Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Flizan30 skrev 2014-08-03 13:37:29 följande:
    Tack för svar:)
    Så lite så. Det finns ingen riktig motsvarighet till Erik bland flicknamnen. Inget som är så pass neutralt generationsmässigt.
  • spöke
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-08-04 21:16:29 följande:
    Spöket!

Min kompis heter Elvira och hennes fru heter Stephanie.
    Deras barn heter: Rakel, Astrid, Loke
    Nu kommer det en till och vi vill har förslag på namn!
    OBS:
    Varken Elvira eller Stephanie gillar deras namn så mycket...
    De vill alltså inte ha så mycket namn i stilen "Emelie Fanny Jannike" eller "Elvira Alice Leocordia Hilda"
    Folk har rekommenderat Carmen, Thea och Axel men de vill inte Stephanie ha... En annan rekommenderade Vidar och det ville inte Elvira...

Så namn som passar!
    Hej! Rakel är ju ett bibliskt namn medan Astrid och Loke är fornnordiska. Så kanske ett bibliskt namn för att få två av varje?

Rut
    Ester
    Mirjam

Aron
    Levi
    Silas

Med tanke på syskonens namn så verkar föräldrarna gilla namn med lite hårdare bokstäver i, så kanske...

Britta Greta Tekla Siri Iris Nora Doris Edit Ethel Franka Vera

Assar Konrad Georg Harry Holger Egon Frank Melker Ture
  • spöke
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-08-04 21:27:06 följande:
    Ingen höjdare...

Tack ändå!
    Vad sägs om...?

Ally
    Vilma
    Aurora
    Ines
    Mira
    Vega
    Adela
    Alba
    Leona
    Clara
    Isis
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-05 21:27:18 följande:
    Vi funderade på Alice men tycker det är för sött och sprött? Vill ha ett namn som är sött och vackert men har stark karaktär och lite skinn på näsan. (Kommer hon att vara som min första dotter kommer hon att vara söt men också envis och ha temperament). Det skall också vara klassiskt och passa lika bra på vuxen som barn. De namn vi nu senast har tänkt på är:

Astrid
    Ebba
    Agnes
    Elsa
    Alice

Vilket namn tycker du stämmer bra in på detta då och är din personliga favorit?
    Tycker att alla namnen på listan stämmer överens med dina kriterier. Astrid har hårda bokstäver, så det känns lite tuffare än de mjuka namnen. Har svårt att välja en personlig favorit för jag gillar alla namnen - men det kanske får bli Elsa (av starkt personliga skäl ).

Vad heter storasyster?
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-06 13:22:53 följande:
    Isabella heter storasyster. Vi gillar också namnet Charlotte. Dock är storasyster 8 år så känns okej om namnet inte 100 % passar.
    Charlotte är fint. Även Charlotta.

Vad sägs om Beata eller Beatrice?
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-06 14:06:10 följande:
    Beata gillar vi inte. Jag älskar Beatrice men inte min man tyvärr. Jag skall föreslå det igen. Vad är mest klassiskt och tidlöst av Charlotte och Charlotta? Vilket hade du valt där då? Båda är fina tycker jag.
    Jag är nog mer förtjust i Charlotta än Charlotte. Dessutom tycker jag mycket om smeknamnet Lotta. Tänker på en söt, men tuff tjej - som Lotta på Bråkmakargatan.
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-06 14:56:36 följande:
    Charlotta är kanske inte så dumt smile1.gif . Det känns lite långt. Men å andra sidan så är Isabella också ett långt namn med tre stavelser så det är nog mest en vanesak. Vad tycker du om namnet Agnes annars? (Storebrors namn börjar på och har två stavelser).
    Agnes är ett klassiskt och vackert namn. Som mjukglass i munnen. Men ändå med lite citrussmak.
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-06 21:02:42 följande:
    Spöke: vad tycker du om namnen Josephine och Alice: Är de för söta? Svårt att veta vad bebisen passar i om några år. Tycker du att båda namnen är klassiska? Verkar som att Josephine var mycket poppis under 80-90 talet? Funderar mycket på Agnes som är fint, hur kommer det funka uttalsmässigt utomlands? Är det mycket svårt att uttala tror du?
    Josephine och Alice är definitiv klassiska namn. Skulle inte kalla dem söta, snarare vackra (och sofistikerade).

Josephine hade en topp under slutet av 1900-talet, ja. Men även i slutet av 1800-talet. 

På engelska uttalas Agnes (äg-nes) till skillnad från svenska (ang-näss). Funkar utmärkt alltså.
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-07 17:09:20 följande:
    Tack! Ursäkta att jag är lite tjatig;). Men hur definierar du Ebba? Går det också inom normen som klassiskt namn och har det haft någon topp då det har varit populärt tidigare?
    Nädå, jag gillar ju namnfrågor.

Ja, Ebba är också ett klassiskt kvinnonamn. Ett namn som har använts av adeln i många århundrade. Det blev speciellt poppis i slutet av 1800-talet när prins Oscar gifte sig med sin Ebba och nästa peak kom cirka ett sekel senare. (Precis så som det brukar göra).
  • spöke
    enanna skrev 2014-08-07 20:07:52 följande:

Hej igen! Tack för hjälpen, Ella, Julia och Minna tyckte du fungerade bäst av mina förslag på flicknamn. För tre dagar sedan fick vi äntligen träffa vår dotter, Isabelle, som hittills lugnt fått godkänna att kallas Isabelle, Bella, Ella eller Ella-Bella Flört

Hela namnet blir Isabelle Victoria + finskt efternamn Glad

Grattis till er lilla dotter Isabelle. Ett klassiskt och vackert namn. Tack för att du berättade vad ni valde till sist, det är alltid kul att få höra.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd