• maja 81

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

har inte läst tråden men undrar varför är det praxis  i Tyskland att vända framåt när barnet är 1 år och olycksfallen är promille jämför med sverige ang. dödsfall? har letat överallt efter krockstatistik bakifrån(skulle upplevas för barnet som en framifrån krock) och det finns inte. NGN som har sett/läst?

• maja 81
    cicci85 skrev 2010-11-18 22:23:33 följande:
    www.sakerhetsbutiken.se/drbob.php?qid=3#faq-3
    www.ntf.se/konsument/fraga675.asp?katid=29
    www.mhf.se/motorforaren/files/MF%20nr%207%201...

Har för mig att det dör ca 3-4 gånger så många småbarn i Tyskland mor i sverige, hittar inte tabellen just nu.
    alla svenska länkar har jag redan läst, om du kan återkomma med fakta på det du påstår så läser jag mer än gärna, (hittar inte tabellen??) kanske den inte finns?
  • maja 81
    maja 81 skrev 2010-11-18 22:34:09 följande:
    alla svenska länkar har jag redan läst, om du kan återkomma med fakta på det du påstår så läser jag mer än gärna, (hittar inte tabellen??) kanske den inte finns?
    ska börja med att säga att jag är för att följa de regler som finns i sverige, men man kan ju ifrågasätta dem?
    det statistisken säger är att om du vände barnet framåt när de är 2-år så vid krock dör 40 barn i sverige, i tyskland 100. (och det är inte vid alla krockar)

det framkommer ingenting om biltyp använts vid krock, hastighet? osv, i sverige är högsta hastighet 110 i tyskland obegränsat på autobahn, spelar det in i statistiken? 

vad händer om du blir påkörd bakifrån om ditt barn sitter bakvänt i 70km/h? ngn som hittat info om det? 
  • maja 81
    Joico skrev 2010-11-18 23:06:48 följande:
    Varför kan man ifrågasätta dom? Har du sett krockfilmer? Alltså krocktester. Det är ju solklart.

Den vanligaste olyckan är frontkollisioner, därför är bakåtvänd säkrast. Överlägset. Olyckor bakifrån är alltså relativt ovanligt och när de sker så är det oftast inte i särskilt höga hastigheter. Antingen blir du påkörd när du själv står stilla och den kollisionen är ju såklart det värsta, men ofta så har bilen bakom börjat bromsa så hastigheten är inte så hög som vid en frontalkrock. Eller så blir du påkörd i farten, och då har ju båda farten uppe vilket ju automatiskt gör att krocken inte heller då är så kraftig.

Det går aldrig att säga hur en olycka ser ut. Det kan vara osäkert att sitta på vänstra sidan i bilen om man blir påkörd i hög hastighet på vänstra sidan. Även vid en kollision bakifrån så är bakåtvänt säkrast.
    Jag vet en som blev påkörd bakifrån av en lastbil, när de själva stod stilla, både föraren och barnet bröt nacken. Kollisoner bakifrån är ju de som ofta ger pisknärtsskador / whiplasskador
    satt barnet i dödolyckan framåt eller bakåt? hur gammalt var barnet?
  • maja 81
    SuPe76 skrev 2010-11-20 13:06:46 följande:
    men du, hur läser du tabellen egentligen? det är ju inte ANTAL i den utan PROCENT, så det är inte så att det i tyskland skadas100 barn och sverige 40 som är två år.

du får läsa såhär:
    % av antal involverade i bilolyckor som skadas
    0 åringar 0.025% (svenska)
    0 åringar 0,04 % (tyska)

1 åringar 0,03 % (sv)
    1 åringar 0,14 % (ty)

2 åringar 0 ,04 % (sv)
    2 åringar 0,10 % (ty)

3 åringar 0,04 % (Sv)
    3 åringar 0,11 % (ty)

4 åringar 0,07 % (sv)
    4 åringar 0,125 % (ty)
    etc

detta visar att det är mindre risk att råka ut för skadliga olyckor för svenska barn i smååldern. givetvis kan det spela in att tyskarna kör på autobahn, men, det förklarar ju faktiskt inte varför de inte har en liknande kurva för sina 0åringar som för övriga. om autobahn skulle vara den enda orsaken, borde 0åringarnas statistik vara 0,1 % ca och inte som idag, 0,04 %. att man i sverige vänder vid 4 går ju att se då staplarna där gör ett hopp från att varit relativt stabil fram till 0,04 och plötsligt ändras till 0,07%.

ber om ursäkt om någon redan har sett det felaktiga i ditt resonemang, men jag svarade när jag såg det..
    har inte dubbelkolat dina siffror men det enda det säger är att OM DU KROCKAR i tyskland så skadas 1 av 10. och denna statistik är från framåtvänd 1 år. Visst är det det "jättemånga" om man jämför med sverige. det enda jag ville med detta var att få folk att inse att man inte är en dålig förälder för att man vänder stolen innan 5 år.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!