• Nifelheim
    Kina79 skrev 2010-11-02 09:10:37 följande:
    Jag har lite frågor och funderingar...
    Hi-Way - får den monteras ända uppe på sätet, alltså med hela klacken uppe på sätet, så att stolen står mot ryggstödet?

Nästa fråga. En gammal kombistol, som är för gammal för att vara ok, är den även för gammal för att ha framåtvänd?
    (jag vet att man inte ska ha dem framåtvända, detta är mest funderingar...)

Man säger ju att man kan överskrida vikten när barnet sitter i en bältesstol, kan man även överskrida vikten om barnet sitter i en Multi-Tech framåtvänd? Om inte, varför?
    Anledningen till att man kan överskrida vikten vid framåtvänt åkande är väl att stolen inte tar emot barnets kraft utan att det är bilens bälte som gör det. Barnet kastas ju framåt vid en krock, dvs in i barnstolen om det hade varit en bakåtvänd, eller in i bältet om det är en framåtvänd stol.
    Borde alltså vara samma som gäller för en framåtvänd Multi-tech som för en framåtvänd bältesstol (så länge du använder multi-tech som bältesstol och inte som framåtvänd barnstol). Den är dock alldeles för tung för att använda framåtvänd och barnet riskerar kross/klämkador när den trycks in i bältet av hela multi-techens tyngd vid en kolllision.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Kina79 skrev 2010-11-02 09:20:46 följande:
    Jo precis, det är så jag har resonerat oxå Nu använder jag absolut ingen kombistol framåt, utan detta var mest funderingar som inte rör mig alls

men med det resonemanget, så borde man kunna använda en något för gammal kombistol som bältesstol eftersom det inte är stolen som tar smällen. Eller?
    Nja. OM det skulle bli en HELT ren sidokrock så tar ju barnstolen smällen. Det är ju iofs relativt ovanligt eftersom man i princip alltid reflexbromsar innan en kollision och barnet då ändå kastas framåt och "ur" bältesstolen, men jag kan väl hålla med dig i att jag inte tror att åldersrekomendationen är precis lika viktig för bältesstolar. Det är ju inte heller så att något magiskt händer just när de är 10 år, utan det är ju en rekomendation eftersom man vet att plasten åldras och försvagas av solljus, ålder och småstötar.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim

Om ni skulle välja mellan Britax Hi-way och Maxi cosi (mobi heter den va?) till ett litet barn, vad skulle ni välja då? Finns det några klara fördelar med Britaxen jämfört med maxi-cosi?

• Nifelheim

Okej,. Inga klara nackdelar med mobin jämfört med hi-way alltså? Hade hi-way till sonen, men är sugen på att testa mobi. Mycket pga att det går att ändra lutningen på under färd.

• Nifelheim

Hur är det nu med bilbarnstolar efter krock? Vilken hastighet ska krocken ha varit i för att de ska bytas ut och går försäkringsbolaget alltid med på att byta de även vid låga hastigheter?

• Nifelheim

Pratade precis med länsförsäkringar, och de sa att stolen absolut skulle bytas, MEN jag hittar inte kvittot. Fattar inte var jag kan ha gjort av det

• Nifelheim
    Kina79 skrev 2011-02-17 14:46:29 följande:
    Jag behövde inte visa upp nåt kvitto alls på mina två. jag berättade per telefon vad jag hade för några, sen skickade hon hem en rekvisition på två såna. Denna tog jag med till butiken och fick med mig två stolar hem
    cicci85 skrev 2011-02-17 14:53:34 följande:
    Jag behövde inte heller något kvitto! Jag fick mejla bilder på stolarna och länkar till babyland där det stod priser.
    Va? Hon jag pratade med sa minsann att det krävdes kvitto Förvånad vad har ni för försäkringsbolag?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!