Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

sofiashem skrev 2015-06-04 09:10:54 följande:
    Denna fråga var så svår att jag har letat namn i snart två veckor för att kunna ge exempel, för faktum är att jag inte har ett enda pojknamn jag gillar till 100%! Men jag har hittat några som är 65-90% rätt, så får du i alla fall en känsla. Skriver några flicknamn med, bara så du får en idé om namnen jag gillar. Vet inte själv, men det kan ju vara så att det inte finns någon som helst röd tråd bland de namn jag gillar...och då blir det ju svårt :/ Hur som!

Pojknamn:

Ebbe
    Julius
    Jack
    Gillis
    Vide
    Morris

Flicknamn:

Juno
    Rio
    Billie
    Penny

Det jag själv ser nu är ju att alla namn jag gillar är relativt korta, nästan uteslutande tvåstaviga med ett par undantag. Någon "hård" bokstav i flera, typ R, K, L, dock inte alla. Trots den hårda bokstaven ändå ganska mjuka namn. Och riktiga, "lätta" namn, dvs när man hör dom så FÖRSTÅR man namnet, det blir liksom inte "Va? Vad sa du?" utan namn som är ganska "rakt på"...gah, känns omöjligt att förklara. Hoppas du förstår något av mitt svammel ;)
    Ojdå, två veckor!

Vad tycks om de här namnen?
    Roman
    Rufus
    Hannes
    Truls
    Fabian
    Bruno
    Leonard
    Viggo
    Elmer
    Laban
    Levi
    Elis
    Harry
    Måns
    Aron
  • spöke
    bibo skrev 2015-06-04 15:59:25 följande:
    Tänkte tipsa om en app som heter NAMNA som man kan slumpa namn och sedan göra listor. Tydligen kan man tävla också, jag ska testa den nu =)
    Tack för tipset!
  • spöke
    Seven Costanza skrev 2015-06-12 16:22:54 följande:
    Hej Spöke!
    Jag vet inte om du har sett min tråd (den heter Namn som passar med Elisabeth) men det är i alla fall vad gärna skulle få tips på! Jag är gravid med första barnet, vet inte könet ännu men Elisabeth har varit förstahandsval om det är en flicka, men nu blir jag osäker för att en del som jag nämnt namnet för är dösäkra på att hon kommer kallas Bettan i Sverige och det vill jag absolut inte... Så har du tips på både pojknamn och flicknamn i samma stil? Du behöver inte tänka på generationen för de flesta pojkar då hette ju typ Bengt, Mats etc och det är inte vad vi söker. Det är heller inte säkert att barnet kommer växa upp i Sverige (vi flyttar snart till USA).
    Önskemål:
    - Barnet kommer bli amerikansk och svensk medborgare och även tala franska så vi önskar helst namn som finns och helst stavas likadant på alla tre språk
    - vi har ett svenskt efternamn så inte för "exotiskt" förnamn. Det ska alltså uppfattas som svenskt om vi flyttar tillbaka till Sverige, så inte typ Mackenzie eller Jean-Pierre. Det behöver dock inte uttalas likadant på alla språk.
    - stiliga namn, inga nymodigheter
    - gärna minst tre stavelser eftersom efternamnet är enstavigt
    - helst inga uppenbara fula smeknamn
    - gärna bibliska namn men inte överdrivet bibliska

Namn vi redan har på listan (kommentera gärna vilka du tycker passar bäst med Elisabeth):
    Alexandra, Antonia, Beatrice, Caroline, Cecilia, Charlotte, Juliette, Miriam, Olivia

Benjamin, Edward, Jonathan, Samuel

Tacksam för tips på fler namn!
    Hej! Jag tycker att Elisabeth är ett mycket vackert namn. När det gäller smeknamn så kan det möjligen bli Bettan, men jag tror inte att det är lika självklart bland kompisarna i hennes generation som i vår vuxengeneration. Med ett långt namn som Elisabeth så kommer antagligen kompisarna vilja använda ett smeknamn, men det kanske blir nåt lite modernare som Ellie eller Betty. Andra alternativ är Elisa, Lisa eller Lissy. 

