Spökes namn(t)råd
enanna skrev 2014-02-24 18:13:05 följande:
Hej Spöke! Jag har följt med såå många av dina namntrådar och nu får jag äntligen tillfälle att ställe en fråga själv Min sambo har två pojkar, Nico och Marco! Jag har en dotter, Nadja. Namnet Nico råkade faktiskt vara ett som funnits på mina listor på fina namn, och jag tycker definitivt att de här tre namnen passar bra ihop. Nu är i alla fall en fjärde på väg, en gemensam, vad är det första namn du tänker på när du hör "Nico, Marco, Nadja och..."? Vi vet inte om det är pojke eller flicka!
Har du andra tips än det första som poppar upp? Jag har haft Leo(!), Viktor, Hannes, Simon, Johannes och Mattis på favoritlistan men de är alla av orsak eller annan strukna. På flicklistan finns färre men några riktigt fina är Cecilia, Lovis, Ella, Minna och Julia.
Enda egentliga kravet är att det ska vara ett namn som fungerar både på finska och svenska (även om finnarna inte behöver tycka att det är vanligt så måste de kunna uttala det) och gärna engelska någorlunda. Tusen tack på förhand, och förstås får andra gärna svara om det är ok för Spöke!
Pojknamn
Vi börjar med att stryka alla namn som slutar på o. Två är cute, tre är mer... kennelnamn.
Förslag:
Julius
Justus
Valentin
Leevi
Flicknamn
Tycker Ella, Julia och Minna funkar bäst bland dina förslag.
Fler:
Laura (det röstar jag på!)
Lea
Elina
Ellie