Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

LindaWi81 skrev 2011-09-01 15:29:22 följande:

Hej

Har en son som är 3 år nu som heter Anton och vi väntar ett barn till vet ej kön än, men jag undrar vilka namn som passar bra till Anton de flicknamn vi pratar om är : Ebba, Alice, Agnes, Alva, och pojknamn: Alvin, Noah

kan du hjälpa mig?

Linda

Ett gammalt namngivarknep är just att kombinera namn på olika vokaler, vilket du redan verkar vara inne på. Anton passar bra såväl med Ebba och Alice som Agnes och Alva. När det gäller pojknamn skulle jag nog satsa på något mer klassiskt (i stil med Anton och flicknamnen du listade): Oskar, Erik, Isak, Emil, Edvin...
  • spöke
    MAM88 skrev 2011-09-09 13:54:23 följande:
    Vad tycker spöket om namnet Eskil?
    Ett toppennamn! Jag gillar gamla nordiska namn (som visst är väldigt trendiga just nu).
  • spöke
    Elajna skrev 2011-09-09 16:09:38 följande:
    Toppentråd, du kanske kan hjälpa oss med namn Spöke?
    Vi har en son som heter Mion som nu ska bli storebror men vi kommer inte på några bra namn till syskonet.

Vi gillar ovanliga namn, gärna lite kortare (Maximilian är fint men för långt - bättre längd på tex Maximus, eller Maxim). Tant- och gubbnamn (Gustav, Sixten, Kajsa, Vera) går också bort. Föredrar helt enkelt modernare namn men namn som Love, Tindra, Vilja etc går bort.
    Exempel på namn jag/vi gillar: Devin, Kieran, Maddox, Odin, Silas // Sienna, Minea, Willow, Julie, Noelle

Har du något förslag?  
    Ursäkta att svar har dröjt. Har haft en del att stå i på sistone.

Då ska vi se. Vad tycks om...? 

Alba Linn Milla Ally Celia Joelle Enya Isis Jillian Theia

Lias Mario Rufus Sam Todd Elvin Troy  Frode Jonah Dino
  • spöke
    littlepixiegrl skrev 2011-09-12 11:19:43 följande:
    Spöke:  Nu vet vi att det blir en flicka (ja, så exakt som man kan veta efter RUL!) och vi kommer verkligen ingenstans med namnet. Elise är fortfarande aktuellt och nu såg jag namnet Leona och fastnade lite för det.

Kan det funka med Isobel?
    Både Elise och Leona passar bra med Isobel. Isobel & Leona ligger nästan bäst i munnen. Prova med båda och gå sen på magkänslan.
  • spöke
    OHs mamma skrev 2011-09-12 13:01:13 följande:
    Skulle Harry kunna passa ihop med Oscar?
    Javisst! Två klassiska namn som funkar bra både i Sverige och internationellt.
  • spöke
    emzic skrev 2011-09-14 15:40:59 följande:
    Vad tycker du om namnet Alve? Skulle det passa ihop med Emilia? :)
    Alve är gulligt, men stilmässigt ganska annorlunda än Emilia. Men båda är ju mjuka, vilket jag vet att många gillar. Vad tycker du om Alvar? Det låter lite stiligare och pampigare än Alve... lite mer som Emilia.
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-09-17 13:21:26 följande:
    Vad passar bäst med Victor och Alexander ... Mila eller Ella ?? eller har du andra förslag och om det blir en till pojke vad tycker du passar bäst ...

Tack:) 
    Jag tycker båda funkar bra, men Ella passar kanske snäppet bättre då det liksom Victor och Alexander är ett mer etablerat namn som ingen kommer ha problem att stava eller uppfatta (medan Mila är väldigt nära Milla).

Pojknamn:
    Elias Jacob Samuel Jonathan Gabriel Martin Simon  
  • spöke
    Elajna skrev 2011-09-19 21:16:00 följande:
    Tack så mycket!
    Gillar Celia och Enya men de är nog inte namn jag faktiskt skulle använda...
    Av pojknamnen gillar jag Lias, Sam och Frode!  
    Kolla gärna mina länkar under min presentation så kan du leta vidare...
  • spöke
    OHs mamma skrev 2011-09-19 21:24:26 följande:
    Vi gillar även Zoe som tjejnamn, men antar att det inte direkt passar med Oscar. Men det kanske inte alltid behöver passa ihop superbra om jag verkligen gillar namnen?!
    Mja, kanske inte den optimala matchningen, men ändå inte helt fel. Och ja, det viktigaste är att man tycker om namnen. Om ni gillar Zoe bäst - just go for it.
  • spöke
    OHs mamma skrev 2011-09-20 07:29:36 följande:
    Tack för att du tar dig tid!
    Syskonverkstaden är nu igång och förhoppningsvis blir det bebis i juni-juli 2012. Då blir det antingen en Harry, Zoe eller Tilde
    Det är bara roligt!

Lycka till med bebisverkstaden.  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd