kevlarsjäl1 skrev 2013-03-02 19:59:16 följande:
Hej! Det här är verkligen den bästa namntråden, den enda man behöver!
Vi har en Edith som ska bli storasyster i maj. Skulle bli jätteglad för lite namnförslag från dig! Vi har några namn som vi diskuterar men inget som vi båda är helt överens om eller som känns helt rätt (än). Några är t ex Albert, Frank, Folke, Nils, Olle, Majlis, Beata, Asta, Anna, Viola, Doris, Ida. Jag gillar även dubbelnamn, såg några du tipsade om i ett inlägg ovan som var fina.
Vi vill att det ska passa ihop med Edith (men måste inte nödvändigtvis vara från samma tidsepok eller vad man ska säga, mer att namnen är lätta att uttala ihop) och helst inte ett namn till på E (efternamnet börjat också på E).
Vad tycker du om de namn som vi hittills kommit på, passar de ihop med Edith och har du några fler förslag? Skulle vara roligt att ha lite fler att välja bland :)
Tack på förhand!
Hej! Och tack för fina ord!
Jag tycker alla era förslag funkar bra. Men här kommer några kommentarer:
Edith & Albert - Funkar toppen. Snyggt att kombinera namn som börjar på olika vokaler. Stilmässigt funkar de finfint, lite åt det "poshiga" hållet.
Edith & Frank - Även om de är olika stilmässigt tycker jag att de funkar ihop. Båda är lite kaxigt snärtiga och hårda i ljuden.
Edith & Folke - Samma äldre stil men lite "poshigare" än vanliga dräng- och pignamn. Folke är ett av mina personliga favoritnamn.
Edith & Nils - Funkar finfint. Men tänk på att Nils ofta blir Nisse (svårstoppat) - själv älskar jag både Nils och Nisse, men gör man inte det så kan man nog irritera sig på detta ofta.
Edith & Olle - Snyggt med olika begynnelsevokaler. Lite olika stil - Olle låter mer vanlig bonnpojke. Ursprungsnamnet Olof låter kanske bättre ihop med Edith rent stilmässigt, och så kan man använda Olle som smeknamn.
Edith & Majlis - Funkar bra även om namnen känns väldigt olika. En charmig blandning.
Edith & Beata - Låter som två systrar. Perfekt matching.
Edith & Asta - Snyggt med olika begynnelsevokaler. Lite olika stil - Asta låter mer vanlig bonnjänta.
Edith & Anna - Plus för snygg allitteration med begynnelsevokaler. Två klassiska, tidlösa namn som låter toppen ihop. (Ett av mina personliga favoritnamn).
Edith & Viola - Låter som två tjusiga damer, två systrar.
Edith & Doris - Jag gillar Doris, men många tycker att det är för mycket raggare över namnet. Stilmässigt är namnen olika, men det gör också det hela lite charmigt.
Edith & Ida - Nästan för perfekt matchning.
Fler namn att fundera över:
Hjalmar Gustav August Axel Georg Vilhelm Harald Ossian Valter
Sonja Tekla Ingrid Bodil Agnes Agata Iris Boel Nora Rut Siri Alice Astrid Dagmar