baobab skrev 2012-05-15 12:37:35 följande:
Hej Spöket! Jag skulle vilja ha hjälp med två namn som jag funderar över. Gillar klassiska namn och undrar om dessa två räknas som det:
Magda - kan man döpa ett barn till bara Magda eller är det alltid ett smeknamn för Magdalena?
Julie - är detta ett svenskt namn eller är Julia den svenska formen? Har det varit vanligt i Sverige någon gång (tänker på Fröken Julie som ju skrevs i slutet av 1800-talet om jag inte minns fel, var det poppis då?)
Många frågor på en gång blev det
Tack för en bra tråd förresten!
Hej! Magda funkar bra som dopnamn. Det är från början en kortform av Magdalena, men kan användas som självständigt namn. Äldsta belägg i Sverige: 1839. Det finns 1172 kvinnor som heter Magda, varav 698 bär namnet som tilltalsnamn.
Julie är den franska feminina formen av Julius. Julia är den latiska formen och den form som blivit mest poppis i Sverige. I Danmark däremot är Julie vanligt (danska flicknamn slutar ofta på e medan svenska slutar på a). Det finns 1283 kvinnor som heter Julie i Sverige (tilltalsnamn för 776 damer). Namnet har aldrig varit lika poppis som Julia här.
Hur har du tänkt uttala Julie? Som månaden juli eller mer franskt som i Fröken Julie?