Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

monika84 skrev 2014-01-01 22:38:10 följande:
    Vi har två flickor sen innan Kaylee och Keira nu väntar vi tvillingar min fråga är vilken av dessa kombination passar bäst ? Ruben Joseph Jonathan och Signe Aphrodite Rakel eller Raelynn Aphrodite Rakel och Immanuel Joseph Jonathan 
    Hej! Det beror på vad ni är ute efter. Signe är stilmässigt väldigt långt från Kaylee och Keira, och därmed blir det inte samma "syskonkänsla" när det gäller namnen. Kaylee och Keira är väldigt matchade syskonnamn, men Signe passar inte in. Så, fundera på om det är viktigt för er eller inte...
  • spöke
    monika84 skrev 2014-01-02 20:21:00 följande:
    Jo de ska jo låta som syskon. Pojken lutas mest till Ruben som Immanuel tycker jag är så otroligt vackert. Du kanske har några förslag till flicka som just passar till Ruben
    monika84 skrev 2014-01-03 11:53:13 följande:
    Jag kan tillägga att min man har barn sen innan som heter Carl och Zoe :)
    Okej, då har vi Carl, Zoe, Kaylee, Keira ...

Och även Ruben känns som ett internationellt namn - så mitt förslag är att fortsätta på den linjen ...

Ruben & Alba
    Ruben & Bianca
    Ruben & Belle
    Ruben & Gabrielle/Gabriella
    Ruben & Isabelle/Isabella
    Ruben & Rebecca/Rebecka
    Ruben & Annabelle

(bokstaven B gemensamt för tvillingarna)

Fler namn:
    Annie Daisy Tilly Lana Noelle  Leah Celia Cleo Daphne Leona Sienna Stella Zelda Noomi Nikki Sally
  • spöke
    gröna L skrev 2014-01-09 12:00:07 följande:
    Hej Spöke! Om ungefär en månad kommer vårt andra barn och min karl tycker det räcker att ha ett flicknamn och ett pojknamn på listan, men det tycker inte jag! Kan du ge lite feedback på de namn vi överväger och komma med något mer förslag? Vi är överens om Hilda och Henning, sen gillar jag även bland annat Flora och Ebbe skarpt, men får inte medhåll av mannen där tyvärr! Blivande storebror heter Alfred. Att det matchar är inte viktigt, men det får inte vara besvärligt att säga ihop, eller vara FÖR lika.
    Hej! Finns två olika skolor när det gäller att välja namn: en del bestämmer sig för ett namn redan innan och sen kör de på det, andra vill ha olika alternativ och vänta tills barnet kommer för att känna efter vad som passar. Och du och din karl verkar tillhöra olika läger.

Hilda och Henning är jättefina namn. Egentligen behövs kanske inga fler alternativ när man har så bra förslag, men det är ju så skoj med namn:

Hjalmar Folke Ivar Edgar Gustav Elis Eskil Georg Nils Oskar Sixten Tage Edvin Ture Vilhelm

Britta Disa Edit Gerda Hedvig Hilma Märta Sonja Tyra Iris Elsa Ester Greta Hedda Ada
  • spöke
    Cilla93 skrev 2014-01-16 23:56:46 följande:
    Jag ska inte ha barn ännu på några år, men tycker namn är intressant. Jag hörde idag ett fint namn Emelin/Emmelin/Emeline eller hur man väljer att stava det. Jag har inte hört/tänkt på det förut? Vet du kanske mer om det namnet? Och vad tycker ni andra om det? Jag tycker att det är vackert. :)
    Emeline och Emelina är nybildade namn. Både för- och efterledet är ju etablerade i namnsammanhang så det är några glada föräldrar som monterat ihop namn som Emma, Emelie, Emilia med Carolina, Lina etc. Antagligen ganska oberoende av varandra eftersom namnet förekommer i hela landet. 

Jag tycker att det är ett sött namn. Och det känns inte konstigt eftersom man känner igen delarna väldigt väl.
  • spöke
    Cilla93 skrev 2014-01-25 17:50:54 följande:

Ja det lät inte konstigt fast det är ovanligt. Vackert är det i alla fall. :)
    Solig
  • spöke
    solstol skrev 2014-01-28 13:13:53 följande:
    Nu blev jag nyfiken, Emmeline är väl inte ett nytt namn? Har stött på det i fransktalande sammanhang tex, och tex Emmeline Pankhurst är ju ett känt namn från förra sekelskiftet.
    Jo, det så klart. Jag utgick mest från Emmelina (som fanns i en av mina namnböcker) och var kanske lite väl kategorisk när jag tryckte ihop det med Emmeline. Säkert har många föräldrar fått inspiration direkt från utlandet och inte alls pusslat ihop det själva. Tack för påpekandet, det uppskattas.
  • spöke
    Swadika skrev 2014-01-30 09:35:26 följande:

