Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

servetten skrev 2010-11-08 17:05:08 följande:
    haha ja så kanske man kan säga ;) jag är inte så bra på namnhistoria.. Men dennis låter inte så helsvenskt de kan jag hålla med om haha
    Dennis är en engelsk variant av det grekiska namnet Dionysos.

Jag ska fundera en stund. Återkommer.
  • spöke

Nu ska vi se... ganska internationella namn som numera känns ganska svenska...

Jag är inte så förtjust i när syskonnamn slutar på S båda två, därför har jag undvikit sådana namn. Tycker det blir lite för mycket.

Adam
    Bastian
    Patrik
    Emanuel
    Joel
    Kasper
    Johan
    Christian
    Jesper
    Joachim/Joakim
    Laban

Nina
    Jonna
    Rebecka
    Erika/Erica
    Evelina
    Caroline/Carolina
    Milla
    Andrea
    Miranda

• spöke
    Siamojsen skrev 2010-11-08 18:43:10 följande:
    Meeeh
    Men du har ju en emellan!
  • spöke
    servetten skrev 2010-11-08 18:58:04 följande:
    Adam, Kasper' och Jonna gillar vi!

Vad tycker du om Isabella, Stina och Daniel? Går de ihop med Dennis?
     Tack för hjälpen du namnallsmäktige ;)
    Hihi, jag tycker att Isabella och Daniel passar utmärkt med Dennis. Stina känns lite mer torparjänta - dock ett av mina absoluta favoritnamn.

Dennis och Gabriel kanske? 
  • spöke
    Kiina skrev 2010-11-08 20:49:14 följande:
    Nu till något helt annat än nordiska namn; vad tycker du om Charlie??
    Jag tycker att Charlie är ett ganska gulligt namn. Inte den typen av namn jag skulle välja själv dock. Men det är ju väldigt gångbart internationellt vilket kan vara ett plus.
  • spöke
    Lyktan skrev 2010-11-08 22:59:16 följande:
    Jag har en fråga som jag funderat länge på. Har försökt finna svar, men hittar inget som gör att jag förstår.

Min dotter heter Fideli. Vad betyder det egentligen? Vet att det används i usa´s armé "semper fideli" men vad menas?

tacksam för svar
    Semper fideli är latin och betyder ungefär "alltid trogen". 

Dock gissar jag att du fick inspiration från "Den vita stenen"?  
  • spöke
    VeronicaNyberg skrev 2010-11-08 23:04:01 följande:
    Spöke!! Har du tips på namn som inte har smeknamn? :) Inga anna, sara eller johan - namn :P
    Och det ska vara ett namn som inte redan är en kortform av ett namn? Typ Milla...
  • spöke
    VeronicaNyberg skrev 2010-11-08 23:04:01 följande:
    Spöke!! Har du tips på namn som inte har smeknamn? :) Inga anna, sara eller johan - namn :P
    Då ska vi se... lite blandad kompott: (korta namn får mer sällan smeknamn än långa)

Alma Tove Vera Linn Lea(h) Meja Siri Svea Ellen Hilda Ida Iris Juni(e)

Axel Joel Linus Dante Max Olle Viggo Adam Felix Vide Elvis

(dock kan man ju med lite fantasi göra smeknamn av alla namn...) 

Berätta gärna vilken typ av namn du gillar, så kan jag sikta och träffa bättre.  
  • spöke
    Lyktan skrev 2010-11-08 23:15:13 följande:
    Nä har aldrig sett det programmet, men alla tjatar om det när jag säger hennes namn.

Jag drömde om det namnet när jag precis blivit gravid, fast jag inte visste att jag var gravid. Var tvungen att googla om det ens var ett namn. Sen visade sig att jag var på smällen och det var en flicka.. på den vägen är det

Så Fideli är trogen?
    Ja, faithful. Var lägger du betoningen? Fi-deee-li eller Fiddeliii?
  • spöke
    Lyktan skrev 2010-11-08 23:29:23 följande:
    Fidde-li
    första gångerna tyckte jag det var ett kosntigt namn. Men nu tycker jag det är sååå fint.. och ännu finare när det också betyder trogen Vad glad jag blir!!
    Tusen tack för hjälpen!
    Så lite så. Jag tror författaren bakom barnboken också bara lekt med ljuden och bokstäverna... och skapat nåt sött som Fideli.

Själv hade jag en docka som hette Fiddelippa när jag var liten.  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd