inte så pedagogiskt riktigt men jag visade filmen som visar på skillnaden mellan att sitta på kudde och i en stol, och båda två förstod då varför jag hela tiden tjatar så.
  • Miss Lau
    Jat skrev 2010-11-17 09:45:16 följande:
    jag hade en akta graco xtp, den har jag redan sålt

hon är långoch väger över 15 kg. har inga exakta mått..
    hon har overall..
    vi har köpt framåtvända stolar från britax nu.
    Hoppas du skojar?!
  • Miss Lau

Finesse- Vad bra då kan jag sluta vara ledsen över att vi inte får plats med en Kidfix i vår bil då

Men om bältet hamnar rätt borde väl isofixstolar vara bättre eller?

• Miss Lau

Men de här frammåtvända stolarna som används till småbarn, måste inte de också monteras fast i bilen?

• Miss Lau
    Finesse skrev 2010-11-19 08:26:02 följande:
    jo.. så dom har ju 5 punktsbälte då.. gissa om det är bra för nacken..
    Lantani skrev 2010-11-19 08:16:13 följande:
    Jag har också facebookat ut de. Blev dock lite förundrande när han sa att babyskyddet skulle bytas mot vanlig stol när huvudet nått upp till kanten.
    ja.. jag oxå.. men han kanske sa så för att det är godkänt till det..
    Ja, att det inte är bra för nacken säger sig självt. Men om man ändå måste montera fast stolen förstår jag inte det jobbiga med att ställa den bakåtvänd. Det är ju inte så att man monterar om stolen varje dag direkt.

Fast jag ska faktiskt försöka se om det går att byta plats på vår Mobi idag om jag nu klarar det (har aldrig monterat den själv tidigare).
  • Miss Lau
    Lantani skrev 2010-11-23 20:00:04 följande:
    Ojoj han var visst extremt snabb me att svara!

Här kommer hans svar:

Hej Malin

Det skadar inte alls att lägga in något som kan öka komforten. Det kommer
    inte att påverka säkerheten i krocken om det inte är jättetjockt. Jag brukar
    rekommendera sittunderlagsmaterial, som dämpar och inte ändrar geometrin i
    stolen. Skadar inte att vila och äta glas heller!

Robert Bell
    Äta glas verkar däremot rätt skadligt om du frågar mig *kunde inte låta bli*
  • Miss Lau
    Joico skrev 2010-11-29 22:40:53 följande:

Nån här som hört att man inte får ha en bilstol utan stödben (alltså som lutar mot sätet framför) om det finns sidokrockkudde?

Har aldrig hört det. Tvärtom har jag flera gånger både läst och hört att sidokrockkuddar inte spelar någon roll för hur man ska välja att placera stolarna.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!