Seven Costanza skrev 2015-06-12 16:22:54 följande:
Hej Spöke!
Jag vet inte om du har sett min tråd (den heter Namn som passar med Elisabeth) men det är i alla fall vad gärna skulle få tips på! Jag är gravid med första barnet, vet inte könet ännu men Elisabeth har varit förstahandsval om det är en flicka, men nu blir jag osäker för att en del som jag nämnt namnet för är dösäkra på att hon kommer kallas Bettan i Sverige och det vill jag absolut inte... Så har du tips på både pojknamn och flicknamn i samma stil? Du behöver inte tänka på generationen för de flesta pojkar då hette ju typ Bengt, Mats etc och det är inte vad vi söker. Det är heller inte säkert att barnet kommer växa upp i Sverige (vi flyttar snart till USA).
Önskemål:
- Barnet kommer bli amerikansk och svensk medborgare och även tala franska så vi önskar helst namn som finns och helst stavas likadant på alla tre språk
- vi har ett svenskt efternamn så inte för "exotiskt" förnamn. Det ska alltså uppfattas som svenskt om vi flyttar tillbaka till Sverige, så inte typ Mackenzie eller Jean-Pierre. Det behöver dock inte uttalas likadant på alla språk.
- stiliga namn, inga nymodigheter
- gärna minst tre stavelser eftersom efternamnet är enstavigt
- helst inga uppenbara fula smeknamn
- gärna bibliska namn men inte överdrivet bibliska
Namn vi redan har på listan (kommentera gärna vilka du tycker passar bäst med Elisabeth):
Alexandra, Antonia, Beatrice, Caroline, Cecilia, Charlotte, Juliette, Miriam, Olivia
Benjamin, Edward, Jonathan, Samuel
Tacksam för tips på fler namn!
Hej! Jag tycker att Elisabeth är ett mycket vackert namn. När det gäller smeknamn så kan det möjligen bli Bettan, men jag tror inte att det är lika självklart bland kompisarna i hennes generation som i vår vuxengeneration. Med ett långt namn som Elisabeth så kommer antagligen kompisarna vilja använda ett smeknamn, men det kanske blir nåt lite modernare som Ellie eller Betty. Andra alternativ är Elisa, Lisa eller Lissy.
Alla namnen på er lista är stiliga namn. Tycker att Cecilia är ett vackert, lite bortglömt namn.
Fler namn i samma stil:
Victoria
Sofia, Sophia, Sofie, Sophie
Josefin, Josefine, Josephine
Christina, Kristina, Christine
Amelia, Amalia, Amelie
Rebecka
Eleonora, Eleanor, Ellinor
Henrietta
Mathilda, Matilda, Mathilde
Louise, Louisa, Lovisa
Cornelia, Cordelia