• salsajenny

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hej! Jag hoppas det är okej att jag snor texten i TS rakt av och kopierar in i min blogg? Jag har även länkat hit. Tycker det är så oerhört viktigt att folk får denna kunskap och jag kunde inte ha formulerat mig bättre själv!

Inlägget hittar ni här om ni vill kika in:

http://baravarajenny.blogg.se/2010/november/alla-vill-val-att-barnen-aker-sa-sakert-som-m.html

• salsajenny
    Joico skrev 2010-11-02 21:26:41 följande:
    Givetvis Tack för att du sprider vidare!
    vad bra. =) ja, jag tycker det är så oerhört viktigt, och jag hade en hel del diskussioner med okunniga vänner för ett tag sen i min privata blogg. blir helt enkelt vansinnig på folk som vänder sina knappt 3 år gamla barn "för att hon började bli lite för lång och vi hittade en billig bältesstol som dessutom var rosa och fin", typ.....ATT folk inte begriper vad de utsätter sina barn för????????
  • salsajenny

usch, började dagen med att se en kompis videosnutt på facebook. hennes söta son höll på att somna när han åt äpple i bilen.
     Och allt jag såg var hur han åkte framåtvänd....han fyller 4 om några veckor, jag misstänker att han åkt framåtvänt ett bra tag redan....

skrev att han var supersöt, men varför åker han på fel håll? och fick till svar att vi inte ens skulle börja den diskussionen....och jag svarade "nä, tycker ni det är försvarbart att riskera hans liv i en krock,så varsågoda!" och kan nu inte skaka av mig den jobbiga känslan.....

vafan....kan folk inte bara börja TÄNKA???????

• salsajenny
    Joico skrev 2010-11-04 11:43:29 följande:
    Hon påstår ju att stolen är 1år gammal, men det finns inte på världskartan. Stolen fanns på -90 talet så klart den är godkänd. Men nu är den ju för gammal, så den är inte godkänd p.g.a åldern
    så små barn får åka med såna bälten då? tycker det verkar konstigt ändå.....
  • salsajenny

Jag bara måste fråga er här:

Är det NÅGON av er som lycktas få en människa som vänt sitt barn för tidigt, att byta tillbaka stol igen?

NÅGON som fått nån annan att förstå faran?

Hur hanterar ni omgivningen som vägrar lyssna på er?

Jag blir TOKIG på all denna ilska som väller upp inom mig när vänner och bekanta och släktingar vänder sina barn för tidigt, och jag möts ju bara av agg tillbaka när jag välvilligt påpekar fakta eller ifrågasätter deras val!

Hur tusan ska jag bära mig åt för att få folk att fatta?

Eller, om det inte går, hur ska jag hantera ilskan?????

• salsajenny
    Finesse skrev 2010-11-04 12:06:42 följande:
    Nej tyvärr.. jag har försökt men dom lyssnar inte för fem öre..

Jag har tyvärr tagit ut min ilska på många här på fl istället för min sambo vill inte att jag ska skapa nåt jättebråk med hans syskon.. å det förstår jag.. det är deras eget val att dom vänt barnet.. MEN jag är väldigt tydlig med att jag tycker det är fel och VI kör inte deras barn och dom åker inte i vår bil så.. ska dom åka med oss har jag sagt att då ska barnen sitta rätt i bilen..

Dessa barn har alltså suttit framåtvända från ca. 3 års ålder.. vissa före andra efter.. men dom är smååå Ebba är i samma storlek som dom å fyller 3 år i  slutet av december.. jag hade haft mer förståelse om dom var stora å inte rymdes.. att dom inte vill köpa en two-way men dessa barn har inte ens växt ur hi-way.. (självklart tycker jag inte att man vänder barnet bara för att den vuxit ur hi-wayen men du förstår kanske..)

Jag sitter å svär över det för min sambo iaf Vi kommer att köpa en större bilbarnstol när syskonet ska ha hi-wayen..
    Vad jobbigt!

En av mina bästa vänner passade mina barn ett dygn i somras, och de skulle åka och plocka majs på förmiddagen. Och min dotter fick åka framåtvänt för att de hade inte fler riktiga stolar och de skulle ju inte så långt.....

Men jag blev skitarg!

Om de nu tycker att det är helt okej för en 3½-åring att åka framåtvänt, VARFÖR LÄT DE INTE SIN EGEN DOTTER GÖRA DET DÅ och så kunde min dotter fått leva vidare efter en eventuell krock...???? De visste mycket väl vad jag ansåg om att åka framåtvänt.....

sånt gör mig GALEN!

Likaså min mamma poängterar ofta att det snart är dags att vända dottern, hon säger det t o m till dottern, som såklart tycker det låter häftigt och roligt! Min man har jag försökt bearbeta och jag tror han förstår någorlunda nu,. men han är knappast övertygad om att hon ska åka bakåt i kanske ett helt år till.....

tydligen spelar det ingen roll att han sett filmerna och fått informationen från andra håll än från mig heller....

Han accepterar mitt beslut, men han är inte helt övertygad, så att säga.....

• salsajenny
    norgesessan skrev 2010-11-04 12:29:46 följande:
    Min bror har inte vänt sin 4 åring, men jag har informerat så bra det går, dom bor i Norge, och i deras umgångskrets vänds tyvärr barnen tidigt...
    Orsaken till att jag tycker det är extra viktigt är för att han har CP. Min bror pratade om en framåtvänd specialstol. I stället för att den har internbälten har den nåt som liknar en vest, så han tyckte det var säkrare, men jag berättade om nacken..
    Nu när dom har skaffat sig en ny minibuss (caravelle, fast den är 9 sitsig...Två fram,tre mellan,sen fanns det 4 sidovänta säten bak...Dom tog dom såklart ut)
    Dom fick skaffa den själv eftersom NAV (FK) inte godkände deras ansökan om 4hjuls...Det är en måste där dom bor, på vintern..

Tillbaka till saken... När dom får gjort om den (utgår jag från) så ska han börja med rullstol..Jag vet inte om dom dskaffar en sån bilstol jag berättde om, eller om dom gör om den så han kan sitta i rullstolen...Vet inte om den isåfall blir framåtvänd eller bakåtvänd...

En kompis köpte precis en two way till sin dotter, men båda barnen (ena växer snart ikapp Isabelle, och är ett år yngre) är långa, och äldsta (snart 3 har jag för mig...till nyår) får knappt plats i bältet, och har bara tunn jacka på...

Annars är det ju ett par här på FL som har vänt tillbaka sina barn, eller låtit bli att vända dom framåt...
    Jasså? så det existerar verkligen folk som tänker om i dena frågan???? Otroligt! Det ger mig lite hopp. =)
  • salsajenny

Hej! Kan ni kunniga hjälpa mig med en sak?

Min mamma har fått en Britax bältesstol av en kollega, som hon tycker vi ska använda till dottern (som fyller 4 om några veckor). Jag har sagt att möjligen till sommaren kommer vi byta stol, men inte förr. Bara där knorrar mamma....

sen frågade jag hur gammal stolen var, och hon gissade på en 8 år. Vad är bäst föredatum på sådana stolar? Om de har nån? Jag tycker det låter som om stolen är för gammal?

Jag nämnde det och hon knorrade lite igen, och tyckte vi kunde iaf ha den i min mans bil, som barnen inte åker så ofta i.....suck....

Hjälp mig med lite fakta så jag kan få tyst på knorrandet!

• salsajenny
    Joico skrev 2010-11-19 20:06:30 följande:
    Menar hon att ni ska byta ut er bakåtvända till den bältesstolen? Fakta om det hittar du i TS - text och läskiga filmer. Det borde få stopp på det knorrandet

Åldersgränsen är 10år, så är den 8år så betyder det att ni kommer behöva köpa ytterligare en bältesstol innan hon kan åka utan någon stol öht.
    Ja, hon tycker ju det är dags nu vid 4 års ålder, som jag tidigare sagt till henne är den gränsen vi tänker rätta oss efter, men nu har jag ändrat mig till närmre 5 år om det är möjligt. det får hon ju inte riktigt in....

ja, vi kommer nog inte använda den gamla stolen om det nu bara är två år kvar av den, så att säga...och hon visste ju inte exakt ålder på de heller....och jag hittar inget på stolen som talar om det heller. vi köper nya till våra bilar när det är dags. =)
  • salsajenny
    angeni skrev 2010-12-28 12:49:15 följande:
    Jättebra information de sa :)
    Vi såg inslaget på nyheterna igår så sambon fick med veta lite mer än det jag tjatat om :P Så nu är nog han mer införstådd att det är värt att krångla med stolar!
    precis. när det kommer från nån expert på ett så tydligt sätt borde det vara lättare för folk att fatta. att det man tragglat inte är några jäkla påhitt, och att det är nån slags "lag" att man måste byta stol bara för att det står på stolen från X antal kilo eller från 4 år....så skönt att höra från en riktig expert att man inte bör byta förrän barnet är 4 år, eller helst ännu äldre!

vad säger personalen i barnbutiker där det säljs bilstolar? jag har uppfattningen att de inte är tillräckligt kunniga, eller har jag fel? har själv inte pratat med nån om saken, bara hört från andra.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!