Alla namnen på er lista är stiliga namn. Tycker att Cecilia är ett vackert, lite bortglömt namn. 

Fler namn i samma stil:

Victoria
    Sofia, Sophia, Sofie, Sophie
    Josefin, Josefine, Josephine
    Christina, Kristina, Christine
    Amelia, Amalia, Amelie
    Rebecka
    Eleonora, Eleanor, Ellinor
    Henrietta
    Mathilda, Matilda, Mathilde
    Louise, Louisa, Lovisa
    Cornelia, Cordelia
    Eugenia, Eugenie
    Margareta, Margret
    Katarina, Katherine
    Maria

Emanuel

Natanael, Nathanael
    Leonard, Leopold
    Alexander
    Christian, Kristian
    Adrian
    Rafael, Raphael
    Nicholas, Nicolas
    Amadeus
  • spöke
    sarasessi skrev 2015-06-17 17:43:24 följande:
    Hej spöke!

Skrev till dig för ca en månadsedan. Nu vet vi att det är en pojke till i magen. Vi hade ju Alma och Julius som förslag och har nu bestämt oss för att lillebror ska få namnet Julius. Storebror heter Edvin Oscar William, Edvin som tilltalsnamn, Oscar efter mannens morfar och William för att vi båda tycker att det är ett vackert och klassiskt namn. Nu funderar vi på Theodor som andranamn till Julius men vill även denna gång ha ett släktnamn, men hittar inte direkt något som jag tycker klingar lika vackert som släktnamnet Oscar som vi valde till Edvin.

De namn som finns i släkten hos personer som betyder mycket för mig/oss är:
    Per, Inge, Kjell, Martin, Lennart, Per och John, inget som direkt faller mig i smaken. John efter min morfar tycker jag dock är ganska vackert men funderar på om det blir för mycket med två J-namn efter varann? Julius John Theodor? 

Många tankar :)

Hej! Jag tycker att Martin är ett väldigt fint namn. Det är stiligt, internationellt och bra på alla sätt. Julius Martin Theodor tycker jag låter toppen. Tycker även att John funkar finfint. Det är sällan man radar upp alla sina namn och jag tycker att släktnamn går före supermatchat. Det är roligt att ha ett släktnamn.
  • spöke
    Seven Costanza skrev 2015-06-23 15:51:48 följande:
    Tack så mycket! Jag tänker mig också exempelvis Ellie som smeknamn, så jag tror att vi tar Elisabeth till första barnet om det blir en flicka. Av dina förslag tycker jag om Josephine, Amelie och Henrietta, samt Adrian. Jag tycker egentligen om både Nathanael, Leonard och Leopold och har redan dem på min lista, men funderar på om de är lite "mycket" till ett vanligt svenskt efternamn?

Vilket av pojknamnen på min lista tycker du passat bäst med Elisabeth: Benjamin, Edward, Jonathan, Samuel eller Adrian?
    Nathanael är kanske lite långt och krångligt. Leonard och Leopold tycker jag funkar bra. 

Till Elisabeth tycker jag att Edward passar bäst.
  • spöke
    Pinkypie skrev 2015-06-28 13:07:56 följande:
    Hej Spöke!
    Jag skulle behöva din hjälp med ett namn till kommande bebis. Storasyster heter Nellie och det vore kul om det passar ihop någorlunda. Ifall det blir en flicka kommer hon troligtvis att få heta Hilma eller möjligtvis Elise. På pojksidan är det dock mycket svårare! Namn som vi tycker om men inte känner oss helt säkra på är: Olle, Arvid, Alfred, Elvin, Axel m.fl.

Har du några tankar och idéer kring dessa namn, eller fler förslag?
    Hej Pinkypie!
    Misstänker att ni gillar namn med bokstaven L. Tänk dock på att namn kan konkurrera med varandra om de har för lika ljud. Tänk dig att du har en orange älsklingströja. Om du köper en orange till, så känns inte favorittröjan lika unik längre. Om du däremot köper en grön tröja, så har du två unika tröjor som kanske till och med gör varandra ännu snyggare om du bär dem ihop.

Jag skulle gärna kombinera ett mjukt namn som Nellie med något lite hårdare namn. Eller ett mjukt namn utan L.

Förslag:
    Hannes John Sixten Adrian Kasper Edvard Hugo Teo
  • spöke
    winterlilja skrev 2015-07-09 12:41:40 följande:
    Hej Spöke!

Äntligen är det dags att fråga dig, har följt din tråd länge!
    Vi har fått veta att vi väntar en lite kille och skulle nu behöva lite hjälp med namn. Jag har jättesvårt att hitta killnamn som känns rätt. Många namn är för lik eller krockar med storasysters namn. Hon har det vackra namnet Alfhild :)

Maken gillar Harald och Balder, själv är jag mer inne på namn som Arve, Nathan,
    Tore och Thule, jag verkar falla för killnamn som slutar på E :). Vi har ett kort enstavigt efternamn. Några tips?
    Åh, Alfhild! Mycket vackert.

Min personliga favorit bland era förslag är Harald (underskattat namn!), men det var ju samma slut som Alfhild... så jag röstar på Arve eller Tore. Thule är fint, men ger tyvärr associationer till det där bandet. 

Fler förslag:
    Ragnar Signar Amund Elof Egil Birger Gustaf Olof Reidar Torsten Gullmar Oddvar Sigurd Torkel Vigar Hjalmar Ottar Rurik

Pojknamn som slutar på e:
    Frode Atle Tofte Magne Guste Sverre Tage Gissle Folke Rune Sture Agne Otte

Rekommenderar den här länken: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/
  • spöke
    aleydis skrev 2015-07-09 17:05:56 följande:
    Hej spöke! Lilla tjejen är här och hon fick heta Elvira! Egentligen är det inte riktigt min typ av namn, men från första dagen hon var född kändes det helt rätt, som det var hennes namn. Tack för hjälpen!
    Grattis till lilla Elvira! Baby
  • spöke
    DancingQueen skrev 2015-07-09 17:56:31 följande:
    Hej Spöke, vilken fantastisk tråd du har! ?.

Jag och sambon väntar en flicka i slutet av nästa månad. Vi har en liten lista med namn vi gillar, problemet är att de namn den ena tycker väldigt mycket om tycker den andra bara är okej och tvärt om. Vi har alltså inte hittat det "perfekta" än.

Jag tycker att namnen är ganska lika varandra, liknande stil liksom.

Dessa namn har vi på listan:
    Eira
    Estrid
    Elma
    Vida
    Liv
    Freja

Har du några fler förslag på liknande namn?

Tack på förhand! ?
    Hej!

Med en sån lista ska det nog finnas namn som ni båda gillar. Ni rör ju er helt klart i samma kategori.

Rekommenderar den här länken: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/

Och här kommer några förslag:
    Disa Embla Idun Asta Turid Edda Siri Silja Aina Eila Sigrid Aura
    Hedda Svea Elna Hilda Tora Jorun Signe Saga Viva Signy Tyra 
  • spöke
    winterlilja skrev 2015-07-15 10:57:51 följande:
    Tack för ditt svar! :)
    Vi har fått blandade reaktioner på namnet Alfhild, många hade aldrig hört det tidigare.

Av dina förslag gillade jag Birger och Atle. De andra namnen är antingen upptagna av folk i närhteten (Gustaf, olof, Reidar, Torsten, Sverre, Folke, Agne och Rune) eller så kändes de inte rätt.

Tack för länken, har varit in och läst där men inte hittat något klockrent, många roliga namn dock ;) Håller även på att läsa här: www.nordicnames.de/wiki/Main_Page finns dock väldigt många namn där! Kom gärna med fler förslag :)
    Birger tycker jag är väldigt stiligt. Dock kan det låta mindre vackert på vissa dialekter.

Fler namn (blandat från germanska språk):
    Assar Bertil Ambjörn Erling Halle Sigvard Ansgar Valdemar Evert Fridolf Gunder Rutger Sigfrid Ulrik
    Göte Helge Botvid Enar Halvar Sverker Hemming Ove Erland Holger Ingemar Seved Styrbjörn Vidar
Svar på tråden Spökes namn(t)råd