Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

cher82 skrev 2014-11-24 16:38:40 följande:
    Hej spöke! :)
    Vi väntar vårt andra barn till sommaren men har redan börjat spåna på namn!
    Vet inget kön än så behöver förslag för både pojke och flicka!
    Våran son heter Malte och är väl ditåt vi vill med nästa namn också, äldre namn, fast ändå inte de allra vanligaste! Har verkligen idéetorka!
    Hej!

Malte är ett väldigt L-igt namn. Det kan därför vara bra med viss restriktion när det gäller L i syskonets namn. Jag tycker till exempel att det är lite av en tungvrickare att säga Malte & Lilly.

Förslag:
    Malte & Stina
    Malte & Vera
    Malte & Sigrid
    Malte & Kerstin
    Malte & Ida

Malte & Anton
    Malte & Gottfrid
    Malte & Eskil
    Malte & Gunnar
    Malte & Ragnar
  • spöke
    Betty86 skrev 2014-12-10 10:22:53 följande:
    Hej Spöke! Skulle behöva namnförslag till lillebror. Storasyskon heter Miranda och Sebastian. Vill helst ej ha uppåtgående namn men ej heller "konstiga"/annorlunda namn.
    Tack på förhand ????
    Jag tänker att du/ni gillar lite längre namn, med tanke på vad storasyskonen heter... så här kommer lite sådana förslag:

Theodor Elias Samuel Tobias Alexander Julius Emanuel Gabriel Andreas Leonard Nikolai
  • spöke
    Betty86 skrev 2014-12-11 18:06:09 följande:
    Tack för svar. Att namnen ska vara långa är vi inte noga med, dock ej två-staviga.
    Tyvärr var det inga namn som föll min kräsna sambo i smaken. Jag själv gillade namnen Alexander, Gabriel och Samuel. Även Jesper och Lukas är namn jag gillar. Har du fler namn i samma anda så tar jag tacksamt emot förslag smile1.gif
    Hängde inte riktigt med där angående stavelserna. Jesper och Lukas är ju tvåstaviga.
  • spöke
    plopp76 skrev 2014-12-16 17:09:25 följande:
    Hej Spöket!

Idag fick vi veta att det är pojkar vi väntar, så roligt! Nu behöver vi "bara" komma på 2 namn :)

Vi har kommit fram till att andranamnen blir Erik och Wilhelm. Så ena tvillingen får Erik som andranamn och den andra får Wilhelm, det är släktnamn från båda sida så det känns fint!

Men tilltalsnamn då? Vora favoriter just nu (vilket har svängt lite fram och tillbaka) är Charlie och Lucas. Vi kikade i din lista på namn och andra namn vi gillade av dem är:
    Elias, Axel, Viktor och Alexander.

Just nu så är det ju då Charlie Erik och Lucas Wilhelm. För jag vet inte om Charlie Wilhelm och Lucas Erik ligger lika bra i munnen?

Har du några andra bra tips på hur man kan hitta bra kombinationer med de namn som blir andranamn? Tack för all input!
    Hej!

Jag tycker nog tvärtom - att Charlie Wilhelm och Lucas Erik ligger bättre i munnen. Men det är bara en smaksak. Tänk på hur det låter ihop med ert efternamn också.

Ni har inte funderat på Wilhelm och Erik som tilltalsnamn? De låter stiliga och passar bra ihop. Bland förslagen så skulle jag undvika kombinationen Axel & Alexander för det blir lite av en tungvrickare. Kanske även kombinationen Alexander & Lucas ifall man inte vill höra skämt om Kalle Anka.  Tycker att alla era förslag är bra, men är personligen inte så förtjust i Charlie. Tycker inte att det låter lika seriöst som övriga namn, mer barnsligt än vuxet.

Min absoluta favoritkombo vore:
    Axel & Erik 
  • spöke
    plopp76 skrev 2014-12-20 16:16:52 följande:
    Tack för input, det är så roligt att bolla med nån utanför som inte alls har nån personlig anknytning till oss eller så. Det blir ju med subjektivt :) Kul!

Vi har också känt att Charlie är lite barnsligt och inte helt och hållet landat med att det känns bra. Jag har en bubblare som även sambon gillar: Viggo

Det enda med det är att det är lite så där "vi kollar på Sagan om ringen och tycker Viggo är så coooolt". Vi är själva närmare 40 i ålder så det känns lite grann så där att det inte passar ihop med oss. Konstigt att tycka så kanske, men så känns det lite grann.

Sandor, Benjamin, Oliver och William är andra namn vi smakar på.

Ja herregud... vart ska det sluta? Ju mer vi tittar på listor och så, ser vi att Lucas är det populäraste namnet just nu. Så varenda unge kommer väl heta Lucas. 

Kruxet med Erik är att även sambon heter Erik, så det kan som bäst få plats som andranamn. Men Min morfar hette Erik och det blir från honom (och lite pappa/sambo så klart) som vi tänker oss att det ska komma, lite från varje släkt.

Namn är svårt!
    Nuförtiden är inte topplistenamnen lika vanliga som i vår generation. Alltså, nu får färre pojkar heta Lucas än vad 70- & 80-talspojkarna fick heta Johan. Sannolikheten att det ska finnas barn med samma namn i en klass är lägre nu än vad den var då. 

