Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Jodi skrev 2013-02-27 20:10:25 följande:
    Tack för tipsen! Skrattande
    Många av dem är superfina men dessvärre " tagna". Men Astrid och Lisen kan jag absolut tänka mig! Och blir det ändå Anna så får hon ett av namnförslagen som andranamn efter farmor - Vera, de passar bra ihop tycker jag.
    Solig
  • spöke
    kevlarsjäl1 skrev 2013-03-02 19:59:16 följande:
    Hej! Det här är verkligen den bästa namntråden, den enda man behöver!

Vi har en Edith som ska bli storasyster i maj. Skulle bli jätteglad för lite namnförslag från dig! Vi har några namn som vi diskuterar men inget som vi båda är helt överens om eller som känns helt rätt (än). Några är t ex Albert, Frank, Folke, Nils, Olle, Majlis, Beata, Asta, Anna, Viola, Doris, Ida. Jag gillar även dubbelnamn, såg några du tipsade om i ett inlägg ovan som var fina.

Vi vill att det ska passa ihop med Edith (men måste inte nödvändigtvis vara från samma tidsepok eller vad man ska säga, mer att namnen är lätta att uttala ihop) och helst inte ett namn till på E (efternamnet börjat också på E).

Vad tycker du om de namn som vi hittills kommit på, passar de ihop med Edith och har du några fler förslag? Skulle vara roligt att ha lite fler att välja bland :)

Tack på förhand!
    Hej! Och tack för fina ord! Solig

Jag tycker alla era förslag funkar bra. Men här kommer några kommentarer:

Edith & Albert - Funkar toppen. Snyggt att kombinera namn som börjar på olika vokaler. Stilmässigt funkar de finfint, lite åt det "poshiga" hållet.
    Edith & Frank - Även om de är olika stilmässigt tycker jag att de funkar ihop. Båda är lite kaxigt snärtiga och hårda i ljuden.
    Edith & Folke - Samma äldre stil men lite "poshigare" än vanliga dräng- och pignamn. Folke är ett av mina personliga favoritnamn.
    Edith & Nils - Funkar finfint. Men tänk på att Nils ofta blir Nisse (svårstoppat)  - själv älskar jag både Nils och Nisse, men gör man inte det så kan man nog irritera sig på detta ofta.
    Edith & Olle - Snyggt med olika begynnelsevokaler. Lite olika stil - Olle låter mer vanlig bonnpojke. Ursprungsnamnet Olof låter kanske bättre ihop med Edith rent stilmässigt, och så kan man använda Olle som smeknamn.

Edith & Majlis - Funkar bra även om namnen känns väldigt olika. En charmig blandning.
    Edith & Beata - Låter som två systrar. Perfekt matching.
    Edith & Asta - Snyggt med olika begynnelsevokaler. Lite olika stil - Asta låter mer vanlig bonnjänta.
    Edith & Anna - Plus för snygg allitteration med begynnelsevokaler. Två klassiska, tidlösa namn som låter toppen ihop. (Ett av mina personliga favoritnamn).
    Edith & Viola - Låter som två tjusiga damer, två systrar.
    Edith & Doris - Jag gillar Doris, men många tycker att det är för mycket raggare över namnet. Stilmässigt är namnen olika, men det gör också det hela lite charmigt.
    Edith & Ida - Nästan för perfekt matchning.

Fler namn att fundera över:

Hjalmar Gustav August Axel Georg Vilhelm Harald Ossian Valter

Sonja Tekla Ingrid Bodil Agnes Agata Iris Boel Nora Rut Siri Alice Astrid Dagmar

• spöke
    Betty86 skrev 2013-03-04 19:25:32 följande:
    Hej Spöke!

Vi ska få barn nummer 2 i maj. Gillar de vanliga men ändå inte så frekventa namnen. Sonen heter Sebastian vilket inte är ett konstigt namn men det är inte många som heter det nu. Så tips på liknande namn av bägge könen mottages tacksamt.

Felicia är det enda jag har i huvudet just nu, så kanske du kan se min tankebana lite..
    Tack på förhand!     
    Hej! Solig

Vad tycker du om...?

Tobias Julius Mattias Elias Gabriel Joakim/Joachim Emanuel Nikolai Viktor Andreas Felix Simon Christoffer

Evelina Amanda Emelie Miranda Joanna Rebecka Sofia Josefin Matilda Alexandra Isabelle Carolina Natalie
  • spöke
    Betty86 skrev 2013-03-05 10:46:30 följande:

Gabriel och Miranda var nya favoriter, de andra gillar jag faktiskt med, men de namn jag kunnat tänka mig är redan "tagna" av vänner och deras barn, och det känns inte så skoj.
    Men inser ju att du är helt inne på rätt linje, har du fler förslag så får du gärna bomba på :D  

Jesper Patrik Amandus Rikard Benjamin Kasper/Casper Mikael Marcus Amadeus Johannes Alfons Teodor Daniel Samuel Vincent Martin Hampus Justus David Joel Malkolm Nicholas Robert Sakarias Tomas Valentin Vilhelm

Amelia Charlotte Cornelia Annabelle Louise Leonora Petronella Johanna Laura Alicia Gabriella Andrea Mikaela Victoria Erika Cecilia Elina Simone Melissa Filippa Isadora Madeleine Daniella Isabella Helena Martina Angelina Nicolina Lovisa Ellinor Esmeralda Sofie Claudia Emilia Caroline Maria Angelica Bianca Camilla

• spöke
    Betty86 skrev 2013-03-05 12:08:07 följande:

Tack!!
    Dessa namn har jag som favoriter (sambon lär rata några):

Jesper, Kasper, Gabriel
    Miranda, Felicia, Angelina, Elina

Hur tycker du dom "klär" ihop med Sebastian?     
    Tycker samtliga funkar bra ihop med Sebastian.

Liten regel: Undvik namn som rimmar (som Sebastian & Caspian) och som låter alldeles för lika.
  • spöke
    bibo skrev 2013-03-11 14:15:14 följande:
    Saknar dina inlägg Spöket! Letar febrilt efter ett pojknamn och bara ÄLSKAR denna tråd :)

Just nu är vi inne på Spencer eller Noel, men sambon som bara tycker om theodor/Theo är svår övertalad :(

Tack å bock för fina ord. Solig

Här kommer lite namn som påminner om Theodor och Theo:

Theofil Ted Teddy
    Leo Leonard Leopold Leon Leonid Leonel Lionel Lion Lio
    Georg Neo Deodar
    Isidor Sandor Lindor Mandor Aldor Edor Haldor Fjodor Nandor Feodor
  • spöke
    kevlarsjäl1 skrev 2013-03-11 20:52:06 följande:
    Tusen tack för din input och för fler namntips! Tror att jag och min man nog börjar enas om pojknamnet nu, eller rättare sagt, det står mellan två av de som jag nämnde. Flicknamn däremot är fortfarande svårt. Jag är mest inne på Viola, Beata, Majlis eller Doris och min man gillar Ida. Rut och Ingrid gillar jag också, även några till av förslagen men som är "upptagna" redan. Lillian kom med på listan idag, ska känna på det lite!
    Lillian eller Lilian är fint. Gillar pappan också det?
  • spöke
    Ziraya skrev 2013-03-11 20:54:00 följande:
    För eventuellt framtida behov: Tycker du att Theodor Maximilian Efternamn passar fint ihop? 
    Ja, passar utmärkt. Bra rytm.
  • spöke
    DrömFåret skrev 2013-03-11 23:43:39 följande:
    Hej. Nu är Lokes lillebror här och han ska få heta Vidar, nu börjar nästa kamp ...andranamnen. men jag är nog nöjd med förstanamnet alla fall. Tack för din inspirationslista. :)
    Grattis till lilleman! Vidar är jättefint. Bra val!
    Har storebror släktnamn som andranamn eller hur tänkte ni när ni valde andranamn till honom?
  • spöke
    DrömFåret skrev 2013-03-12 16:12:22 följande:

Ja, storebror har släktnamn. Efter min morfar och sambons morfar och farfar. De sista hade ett gemensamt namn. Men nu vet jag inte hur vi ska tänka med nästa. Vill gärna ha med min farfars namn, medan sambon pratar våra fäders namn... Tråkiga 40-50talistnamn. men det är väl ingen brådska med det än. Ett förstanamn har vi ju alla fall klart.
    Nej, andranamnen kan man gå och känna på ett tag. Om storebror har släktnamn är det nog bra om lillebror iaf får ett släktnamn. Så att det blir rättvist.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd