• Line80

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Kom att tänka på en sak då jag läste om rådjurskrocken här..
    vi fick en skada på vår bil då bilen blev påbackad och passagerardörren blev helt intryckt, hela dörren fick bytas ut.
    Men nu undrar jag ju om detta anses som att våra bilbarnsstolar är krockade och bör bytas ut?

♥ Nicole 2002 & Colin 2005 ♥★♥ Seline 100823 ♥
  • Line80
    Kina79 skrev 2010-11-03 09:15:03 följande:
    Jag vet inte riktigt vad som gäller. Kolla med er försäkring? Maila även Robert Bell på Säkerhetsbutiken -  han är extremt kunnig och borde kunna svara på det.

Idag ska jag hämta ut mina nya Hi-Way (Längtar för min krockade var den rutiga och den är så otroligt ful. Nu blir det en helsvart och en med svarta sidor och röd rygg)
    går det på hemförsäkring eller bilförsäkringen? jag har mejlat.
  • Line80

Hur snabbt svarar Robert på mejl? Jag mejlade i början på förra veckan och har fortf inte fått svar...

• Line80

en annan sak jag tänkt på som jag inte sett att ni disskuterat är att många föräldrar verkar dra digonalbälet under båda armarna på barn som sitter på en kudde/bältesstol. Bara en sån sak tycker jag gör det självklart att en bältesstol är bättre för då kan man inte ju inte dra bältet fel! Det finns filmer som visar på hur farligt det är att dra bältet så men det verkar tyvärr vara rätt många som gör det misstaget för de tror väl att det skaver mot halsen annars!

• Line80

hur säkert är det att koppla ur en airbag om man har sånna avstängnings knappar i bilen? vi kommer inom ett par veckor att köpa en ny bil (Honda) där den funktionen finns och bilen är utrustad med airbags överallt.. och den har sånna knappar där man kan välja att ha de urkopplat.. ska ta reda på hur säkert den urkopplingen är när vi ska titta på bilen.. men tänkte om ni här har nån uppfattning om detta?

Fick ut nya bältesstolar på försäkringen idag, hade tänkt ta adventure som ni tipsade om var den smalaste stolen men den hade dom inte där.. men nu ska vi hur som helst alldeles snart köpa ny bil som är en av de största kombin utrymmes mässigt

• Line80
    Joico skrev 2010-11-12 15:55:01 följande:
    Det ska vara fullt tillförlitligt. Inga dokumenterade olyckor.
    Det enda som kan vara lite lurigt är om man stänger av och sätter på, stänger av och sätter på, och sen glömmer att stänga av när det sitter en stol där. Så var noga med att komma ihåg att trycka på knappen så det är avstängt!
    ja ok det låter ju positivt har hört motsatsen nämligen, att man inte ska förlita sej på att den verkligen är urkopplad. men eftersom dessa knappar finns så borde det ju vara fullt pålitligt på en ny bil iaf!
  • Line80
    Joico skrev 2010-11-12 16:22:41 följande:
    Var har du hört det...?
    ja tror det var när jag var på föreläsning på Underbara barn mässan om Barn i bil för ett par år sen.
  • Line80

eftersom den inte är helt borttagen så finns ju laddningen kvar som löser ut airbagen.. nåt sånt var det...

• Line80

En sån stol fick min dotter sitta i när vi hyrde bil i Paris, det gick bara att montera den framåtvänd, känndes helknas :(

• Line80
    norgesessan skrev 2010-11-15 21:23:57 följande:
    Nu är det nya bilder på Emil i bildtråden. Benutrymme och huvudet.
    jag är impad! tar han på sej bältet själv?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!