Viggo är iofs ett gammalt nordiskt namn, men jag förstår vad du menar med LOTR-känslan. 

När är det dags?
  • spöke
    sina86 skrev 2015-01-14 12:21:51 följande:
    Jag och min sambo väntar en liten kille och har nog bestämt oss för Anton. Andranamnet blir Erik. Nu är vi inte helt överens om Anton Erik eller Erik Anton låter bäst. Jag tycker det är lämpligast att han tilltalsnamnet först om det flyter bra men min sambo tycker att "man brukar ha andranamnet först".
    I Sverige blandar vi ordningen friskt på namnen, så det finns inga regler för det. Man anmäler vilket av namnen som är tilltalsnamn, så det brukar inte vara några problem. Däremot kan det bli problem om man är utomlands och inte har sitt tilltalsnamn först. Jag har själv inte mitt tilltalsnamn först, och när jag pluggade utomlands blev det ofta krångligt. 

En annan sak som man kan tänka på är hur hela raden med namn låter ihop med efternamnet. Vilket som ger bäst rytm helt enkelt. 
  • spöke
    plopp76 skrev 2015-01-14 22:48:25 följande:
    Hej Spöket!

Nu är det jag igen :)

Vi smakar på namn varje dag nu och efter att ha sagt Lucas och Alexander ihop tycker vi att dom passar bra tillsammans. Ingen av oss stör sig på att det skulle dras Kalle Anka-skämt... just nu iallafall. Vi tänker att nästan alla namn gör ju att folk associerar till olika saker.

Min systers söner heter Jonathan, Casper och Marcus. SÅ många gånger som hon fått höra: "Men varför fick inte Marcus heta Jesper?" Jaaa... för att vi gillar Marcus kanske? Så hur man än gör så associerar man iallafall... Hehehe... så vi försöker tänka bort Kalle Anka-kopplingen. 

Så kanske blir det, det är iallafall dessa som ligger bäst till just nu:

Alexander Erik
    Lucas Wilhelm

Jag kan inte riktigt släppa Sandor och Elias, men sambon är inte med på min linje. För honom känns Sandor så pass ovanligt att han tänker att det svårt att vänja sig vid det. Aja, vi får väl träffa killarna innan vi bestämmer oss helt :)
    Alexander Lucas är iaf en tursam prick, inte jättejobbigt att bli associerad med honom.

Du skulle kunna kalla Alexander för Sander. Nästan som Sandor. 
  • spöke
    Flafffffel skrev 2015-01-16 15:21:20 följande:
    Hej spöke!!! Jag har en fråga: Vilket flicknamn och pojknamn tycker du är finast? Vilka är fulast?
    Mina favoriter: Minna & Ivar
    Mina ogillade: Hjördis & Mahmoud
    Jag skulle nog säga att mina personliga favoriter är Anna och Erik. Två vackra klassiker. Har inga namn som jag tycker är absolut fulast.
  • spöke
    WickedWays skrev 2015-01-18 20:06:42 följande:
    Hej spöke!

Jag och sambon väntar barn nu i slutet på januari (30e), så få se då när lillpysen bestämmer sig för att komma ut.

Vi har väl mer eller mindre bestämt oss för Emma om det blir en tjej och William om det blir en kille. Men av någon anledning så har jag ändå börjat tveka lite grann på dom namnen då det känns som att "alla" heter så, då dom varit högt på olika topplistor genom åren.

Vi har väl funderat lite grann även på Louise och Isabelle om vi får en liten tjej, men har inga fler förslag på killnamn.

Har du några förslag på liknande namn som vi kanske kan fastna för ännu mer än vi gjort med William och Emma? :)
    Hej!
    Nu för tiden är det färre barn som heter topplistenamnen än i vår generation. Sannolikheten att det kommer att krylla av Emmor i klassen är liten. Och sen får man ju komma ihåg att namnen är populära av en orsak - att folk tycker att namnen är fina.

Jag gissar att ni gillar mjuka klassiska namn, så här kommer lite förslag på sådana:

Alice Emilia Elin Hanna Josefin Julia Sofia Amelia Alma Cecilia Linnéa
    Vilhelm Samuel Elias Emil Simon Noah Johannes Emanuel Julius Nils
  • spöke
    Meckarmaja skrev 2015-01-18 23:47:44 följande:
    Hej spöket!
    Jag har en flicka som heter Liv och en pojke som heter Sam. Sonens namn valde vi efter mycket velande, men vi kom inte överens om något annat. Vid den tidpunkten tänkte jag lite kaxigt att namnkombinationen är väl inget folk reagerar på. Efter att ha gått runt väldigt länge och funderat, så är jag nu inne på att ändra Sams namn till Samuel, just på grund av namnkombinationen, men även för att ordet " sam" förekommer i väldigt många ord. . Min sambo tycker jag är snurrig, och lägger för mycket vikt vid andras åsikter. Det stämmer... Hur tänker du?
    Hur gammal är Sam? Har han en egen åsikt?
    Har ni planer på att skaffa fler barn? (I så fall blir inte samlivsskämtet lika uppenbart)
    Hur ofta händer det att folk gör sig lustiga över namnkombon?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd