Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

nenwood skrev 2012-11-19 10:31:34 följande:

Hmm, inget av dessa var någon favorit, Hedda är fint men i orten jag är uppvuxen är Hedda ett spöke och mörderska (gammal skandal från 1800-talet och som barn skrämde vi upp varandra med att Hedda spökade i ungdomsgården )
    Vi har funderat lite på Judith eller Greta mer nu, men får nog fundera lite till, tur det är några månader kvar
    tack för bra namnförslag!
    Ja, då kanske inte Hedda känns så bra.
    Lycka till med namnvalet.
  • spöke
    Majzan83 skrev 2012-11-19 20:30:06 följande:
    Åh vad glad jag blir över att ha hittat din tråd Spöke. Vi väntar vår tredje tjej och namnvalet är svårare nu än de andra gångerna. Våra tjejer heter Thea och Freja, våra förslag på namn hittills är Elsa, Elisia eller Vida.

Jag vill gärna att namnen ska passa bra ihop och helst ska det vara ett ganska kort namn. Eftersom Thea betyder gudinna och Freja är en gudinna så har vi varit inne på ett gudinnenamn, men har inte fastnat för något vi hittat riktigt.

Vad tycker du skulle passa??
    Fler gudinnenamn (korta):

Isis (egyptisk mytologi)
    Flora (romersk mytologi)
    Lilit (mesopotamisk mytologi)
    Nike (grekisk mytologi)
    Juno (romersk mytologi)
    Idun (nordisk mytologi)
    Aura (grekisk/romersk mytologi)
    Nila (hinduism)
    Sunna (germansk mytologi)
    Dalia (litauisk mytologi)
    Iris (grekisk mytologi)
    Wala (aboriginsk mytologi)
    Luna (romersk mytologi)
    Tara (hinduism)

Solig
  • spöke
    DrömFåret skrev 2012-11-20 23:08:49 följande:
    Hej igen!
    Har tillfälligt vaknat upp ur trött-träsket... LÄNGTAR efter lite adventsmys och ljus i fönstren, vi har redan börjat och nästan blivit klara med julklappar, tror det är rekord för oss. Skrattande Har du handlat några än?

Gillar din tanke med långt A-ljud, men några mer kottar blir det nog inte för oss. Även om det är vårt andra så blir det ju det fjärde barnet hemma hos oss. Men det öppnar ändå upp för lite fler namn.
    Jag gillar 20-tals namn själv, gärna med i, Sedan gillar jag ju blomnamn också, kanske inte Rosa och Krysmynta, men Iris och Lilja. Men sannolikheten är ju högst förr att krabaten i magen är en pojke och där känner jag att mina förslag inte funkar. Gillar Vide bäst av de förslag som fanns på första listan,

Då var det dags för denna dag att ta slut. Sängen väntar.
    Ha det så bra!
    {#emotions_dlg.flower}

Redan klara med julklapparna!? Oj, det var bra jobbat. Det där med att planera och vara ute i god tid är inte spökets grej. Tyvärr.

Blomnamn är väldigt fina. Men det finns inte så många sådana för gossar. Trädnamn finns ju några... som Vide. Men även Enar, Almar, Ask, Aske och Birk.

Ska gå igenom min vikinganamnsbok och se om jag hittar fler naturnamn.

Solig

• spöke
    Majzan83 skrev 2012-11-21 09:20:16 följande:
    Tack för dina förslag, tyvärr fastnade jag inte riktigt för något av dem. Har du något annat förslag som inte är ett gudinnenamn annars? Vad tycker du om de förslag vi redan har?
    Jag tycker bäst om Elsa på er lista. Helst skulle jag vilja kombinera Thea och Freja med ett namn som inte slutar på A. Det ger en bra rytm och gör namnen mer individuella.

Edit(h)
    Agnes
    Siri
    Ellen
    Elin
    Ines
    Juni(e)
    Juli(e)
    Ellie
    Linn
  • spöke
    TIPS:

Har lagt upp några nya namnlistor som kanske kan inspirera er som letar namn. Den här gången är det flicknamn som slutar på konsonant.

Flicknamn som slutar på D: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67656291.html

Flicknamn som slutar på L: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67655616.html

Flicknamn som slutar på N: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67655452.html

Flicknamn som slutar på R: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67655710.html

Flicknamn som slutar på S: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67655941.html

Flicknamn som slutar på T: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67656131.html
  • spöke
    Valborgs skrev 2012-11-23 13:34:06 följande:
    Vad tror du om Tove till Emilia och Alva? Fastnade för det inatt när lilltösen höll mig vaken.. :) pojknamn är svårare dock.
    Jag tycker Tove är jättefint.
  • spöke
    Palma skrev 2012-11-23 13:47:02 följande:
    Vad ska Sunes bror eller syster heta? Vi har ett förslag vi gillar, Maj, men sedan är det stopp. Kom jättegärna med förslag!
    Åh, ska Sune bli storebror nu. Hur gammal är han nu? (Tiden går fort.)

Maj passar ju toppen. Pojknamn: Vilgot, Egil, Hjalmar, Ivar, Måns, Nils, Allan, Eskil, Georg, Harry, Otto, Sixten?
  • spöke
    Palma skrev 2012-11-23 14:12:42 följande:
    Sune är 4 nu. Jo, tiden går fort! Nils, Allan, Sixten och Harry skriverier jag upp på listan. Tror jag hade dem på Sunes namnlista med :) Fast jag tror att det är en liten Maj. Vi bör väl ha lite pojknamn med på listan. Vad tycker du om Mary?
    Tänkte ni uttala det Märy? Min morfar brukar alltid prata om en tant som hette Mary... fast på dialekt blir det "Maouy".

Men, hur som helst, jag tycker bättre om Maj eftersom Mary inte flyter lika bra i en svensk mening.
  • spöke
    Palma skrev 2012-11-23 15:14:23 följande:
    Joo, isåfall uttalar vi det Märy. Kanske tom stavar det så? Min farmors granne hette Märy. Vi gick alltid dit och fick saft och bullar när vi var små. Fast jag kom just på att min mans chef heter Mary, så han kanske inte kommer att gilla förslaget. Nä, Maj, blir bättre.
    Fast det kanske innebär lite löneökning för mannen. Kan vara ett smart drag.

Märta då? Det är sött.
  • spöke
    Palma skrev 2012-11-23 15:28:58 följande:
    Märta är fint, men för vanligt. Om du förstår. Det ska vara som Sune. Ett helt vanligt ovanligt namn. Som Maj. Sune och Maj. Sune och Allan. Sixten är nog också för vanligt. Sune och Bo?
    Ja, Märta är ett av de namnen som ökar mest. Sixten också.

Bo är också fint. Men man får ju vara beredd på Bosse. Jag tycker själv att det är sött, tänker på Bosse i Bullerbyn.

Vad tycks om:
    Assar, Astor, Einar, Bertil, Evald, Gottfrid, Gunnar, Leif, Ragnar, Birger
Svar på tråden Spökes namn(t)råd