Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

enanna skrev 2014-02-24 18:13:05 följande:
    Hej Spöke! Jag har följt med såå många av dina namntrådar och nu får jag äntligen tillfälle att ställe en fråga själv Glad Min sambo har två pojkar, Nico och Marco! Jag har en dotter, Nadja. Namnet Nico råkade faktiskt vara ett som funnits på mina listor på fina namn, och jag tycker definitivt att de här tre namnen passar bra ihop. Nu är i alla fall en fjärde på väg, en gemensam, vad är det första namn du tänker på när du hör "Nico, Marco, Nadja och..."?

Vi vet inte om det är pojke eller flicka!

Har du andra tips än det första som poppar upp? Jag har haft Leo(!), Viktor, Hannes, Simon, Johannes och Mattis på favoritlistan men de är alla av orsak eller annan strukna. På flicklistan finns färre men några riktigt fina är Cecilia, Lovis, Ella, Minna och Julia.

Enda egentliga kravet är att det ska vara ett namn som fungerar både på finska och svenska (även om finnarna inte behöver tycka att det är vanligt så måste de kunna uttala det) och gärna engelska någorlunda. Tusen tack på förhand, och förstås får andra gärna svara om det är ok för Spöke!
    Finska är ju lite Spökes bästaste hobby. Förutom namn så klart.

Pojknamn
    Vi börjar med att stryka alla namn som slutar på o. Två är cute, tre är mer... kennelnamn.  

Förslag:
    Julius
    Justus
    Valentin
    Leevi

Flicknamn
    Tycker Ella, Julia och Minna funkar bäst bland dina förslag. 

Fler:
    Laura (det röstar jag på!)
    Lea
    Elina
    Ellie
  • spöke
    nivatuq skrev 2014-02-25 18:10:15 följande:
    Angående mellannamn. När vi valde namn tog vi som tilltalsnamn det vi tyckte passade på dottern ( Filippa) mellannamnen blev Manja efter sambons farmor som gick bort när Filippas farfar var liten. Något hennes farfar och gammelfarfar uppskattade väldigt mycket. Som tredjenamn tog vi Denise. Det heter barnmorskan vi hade. Hade en förlossning med väldigt mycket komplikationer. Av olika anledningar som va bara hon i rummet när det var som värst. Därför kändes det bra att välja hennes namn ,
    Tack för att du delade med dig av hur ni har tänkt. Manja tycker jag är ett himla sött namn.
  • spöke
    enanna skrev 2014-02-25 19:43:02 följande:
    Tack för hjälpen! Leevi gillar jag, men det är upptaget enligt sambon Rynkar på näsan De andra pojknamnen känns... jag vet inte, tillgjorda kanske, åtminstone för mig Glad Lea, det är fint! Ellie också! Ska föreslå dem för sambon och se vad reaktionen blir!
    Lite fler pojknamn:

Aron/Aaron
    Kasper/Casper (Kasperi)
    Hannes
    Alexis (Aleksis, Aleksi)
    Jesper (Jesperi)
    Lukas (Luukas)
  • spöke
    A Lungren skrev 2014-02-25 21:51:26 följande:
    Ja, helst nordiskt :) Sixten heter en utav våra fiskar ;) Birk är lite gulligt Joar gillar jag inte alls :P
    Truls då?
  • spöke
    A Lungren skrev 2014-02-26 22:40:38 följande:
    Spöke tack för alla förslag :) Men jag fick tillslut ge mig, blev inte ens ett nordiskt namn. Den lille pojken heter nu Alfred och jag får bestämma över min sambos frisyr resten utav livet ;) Så Alfred Arne Emil fick det bli :)
    Hehe, vilken kompromiss. Men jag tycker att ni båda kan vara nöjda ... i alla fall med namnet - frisyren vet jag inte.
  • spöke
    enanna skrev 2014-02-27 13:43:10 följande:
    Tack! You nailed it Skrattande Alex heter en nära kompis son som leker mycket med min dotter så min dotter tyckte därför att bebisen också kunde heta Alex Flört Aron, Kasper, Hannes, Jesper och Lukas har alla varit på listorna någon gång i tiden så nu får jag fundera på dem igen!
    Åh. Najs! Sånt gör Spöke glad.
  • spöke
    DrömFåret skrev 2014-02-27 15:50:40 följande:
    Hej! Letar naturnamn till en tik. Eller mytologiskt inspirerade... Kanske gudinnanamn?
    Ska ni få lurvig tillökning?

Naturnamn:

Tuva Viva Disa Lilja Poppy Myra Älva Pärla Daisy
    Flinga Skilla Porla Mynta Sunny Svala Alma Himla  

Från mytologin:

Isis Freja Nanna Idun Luna Pax Älva Iris Lilit Eir Athena  Hera Juno Eris Flora
    Frigg Lyssa Maia Phoebe Aia Nike Rhea Theia Aura Pallas Clio Gallia Terra 
  • spöke
    BinaBurner skrev 2014-02-28 12:51:07 följande:
    Hejsan! Här väntas det tillökning vilken dag som helst och vi har totalt kört fast på namnfronten. Jag känner mig plötsligt osäker på varenda namn på vår lista... Vi har siktat in oss på fornnordiska namn av det kortare slaget (pga långt efternamn) som Tyra, Eira, Idun, Saga och Astrid men har även Vera, Elin, Allis och Vilja på listan. Vi vill inte ha så himla vanliga namn, så makens favorit Saga känns inte så klockrent för mig...
    Lite mer finskklingande namn kan också gå bra, vi funderade på Lumi, men det blev lite väl mycket Nokia Lumia över det, heh. Storebror heter Vidar. Supertacksam för tips!
    Jag tycker Helmi är sött. Betyder pärla.
  • spöke
    PoL skrev 2014-02-28 20:31:13 följande:
    Hej! Jag skulle uppskatta tips på pojknamn - korta (max 5-6 bokstäver) som funkar lika bra på svenska som engelska
    Om man ska växa upp i en tvåspråkig miljö så tycker jag att det är en fördel om namnet uttalas ungefär likadant på båda språken (så man slipper heta Jeeårg ibland och Djåådj ibland). 

Martin Leo Edgar Ian Elvis Alvin Bruno Fred Max Sam Oscar Ted Lucas Victor Henry
  • spöke
    skogstjärna skrev 2014-03-01 21:19:09 följande:
    Har du några fina förslag till Bill och Elsie's lillasyster? en liten liten blond flicka :)
    Bill & Elsie är mjuka namn, så jag skulle gärna kombinera det med ett namn med lite hårdare inslag:

Laura Vega Doris Nora Harriet Marta Miriam 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd