Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Carabellis kusp skrev 2016-01-10 21:49:23 följande:
    Sigrid, Eleonora, Siri, Elsa, Ingrid är de mest frekvent diskuterade. Invändningar;
    Sigrid - kan bli Sigge
    Eleonora - lite för prinsessigt?
    Siri - iphone associationen, men positivt med Siri von essen och Siri Hustvedt.
    Elsa - så vanligt och även för stark association till filmen. Dock mycket imponerad av Elsa Andersson.
    Ingrid - bärs av nära släkting. Annars perfekt!

Har du nån favorit bland dessa och även övriga förslag du gav oss?
    Svårt! Gillar samtliga av dessa. Kanske är Eleonora lite prinsessigt, kortversionen Ellinor är lite rivigare. 

Med en sån lista kan det inte bli helt fel. Ni måste gå på er känsla helt enkelt.
  • spöke
    Carabellis kusp skrev 2016-01-21 19:28:25 följande:
    Vad tycker du om Amalia?
    Vackert namn, men inte för sockersött.
  • spöke
    Legobiten skrev 2016-01-26 22:21:50 följande:
    Hej! Vi har precis fått vår andra dotter, men har svårt att hitta rätt namn till henne. Vår första flicka heter Inez. Skulle vilja ha ett namn som på liknande sätt balanserar mjukt/tufft. Namn som vi funderat på är bl a Alma, Ester, Sigrid, Ella, Clara, Nina och Siri. Har du några på vilket som passar bäst eller några andra förslag? Med vänliga hälsningar!
    Tycker att alla era namn är bra. Inez är internationellt, så kanske passar Alma, Ester, Ella och Clara bäst. Nina har många ljud gemensamt med Inez så de flyter ihop lite. 

Röstar på Inez & Alma. De har båda en spansk touch.
  • spöke
    coffeeandcats skrev 2016-02-17 23:28:48 följande:
    De barn som redan finns heter Tanja och Gustaf. Deras mamma har Ukrianskt ursprung.

Om vi får en tjej har vi tänkt döpa henne till Vanja som är ett ryskt smeknamn på Ivan, det hette min frus pappa. Personligen tycker jag att det är superfint men blir det för mycket med en Tanja och Vanja i familjen?

Och om det blir en kille? Men fru tycker Leo men jag tänker bara på Leos lekland och Leonarado DiCaprio. Kan själv knappt komma på ett enda pojknamn jag gillar som inte redan finns i släkten eller bekantskapskretsen. 
    Vanja är ett fint namn, men ... ja, Tanja och Vanja är väldigt lika. För lika i mitt tycke. Det blir svårt att hålla isär och kommer nog leda till en hel del missförstånd. Och barnen kanske inte alltid tycker att det är kul att heta nästa samma sak. Man vill ju inte vara precis som sina syskon...

Leo är väl ett bra namn? Tänker på Tolstoj. Eller ett starkt lejon. Eller kanske det längre Leonid?
    Eller varför inte Ivan efter efter morfar?

Några förslag på namn som kan funka både inom den svenska och slaviska kulturen:

Vera Agnes Alina Nina Olga Eva Anna Viktoria Lena Valentina Diana Maria Alexandra Elena Kristina Natalia Klara Marta Sofia Julia Anastasia

Ivan Leonid Anton Robert Alexander Nikolai Viktor Artur Maxim Valentin David Roman Max Igor
  • spöke
    summa21 skrev 2016-02-19 20:52:53 följande:
    Vad tror du kommer vara trendigast om tre, fyra år? Kanske inte vad som kommer vara på tiotopplistan utan vad som kommer segla upp rejält.
    Jag tror att 30-talsnamnen kommer att öka i popularitet. Namnens popularitetscykler brukar vara runt 90 år. De populära namnen från början av förra seklet och 20-talet har redan slagit igenom under 2010-talet, t.ex. Elsa och Nils. Nu borde det bli dags för namn som Kerstin och Bo.

Jag tror även att populärkulturen kommer att fortsätta påverka namnbruket. Där är det dock omöjligt att redan nu sia om vad som kommer att slå igenom.
  • spöke
    Trolleri skrev 2016-02-19 20:58:46 följande:
    Åh ett spöke som ger tips och råd om namn? Låter för bra för att vara sant.

väntar en tredje pojke och vi hade problem redan när andra skulle ha sitt namn. Vill nog ha ett namn som är i samma stil eller på något vis harmonierar med Oliver och Adrian.
    Vissa spöken gillar sånt. Spöke

Jag tycker om att kombinera namn som börjar på vokal. Allitteration är ett gammalt säkert knep vid namngivning. 

Förslag:
    Elias
    Isak
    Emanuel
    Edvard
    Alexander
  • spöke
    Grus grus skrev 2016-02-19 23:18:08 följande:
    Hej! Vi kan inte enas om vad Lovis lillasyster ska heta. De namnen vi pratar om just nu är Majken, Signe och Maja. Vad tycker du om de namnen? Något annat förslag som vi bara inte får missa när vi diskuterar? (Ej Ronja)
    Fina förslag. Jag tycker att alla funkar fint med Lovis. Håller med om att ni ska hålla er borta från Ronja. Det blir lite för mycket. Däremot finns det andra namn som, liksom Lovis, doftar av skog, natur och saga. 

Idun Alma Malva Saga Eira Embla Linn Alva Disa Freja Selma Hedda Tuva Smilla 

Det är fint att återanvända bokstäver. V är t.ex. en bra bokstav ...

Lovis & Vera
    Lovis & Svea
    Lovis & Elvira
    Lovis & Vilma
  • spöke
    Trolleri skrev 2016-02-20 07:28:31 följande:
    Jag är inne på sanna spår som du. Edvard gillar jag men jag vill inte att han ska förknippas med en glittrande vampyr. Emanuel har ena sonen i andranamn Elias och Isak är namn som en "bekant" har på sina så jag är tveksam. Annars gillar jag Isak.
    En glittrande vampyr? Hehe!  
    Vad tycker du om Edvin, Edgar och Edmund?
  • spöke
    summa21 skrev 2016-02-20 12:35:28 följande:
    Jag får en känsla av att cyklerna blir/blivit kortare och att vi nog kommer få se mer från 40- och 50-talen. Ska bli spännande att se ????
    Jag tror det beror på vilka kretsar man rör sig i. Det finns de som är snabbare när det gäller alla trender. Den stora massan är inte lika snabb.
  • spöke
    pinoisme skrev 2016-02-29 10:55:54 följande:
    Kul tråd! Vi funderar på ordningen på vår sons namn. Alfred är tilltalsnamn, men vad är bäst (tycker du): Alfred Bo eller Bo Alfred? Och vad ska Alfreds bror heta? Just nu lutar det åt Edgar, men hade gärna haft fler alternativ. Vill att tilltalsnamnet är internationellt och lite "coolt", medan andranamnet helst ska vara kort. Kan Edgar Finn funka?
    Alfred & Edgar passar jättebra ihop. Dels är båda vokalnamn (vilket oftast ger en snygg kombo), dels är båda ståtliga fornengelska namn.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll när det gäller ordningen på namnen, men jag vet att många tycker att tilltalsnamnet ska vara först. Det underlättar också om man vistas utomlands (vilket jag själv har fått erfara). Man kan också tänka på rytmen ihop med efternamnet. Ensamt låter kanske Bo Alfred bäst (ofta har vi korta namn först), men med efternamnet kan det få en annan rytm.

Både Bo och Finn är förresten fornnordiska namn.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd