Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Hallonmuffin skrev 2013-02-11 19:12:23 följande:
    Tack så mycket för svaret! Några namn som vi gillade av dina förslag var Malte, Alvar, Vilgot och Vilhelm. Vi får se vad det slutar med. Känns svårt att välja bort ett finare namn bara för att det är för vanligt och nöja sig med det "halvfula" men ovanliga namnet. Tur det är långt till bebisen kommer... =)
    Ja, det tycker jag absolut inte att ni ska göra. Idag använder vi betydligt fler namn än när vår generation föddes. Då kunde det finnas fyra Annor eller Johan i en klass - men det är betydligt mer sällsynt idag. De populäraste namnen är inte lika frekventa. Under 80-talet föddes ca 22 000 nya gossar med namnet Johan (nr 1 under 80-talet), men under 2000-talet var det bara hälften så många (ca 11 000) gossar som fick namnet Oskar (som var 2000-talets populäraste namn).
  • spöke
    AuroraBorealis skrev 2013-02-11 22:29:26 följande:
    Lite förvånat kan vi konstater att vi har en fjärde på väg Men namn då, jösses vad svårt!! Har en Ludvig, August och Lovisa sedan tidigare. Förslag på vad kan en liten syster eller bror skulle kunna tänkas heta?
    Vilgot eller Elvira tycker jag skulle massa utmärkt.

Fler förslag:

Ellinor Josefin Klara Matilda Sofia Viola Elsa Linnéa Märta/Marta Laura

Edgar Henning Hugo Erik Axel Gottfrid Oskar Samuel Viktor Hjalmar

• spöke
    Wendela72 skrev 2013-02-12 21:41:13 följande:
    Hej igen spöke!

Nu är det bara 23dagar kvar till BF och än har vi inget namn.
    Vi har fyra barn redan, Andreas, Linda, Amadeus och Lovelia. Vad ska nr5 heta?

Vi gillar inte nordiska namn, pappsen är engelsman så måste funka på båda ställena.
    Inga "gamla" namn och inga hittepå namn. Snälla hjälp!
    Vad är reglerna?
    Andreas och Linda känns som namn från samma generation, liksom Amadeus och Lovelia. Ska nummer fem matcha samtliga syskon eller bara ena gruppen? Vill ni fortsätta med namn på A och L eller köra en helt ny bokstav?
  • spöke
    emilou77 skrev 2013-02-13 18:36:55 följande:

Hej,

Min fråga liknar ovanstående, men vi väntar en liten lillebror. Många bibliska namn har ju en motsvarighet i Koranen, t ex heter vår son Noah, och på arabiska Nuh. osv.

Alltså, en lillebror till Noah. Vi letar efter ett svenskt namn som funkar skapligt i arabiskan. Klassikerna som Isak och Elias är upptagna men det är den stilen vi tänker oss.

Tips?      
    Hej!

Här kommer namn från Gamla Testamentet (borde förhoppningsvis funka hyfsat för både kristna, judar och muslimer).

Abel
    Abraham
    Adam
    Aron
    Dan
    Daniel
    David
    Efraim
    Enok
    Gideon
    Jakob
    Jeremia
    Josef
    Levi
    Ruben
    Samuel
    Set
    Simon

• spöke
    BängtRagnhild skrev 2013-02-13 19:33:47 följande:
    Nu har vårt barn äntligen tittat ut och jag vill bara tacka för din hjälp med namnen! Nu blev det storebror Ludvig som fick bestämma tilltalsnamn och vi fick ta resten av förnamnen.
    Resultatet blev Anna Evy Lo. Jag fortsätter följa tråden bara för att jag älskar namn
    Bra jobbat av hela familjen.
  • spöke
    Cyberfru skrev 2013-02-13 20:48:49 följande:
    Hej! Vi har ett litet vilddjur som heter My här hemma och hon ska om ca 2 månader få ett litet syskon. Vi vet inte om det blir en bror eller syster ännu.

Vi har svårt att komma överrens om några namnförslag och tänkte kolla om du har några idéer. Du verkar sprudla av sådana! :)

Vi föräldrar heter Cecilia och Torbjörn och folk använder nästan aldrig våra namn utan kallar oss för diverse smeknamn, vilket jag förstår, jag kallar mig själv väldigt sällan för Cecilia, det blir lite för jobbigt att säga tycker jag. Så vi vill gärna ha ett lite kortare namn till våra barn.

Ett plus är om det funkar någolunda bra utomlands också. Maken har jobbat en del utomlands och är lite trött på sitt "torbjoern".  My är väl inte superbra i det avseendet men när hon kom ut med ett stort rött "M" i pannan så blev det ju tvunget att hon skulle få ett namn på M och My passar henne väldigt bra!

Ytterligare ett plus i kanten om namnet är lite "nördigt", typ att det har en nördig betydelse eller är namnet på någon känd vetenskapsman/kodare/annat coolt :) Typ som My, som ju är 12:e bokstaven i det grekiska alfabetet. Men det är inte så viktigt egentligen.

Vi gillar namn som:

Erik (mest maken som tjatar om det, jag tycker det är ok men inte helt hundra)
    Isak och Adam gillar jag men inte maken
    Henry är en favorit hos mig, efter min gammelmorfar, men jag tror maken är lite tveksam där

Gry (men kanske lite för likt My?)
    Liv
    Pi (vårt förstahandsval förra gången, passar kanske ihop med My "nördmässigt" men jag undrar om det är lite för udda?)
    Tuva
    Hej! Jag är själv en stolt nörd, men jag är rädd att mitt nördighetsområde är ett helt annat än ert. Jag gillar grammatik, lingvistik, namn och annat sånt skoj.

Jag vill börja med att säga att Gry och Pi (och även Liv) kan bli lite väl likt My. Tänk dig att du har en favorittröja med Einstein-tryck som känns jättespeciell. Men sen köper du en tröja till med ett liknande Einstein-tryck. Då försvinner det riktigt unika med den första favorittröjan. Köper du istället en tröja med e=mc2 på så har du två unika tröjor som kompletterar varandra, men de konkurrerar inte med varandra. Dvs. helst bör My kombineras med ett flerstavigt namn.

Fast å andra sidan... kunde ju vara lite coolt om ungarna hade varsitt tecken för sitt namn.
    μ & π (My & Pi)
    μ & ~ (My & Tilde)
    μ & α (My & Alfa)
    μ & ¶ (My & Alinea)

Här kommer lite fler "nördiga" namn ...

Pojknamn
    Linux Ajax Maxwell Amos Pascal

Flicknamn
    Ada Java Scala Meta
  • spöke
    annaba skrev 2013-02-14 07:59:49 följande:
    Tack spöke. Glad Precis den typen av feedback vi letade efter - dags att ta ett nytt varv i funderingarna.
    Vad bra! Återkom gärna om du behöver bolla idéer.
  • spöke
    Hallonmuffin skrev 2013-02-14 20:01:03 följande:

Intressant, det har jag inte tänkt på! Barnens pappa heter Johan och vi är födda på 80-talet =) Han är trots allt nöjd med sitt namn. Jag har däremot ett lite ovanligare namn och har varit väldigt nöjd med det. Tack för dina ideer!
    Solig
  • spöke
    Fragancia skrev 2013-02-15 09:53:17 följande:
    Åh, en sån trevlig tråd
    Vi har tre pojkar Anton, Isak och Viktor. Vi väntar nu en liten fyra, kön vet vi inte.
    Har du några förslag på namn?
    Javisst, jag antar att ni gillar ganska klassiska namn...

Pojknamn:
    Oskar Elias Erik Hugo Lukas Valter Filip Jakob Julius Edvin Fabian Joel Vilhelm Ludvig Axel Edvard

Flicknamn:
    Klara Sofia Lovisa Laura Maja Emma Linnéa Emilia Ebba Matilda Siri Elin Alice Agnes Ellen Tove Julia
  • spöke
    Lite inspiration ...

Här hittar ni de populäraste namnen för varje årtionde sedan 20-talet:

FLICKNAMN

För 20-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68603276.html
    För 30-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68616766.html
    För 40-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68631578.html
    För 50-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68668356.html
    För 60-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68680618.html
    För 70-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68696840.html
    För 80-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68710581.html
    För 90-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68725613.html