• Jonna79

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

thecarseatlady skrev 2010-11-16 21:24:10 följande:
    Imponerande!! Skål  Världsrekord i bakåtvänt åkande gissar jag! Alltså helt på allvar. Hur lång och tung är han nu?
    Håller med, helt fantastiskt. Vilket förebild!
  • Jonna79
    Line80 skrev 2010-11-18 09:53:33 följande:
    hur vet man om lutningen är rätt då? kil eller inte? bältesspännet i bilen alltså? jag känner mej som ett stort frågetecken här ok nu dröjer det några månader till men jag hade verkligen kännt mej helt lost om det inte vore för er som finns här! {#emotions_dlg.flower}
    Du får hjälp i butiken att prova ut den.
  • Jonna79
    EnStoltMamma skrev 2010-11-24 18:46:43 följande:
    funderar på att köpa en ny stol till min son nu, inte för att han har växt ur sin britax hi-way än men jag behöver en extra plus att jag vill ha en som han kan ha länge än sin hi-way.. den är ju inte så jätte lång i ryggen.. Sonen är än så länge bara 2½ år så ett tag till ska nog hi.wayen gå men måste som sagt ha en extra och den ska även gå att använda efter hi-wayen så han kan åka bakåt så länge det bara går.. vi har en ganska trång bil med skålade säten för tillfället.. någon som kan rekomendera en bra stol som är lätt att flytta och lätt att få fast HÅRT, plus att den ska gå att använda längre än hi-way?
    Two-way!
  • Jonna79
    Cecci78 skrev 2010-11-28 20:46:35 följande:
    Alltså det här övergår mitt förstånd. Betalar någon verkligen 6000 spänn för att sätta en bebis framåtvänd???

www.blocket.se/dalarna/Bilbarnstol_Mercedes_o...
    Är det alltså en Britax? verkar helt sjukt att de som gör så bra stolar säljer denna.
  • Jonna79
    norgesessan skrev 2010-11-28 21:15:28 följande:
    Det är ju bara i norden/skandinavien det finns riktiga bakåtvända stolar (inte dessa som måste vändas runt 13-14 kg).
    Britax har inga riktiga bakåtvända stolar i andra länder, men mest fokus på framåtvända...
    Hm, det visste jag inte. Det känns lite som deras trovärdighet sjönk i mina ögon. Vet man att barn behöver sitta bakåt minst till 4 år borde man väl inte sälja framåtvända stolar till bebisar.
  • Jonna79
    Finesse skrev 2010-11-28 21:19:22 följande:
    Fast är Britax svenskt?
    Det vet inte jag.
  • Jonna79

Appropå benplats i TW:
     Vi har kilen under och då tycker jag man får bort den där L-känslan. Dessutom går det mycket bättre att variera benens position i TW än i HW. Sonen sitter ofta "skräddare" i TW vilket han inte kunde i HW.

• Jonna79

Jättebra film, har också delat på FB

• Jonna79
    Line80 skrev 2011-01-11 20:13:26 följande:
    Det verkar vara flera åf som säljer färgen "Harry" på hiway billigare nu, är ju den stolen vi förmodligen köper om den passar bra i vår bil, men jag vill absolut inte ha den färgen men är rätt övertygad om att mannen kommer vara envis å vilja köpa den för att den är billigare! Hur gör man i en sån situation tro?
    Hihi vilken rolig fråga....
  • Jonna79
    tobiq skrev 2011-01-14 15:16:14 följande:
    Någon som har erfarenhet av Be Safe Izi Kids? Vi hade en informatör från NTF på mammagruppen härromdagen som rekommenderade den då jag sa att jag ville ha en stol som tar lite plats. Har sett att den bara räcker till 18 kilo, men det ska nog inte vara några problem då jag har en lättviktare (2,5 år) som inte ens väger 12 kilo än, lillasyster som ska ha stolen följer precis samma kurva.
    Skulle inte välja den av flera anledningar. Dels för att den räcker till 18 kg. Barnen ska ju sitta bakåt så länge som möjligt. Sedan tycker jag int eden tar lika lite plats som britax HW
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!