Cyberfru skrev 2013-02-13 20:48:49 följande:
Hej! Vi har ett litet vilddjur som heter My här hemma och hon ska om ca 2 månader få ett litet syskon. Vi vet inte om det blir en bror eller syster ännu.
Vi har svårt att komma överrens om några namnförslag och tänkte kolla om du har några idéer. Du verkar sprudla av sådana! :)
Vi föräldrar heter Cecilia och Torbjörn och folk använder nästan aldrig våra namn utan kallar oss för diverse smeknamn, vilket jag förstår, jag kallar mig själv väldigt sällan för Cecilia, det blir lite för jobbigt att säga tycker jag. Så vi vill gärna ha ett lite kortare namn till våra barn.
Ett plus är om det funkar någolunda bra utomlands också. Maken har jobbat en del utomlands och är lite trött på sitt "torbjoern". My är väl inte superbra i det avseendet men när hon kom ut med ett stort rött "M" i pannan så blev det ju tvunget att hon skulle få ett namn på M och My passar henne väldigt bra!
Ytterligare ett plus i kanten om namnet är lite "nördigt", typ att det har en nördig betydelse eller är namnet på någon känd vetenskapsman/kodare/annat coolt :) Typ som My, som ju är 12:e bokstaven i det grekiska alfabetet. Men det är inte så viktigt egentligen.
Vi gillar namn som:
Erik (mest maken som tjatar om det, jag tycker det är ok men inte helt hundra)
Isak och Adam gillar jag men inte maken
Henry är en favorit hos mig, efter min gammelmorfar, men jag tror maken är lite tveksam där
Gry (men kanske lite för likt My?)
Liv
Pi (vårt förstahandsval förra gången, passar kanske ihop med My "nördmässigt" men jag undrar om det är lite för udda?)
Tuva
Hej! Jag är själv en stolt nörd, men jag är rädd att mitt nördighetsområde är ett helt annat än ert. Jag gillar grammatik, lingvistik, namn och annat sånt skoj.
Jag vill börja med att säga att Gry och Pi (och även Liv) kan bli lite väl likt My. Tänk dig att du har en favorittröja med Einstein-tryck som känns jättespeciell. Men sen köper du en tröja till med ett liknande Einstein-tryck. Då försvinner det riktigt unika med den första favorittröjan. Köper du istället en tröja med e=mc2 på så har du två unika tröjor som kompletterar varandra, men de konkurrerar inte med varandra. Dvs. helst bör My kombineras med ett flerstavigt namn.
Fast å andra sidan... kunde ju vara lite coolt om ungarna hade varsitt tecken för sitt namn.
μ & π (My & Pi)
μ & ~ (My & Tilde)
μ & α (My & Alfa)
μ &
¶ (My & Alinea)
Här kommer lite fler "nördiga" namn ...
Pojknamn
Linux Ajax Maxwell Amos Pascal
Flicknamn
Ada Java Scala Meta