• SuPe76

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

nu funkade det!

• SuPe76

jag har lite frågor om britax two-way, igen.. (vi har fortfarande inte köpt en ny stol, men lillen är bara 4½ mån än, så lite tid har vi på oss, och storan 2½åringen sitter fortfarande bra i izikiden)

two-wayen då. är den inte lite "öppen" eller vad man ska säga? när man tittar på bilder, så ser det inte ut att vara mycket till sidokrockskydd varken vid huvudet eller nere vid benen? läste dessutom att den var väldigt bred, så jag funderar över om vi överhuvudtaget kommer få plats med den bak i mitten. vill inte ha stolen fram, man får så sjukt dålig sikt åt höger, då passagerarsätet sitter ganska långt fram pga andra stolen. vi kan inte heller ha någon stol bakom förarsätet, min man sitter väldigt långt bak, och när vi är två vill vi kunna sitta en bak med barnen. gahh, är så splittrad vad man ska köpa för ny stol!

• SuPe76
    Jempa L skrev 2010-11-14 18:07:51 följande:
    Jag jämförde Two-wayen med duoflexen senast idag, och mitt intryck är att two-wayen är lite djupare i sidostöden, men att de är mer vinklade utåt jämfört med duoflexen. Så länge stolen är bakåtvänd känner jag mig trygg med sidostöden eftersom barnet ändå trycks in mot ryggdelen.

Stora dottern fyller fem år idag, och hon har fortfarande plats att växa i Two-wayen. En superstol! Problemet om ni sätter den i mitten är väl om ni behöver justera förarstolen? Den saknar ju stödben, så oftast brukar man välja framsäte eller bakom passagerarsätet på höger sida. Är det möjligt att sätta izi-kiden i mitten och two-wayen på högersidan i bak?
    vi har förresten tänkt att ha izi-kiden i mitten, då lillen ska sitta där, så man kan sitta bredvid honom. dottern tillhör normalstora tror jag nog, med dragning åt det lite större (både längd och bredd). lillen är lite längre faktiskt, så vi får se hur det blir. vi får nog helt enkelt åka och prova hur vi ska ha stolarna på en butik. vi ska få den nya stolen i Julklapp, en väldigt bra klapp till oss föräldrar!!
  • SuPe76
    Millan09 skrev 2010-11-17 10:35:09 följande:
    sorry annan ber om ursäkt..men snälla nån du menar väl inte att allt sitter där det ska om bilen tex voltar eller blir påkört???
    ni som skriver om krockar hit o dit hur många olycksplatser har ni varit på??? jag slösar gärna pengar på bilbarnstolar...kan upplysa om att det finns stora barn faktiskt..
    en fråga bara, då du tycker att det är värre att sitta bakåt i baksätet och få huvudkudden på sig, är det skillnad på huvudkudden framtill och baktill? för om jag har mitt barn bak, så får barnet (om vi låtsas att kudden lossnar) som sitter bakåtvänt kudden från sin egen stol i ansiktet och från sätet framför i bakhuvudet, men den som sitter framåtvänd får den i ansiktet från framsätet och i bakhuvudet från baksätet.

jag vet att det finns stora barn, jag har en bekant som har en 2½ åring som är 107. sist jag kolla satt barnet bakåt.
  • SuPe76
    maja 81 skrev 2010-11-18 22:50:05 följande:
    ska börja med att säga att jag är för att följa de regler som finns i sverige, men man kan ju ifrågasätta dem?
    det statistisken säger är att om du vände barnet framåt när de är 2-år så vid krock dör 40 barn i sverige, i tyskland 100. (och det är inte vid alla krockar)

det framkommer ingenting om biltyp använts vid krock, hastighet? osv, i sverige är högsta hastighet 110 i tyskland obegränsat på autobahn, spelar det in i statistiken? 

vad händer om du blir påkörd bakifrån om ditt barn sitter bakvänt i 70km/h? ngn som hittat info om det? 
    men du, hur läser du tabellen egentligen? det är ju inte ANTAL i den utan PROCENT, så det är inte så att det i tyskland skadas100 barn och sverige 40 som är två år.

du får läsa såhär:
    % av antal involverade i bilolyckor som skadas
    0 åringar 0.025% (svenska)
    0 åringar 0,04 % (tyska)

1 åringar 0,03 % (sv)
    1 åringar 0,14 % (ty)

2 åringar 0 ,04 % (sv)
    2 åringar 0,10 % (ty)

3 åringar 0,04 % (Sv)
    3 åringar 0,11 % (ty)

4 åringar 0,07 % (sv)
    4 åringar 0,125 % (ty)
    etc

detta visar att det är mindre risk att råka ut för skadliga olyckor för svenska barn i smååldern. givetvis kan det spela in att tyskarna kör på autobahn, men, det förklarar ju faktiskt inte varför de inte har en liknande kurva för sina 0åringar som för övriga. om autobahn skulle vara den enda orsaken, borde 0åringarnas statistik vara 0,1 % ca och inte som idag, 0,04 %. att man i sverige vänder vid 4 går ju att se då staplarna där gör ett hopp från att varit relativt stabil fram till 0,04 och plötsligt ändras till 0,07%.

ber om ursäkt om någon redan har sett det felaktiga i ditt resonemang, men jag svarade när jag såg det..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!