coffeeandcats skrev 2016-02-17 23:28:48 följande:
De barn som redan finns heter Tanja och Gustaf. Deras mamma har Ukrianskt ursprung.
Om vi får en tjej har vi tänkt döpa henne till Vanja som är ett ryskt smeknamn på Ivan, det hette min frus pappa. Personligen tycker jag att det är superfint men blir det för mycket med en Tanja och Vanja i familjen?
Och om det blir en kille? Men fru tycker Leo men jag tänker bara på Leos lekland och Leonarado DiCaprio. Kan själv knappt komma på ett enda pojknamn jag gillar som inte redan finns i släkten eller bekantskapskretsen.
Vanja är ett fint namn, men ... ja, Tanja och Vanja är väldigt lika. För lika i mitt tycke. Det blir svårt att hålla isär och kommer nog leda till en hel del missförstånd. Och barnen kanske inte alltid tycker att det är kul att heta nästa samma sak. Man vill ju inte vara precis som sina syskon...
Leo är väl ett bra namn? Tänker på Tolstoj. Eller ett starkt lejon. Eller kanske det längre Leonid?
Eller varför inte Ivan efter efter morfar?
Några förslag på namn som kan funka både inom den svenska och slaviska kulturen:
Vera Agnes Alina Nina Olga Eva Anna Viktoria Lena Valentina Diana Maria Alexandra Elena Kristina Natalia Klara Marta Sofia Julia Anastasia
Ivan Leonid Anton Robert Alexander Nikolai Viktor Artur Maxim Valentin David Roman Max Igor