Hej :D Jag vet inte om du också kan tänka dig att komma på något hundnamn till en blivande hanhund. Då jag vill ha människonamn så tänkte jag att denna tråd kan passa :) 

Krav:

Ett pojknamn Kort, max två stavelser Får inte sluta på "eo" då jag har en Theo Enkelt att uttala  Ett namn som enkelt går att ropa Gärna lite tuffare, så att det väger upp mot att det är en chihuahua ;) Men annars tycker jag om söta namn som Theo :)
    Man får gärna fråga om alla typer av namn.

Enstaviga namn:
    Zack Jack Birk Frank Bob Clint Knut Rex Max Roy Ted

Tvåstaviga namn;
    Malte Aron Billy Alfons Hektor Ingo Buster Caesar Kasper Bruno Ozzy Primus Rocky Dino Douglas Elton Svante Algot Assar Valter Sixten Dexter Abbe Alban Elvis Enzo Felix Gusten Hardy Laban Ivan Jaxon Jussi Rufus Sigge Sture
  • spöke
    nivatuq skrev 2014-01-31 02:45:14 följande:
    Hej Spöket! Har följt din tråd sen den starta. Har aldrig kommenterat något på familjeliv men nu tyckte jag det var dags När vi väntade våran dotter (visste inte om könet) så hade vi bestämt oss för Joline eller Ellie direkt efter v12. Några dagar innan hon kom fick min sambo plötsligt för sig att Joline lät lite WT. Vilket jag absolut inte håller med om. När hon kom var det ingen Ellie heller utan det blev en liten Filippa. Ett namn vi aldrig ens nämnt. Jag skulle nu behöva hjälp med lite namn. Man snöar ju in sig på samma namn. Vet inte riktigt vilken typ av namn jag gillar. Har inte fastnat för ett enda pojknamn.. Flicknamn jag gillar är Viola - Sambon gillar det inte. Stella - Är lite osäkerpå det. Tuva - Heter våran hund Tyra - sambon ogillar starkt Joline - nedröstat av sambon Olivia - vill helst inte ha ett topp 10namn Cornelia - heter nära vänners barn o nära släkt Nora - Sambon totalvägrar. Iris - heter Filippas kusin. Ida - sött! Min sambo är iofs inte svårövertalad förutom Nora. Har du några tips? Får gärna klinga lite med Filippa men inte nödvändigt. Pojknamn har vi som sakt inga alls.. Nu blev de väldigt långt här. Hoppas du orkar läsa allt
    Du har många bra förslag. Hur många har din sambo?  

Filippa är ett fint namn. Tycker t.ex. att Viola, Cornelia och Nora låter toppen ihop med Filippa.

Här kommer lite fler namn som du kan fundera på:
    Filippa & Frida
    Filippa & Elvira
    Filippa & Flora
    Filippa & Josefin
    Filippa & Klara
    Filippa & Ottilia
    Filippa & Petronella
    Filippa & Cecilia
    Filippa & Ellinor (då kan ni ju även återanvända idén från första graviditeten genom smeknamnet Ellie)
  • spöke
    Lowika skrev 2014-02-03 13:35:56 följande:
    Hej igen spöke! :D Det blev en liten Petter i november 2011. Nu ska han bli storebror i juni!

Den här gången indikerar ultraljudet flicka, om än inte helt säkert. Pojknamn finns om det skulle varit en lillebror, men nu är det dåligt med lillasysternamn.....

Kraven är ungefär samma som förra gången, "vanligt hederligt svenskt namn som inte är så välanvänt" fast tjej då den här gången.

Idéer? (Har några i listan, men tänkte ge dig öppet för förslag först :D )
    Petter är jättefint. I like.  

Här kommer lite förslag till en ev lillasyster:

Kajsa Lena Alvida Hilma Sonja Svea Karin Asta Ida Greta Lisa Hilda Nanna Pia Eva Tora Vanja
  • spöke
    gröna L skrev 2014-02-04 12:38:28 följande:
    Tack snälla Spöke för dina synpunkter och förslag angående lillasyster/-bror Henning eller Hilda! Det var flera av namnen du föreslog som föll mig i smaken, bland annat propagerade jag för Eskil till mannen. Inte framgångsrikt dock, men det gjorde just ingenting, eftersom det visade sig vara en flicka i magen, som dessutom passar utmärkt att heta Hilda! Så nu sitter jag på bb och ammar en 26 timmar gammal Hilda
    Grattis till lilla Hilda! Solig
Svar på tråden Spökes namn(t)råd