Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

salsajenny skrev 2010-11-04 11:59:19 följande:
    Jag bara måste fråga er här:

Är det NÅGON av er som lycktas få en människa som vänt sitt barn för tidigt, att byta tillbaka stol igen?

NÅGON som fått nån annan att förstå faran?

Hur hanterar ni omgivningen som vägrar lyssna på er?

Jag blir TOKIG på all denna ilska som väller upp inom mig när vänner och bekanta och släktingar vänder sina barn för tidigt, och jag möts ju bara av agg tillbaka när jag välvilligt påpekar fakta eller ifrågasätter deras val!

Hur tusan ska jag bära mig åt för att få folk att fatta?

Eller, om det inte går, hur ska jag hantera ilskan?????
    Jo, jag har nog fått många föräldrar att tänka om och vända barnen tillbaka, så ge inte upp! Glad
    Det svåraste är enligt mig att leverera budskapet rätt. Att lyckas förmedla tillräckligt mycket info på ett vänligt sätt utan att idiotförklara den andra eller döma hennes/hans val. För känner föräldern sig attackerad och dumförklarad leder det oftast ingenvart... Jag gör mitt bästa men lyckas absolut inte så bra som jag skulle önska hela tiden... Sen måste man också inse/lära sig att man kan ge någon annan rätt info, men vad de gör med den är helt upp till dem, inte mig. Man kan inte bestämma för andra, bara för sig själv och sin egen familj. Det känns för jävligt ibland men är bara att acceptera och gå vidare...själv brukar jag då tänka på de barn som jag faktiskt har hjälpt och då känns det så bra att jag kan fortsätta kämpa! Flört

Tänkte lägga in en bild på den familj som jag är mest stolt över, men lyckas inte få in någon bild hit nu....
  • thecarseatlady
    Joico skrev 2010-11-08 22:49:51 följande:
    Välkommen hit, thecarseatlady! Kul att du hittade
    Tack Annnan! Att hitta var inga problem, men att hinna följa med i allt ni skriver och att själv ha tid att skriva nåt är betydligt värre.... Flört

Jättebra trådstart förresten!
  • thecarseatlady
    thecarseatlady skrev 2010-11-08 22:45:26 följande:
    Tänkte lägga in en bild på den familj som jag är mest stolt över, men lyckas inte få in någon bild hit nu....
    Här finns de åtminstone, på sid 5 www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495-5.html Tre barn i baksätet på en Opel, 1, 3 och 5 år gamla.
  • thecarseatlady
    Jempa L skrev 2010-11-09 11:21:51 följande:
    Hittade inga bruksanvisningar, men det står lite instruktioner under varje stol. Blir väldigt fundersam över hur de skriver om bälteskudden, att diagonalbältet ska dras ÖVER armstödet?! Kan det verkligen stämma? På bältesstolen ska det dras under...

Saxat från www.brio.se/To_Go_Car_seats/Pilo.aspx

Montering
    BRIO Pilo kan placeras på alla säten i bilen som har trepunktsbälte och inte har krockkudde (airbag). Bälteskudden läggs på sätet och bilens diagonalbälte fästs i kuddens justerbara supportbälte. Därefter spänns både barn och kudde fast genom att dra höftbältet under armstöden och diagonalbältet passerar ovanför armstödet på kudden.
    Jag har också reagerat på det. Jag har två Brio Pilo och den jag köpte för ett par år sedan skulle användas som en vanlig bältesstol, med både höft- och diagonalbälte under hornen. Men den nyare kudden skulle användas som du skriver här ovan... Obestämd
  • thecarseatlady
    myran82 skrev 2010-11-09 22:33:18 följande:
    I morgon är det "Barn i bil" på familjecetralen vi brukar gå på. Jag tycker det är toppen att de han ordnat med en sån aktivitet och jag hoppas verkligen att folk lyssnar & tar till sig det de pratar om!
    Intressant, berätta mera! Har det ordnats förr?
  • thecarseatlady
    norgesessan skrev 2010-11-15 21:23:57 följande:
    Nu är det nya bilder på Emil i bildtråden. Benutrymme och huvudet.
    Imponerande!! Skål  Världsrekord i bakåtvänt åkande gissar jag! Alltså helt på allvar. Hur lång och tung är han nu?
  • thecarseatlady

Oj, oj, vilka trevliga diskussioner... FlörtJag tror nog de flesta fattade vad jag menade med mitt inlägg, men jag kan ju förklara ändå. Jag tycker helt ärligt att det är väldigt imponerande att ett barn som snart fyller 8år sitter bakåtvänt i bilen. Dels att han ryms i en bakåtvänd stol och dels att han har föräldrar som vill att han ska sitta bakåtvänd. Självklart kan en pojke på snart 8år sitta framåtvänd, som ju alla andra gör (och ja, jag tror att han är den enda i hela världen som sitter bakåtvänd vid den åldern!), men krockar de så sitter han ju förstås mycket säkrare bakåtvänd då hans huvud och nacke skyddas av stolen. Och vi är alla medvetna om att både bilsäten och ryggstöd kan lossna eller gå sönder i en olycka, men risken för det har ju ingenting med pojkens ålder att göra. Jag menar, det är ju inte större risk att det händer för att han snart är 8år, än att det händer om det sitter en 3-åring i stolen som också väger 23kg. Men du, Millan09 fick det att låta så. Kanske du bara har lite dåligt samvete för att du vände din stora pojke tidigt, och låter det gå ut över oss som väljer att inte göra det...?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!