• Misery

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Har lärt känna en ny tjej som jag började diskutera barn i bilen med. Hennes son är tre och väldigt liten och hon sa att hon skulle köpa en kudde sen när dem köper bil och jag sa förstås att han ska åka bakåtvänt. Hon berättade då att för ett år sen när sonen var två så satt han i mittenbältet i bak och dem blev stoppade av polisen. Men polisen tyckte han satt bra så för dem tyckte han såg lagom stor ut för att åka framåt. Men dem hade ju ingen våg eller måttband med i bilen så dem kunde ju inte veta säkert men det dem såg var bra så det var bara för dem att fortsätta åka...
    Det gick inte så bra att diskutera det här med mamman heller...så jag gav upp för stunden.

• Misery

Ja jag tyckte också att det lät underligt....men men...vi har inte samma åsikter när det gäller barnsäkerhet i bilen. hon började skratta när jag sa att min snart 11 åriga dotter fortfarande sitter på kudde...

• Misery

Är det okey att lägga en liten tunn kudde under rumpan på systersonen när han sitter i sin two way. Han är så benig och mager och har börjat klaga på att han får ont i rumpan när vi åker längre sträckor.

• Misery

När jag sålde bilstolar på stenåldern så var det så att mindre barn så satte man båda bältena under och på lite större så satte man diagonalbältet över hornet.

• Misery

Anledningen med bältesdragningen var att diagonalbältet då skulle hamna rätt uppe vid halsen. Små barn under då kom diagonalbältet lägre ner och större barn över då kom det lite högre upp.

Är det någon som vet om det är okey att sätta en liten kudde under rumpan på syrrans femåring i hans two way. Han klagar på ont i rumpan när vi åker långt.

• Misery

Har ni sett reklamen på tv för någon säng där det är en stressad mamma som åker bil med ett väldigt litet barn som sitter i en framåtvänd stol med internbältena.

• Misery

Nu klagar systersonen på ont i rumpan och ont i benen. Vad gö man då..han är så smal och benig så jag förstår att det börjar göra ont i rumpan efter ett tag. Han kan nog sitta i stolen i minst ett år till bakåtvänd. Men vad gör man åt klagandet. Meningen är ju att han ska sitta bekvämt.

• Misery

Han sitter i en two way nu. Han sitter lite olika med benen ofta i skräddarställning eller så sträcker han ut benen genom att sätta fötterna lite högre upp på ryggstödet i baksätet...

• Misery

Kaffemoster...om det är stolen på bilden du skickat så ser den ut att vara en framåtvänd stol. Men finns det ingen sida på nätet som man kan beställa bakåtvänd stol . Minns inte vad den heter men någon av ni andra vet väl säkert.

• Misery

Finesse..så länge du inte skrivit lögner och kommit med förtal så har du inget att oroa dig för. Och det är väl knappast ditt fel att dem gått i konkurs. Vad har dem anmält dig för? Har väldigt svårt att tro att det kommer att bli något av det hela.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!