Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Leonike skrev 2010-10-29 21:30:13 följande:
    Åh bra, ska kolla den. Skriver om vi hittar något bra.
    Nej jag vet, jag tycker också det är skumt, Erik är verkligen jättefint! Men tydligen vart det någon som var dum som heter det och förstörde namnet. Tråkigt!!
    August tycker jag om! De andra namnen var lite spännande med, Amadeus och Amandus. Skriver genast upp!
    Får man fråga vad dina barn heter/ska heta om du fick bestämma?
    Jag har inga barn - och tur är kanske det för det finns ju så många fina namn att välja mellan. Personligen tycker jag bäst om enkla namn som Olle, Erik, Gustav, Anna, Signe, Elin, Stina osv.
  • spöke
    lillängeln skrev 2010-10-29 21:43:21 följande:
    Tack för förslagen!

Det var fina namn, men inget som kändes perfekt. Har lite associationer till vissa av namnen (typ Joel-bitar) och en del som vänner eller vänners söner heter (Tim, Jack, Sam mm).

Ett namn jag gillar är Gavin, men min man tycker bara att det är ett ok namn. Han gillar Keith, men det heter min tremänning.
    Har du några fler förslag?
    Gavin kan bli lite konstigt uttalat på svenska. Vad tycker du om t.ex. Elvin?

Annars tycker jag Gabriel kunde passa bra med Leon.  
  • spöke
    lillängeln skrev 2010-10-29 22:00:55 följande:
    Både Gabriel och Elvin finns med på min kanske-lista!

Det är jätte svårt det här med namn... Tar gärna emot flera förslag!
    Min man är från Afrika (Sierra Leone), du har möjligen inga namn därifrån?
    Hmm, är din man muslim eller kristen? Har han engelska som modersmål?
    (Ofta olika namnbruk beroende på etnisk tillhörighet därav mina frågor)
  • spöke
    lillängeln skrev 2010-10-29 22:06:31 följande:
    Han är kristen och har engelska som modersmål.
    Jag har försökt leta namn från Sierra Leone med olika betydelser (exempelvis heter vår första son Sahrfili, och det betyder ungefär "den förstfödde sonen"), men sånt är jätte svårt att hitta på internet...
    Bibliska namn funkar ju bra i alla kristna länder, så det är en bra källa.

Jag skulle inte vilja kalla mig expert på namn från Sierra Leone , men ett tips kan vara att kolla landslagen i olika sporter. Där finns ju massor med killar.
    Fotboll: http://en.wikipedia.org/wiki/Sierra_Leone_national_football_team 
    Cricket: http://en.wikipedia.org/wiki/Sierra_Leone_national_cricket_team
    Basket: http://en.wikipedia.org/wiki/Sierra_Leone_national_basketball_team 
  • spöke
    ääni skrev 2010-10-30 00:56:16 följande:
    Men vilken bra idé spöke!  
  • spöke
    väntanstidernr1 skrev 2010-10-29 23:35:30 följande:
    Va bra med en namnexpert, precis va jag behöver :) vill du ge förslag på pojk och flicknamn som passar med Viggo? Gärna lite tufft och inte vanligt! (trots att viggo blir mer o mer vanligt)
    Viggo passar bra med andra gamla nordiska namn...

Alvar Frode Hilmer Frej Egil Lindor Malte Gusten Halle Astor Einar Eskil Joar Froste Sixten Truls

Disa Eira Embla Tyra Astrid Blenda Estrid Hilda Idun Lia Sigrid Svea Tora

De fornnordiska namnen är ofta lite hårda och "tuffa".  
  • spöke
    MammaHela skrev 2010-10-30 15:25:16 följande:
    Jag tycker att Liv funkar ypperligt bra tillsammans med Viggo
    Håller med!
  • spöke

Siamusen: Vår diskussion om namnet Brune fick mig att börja fundera över färgnamn...

Alla:
    Hjälp mig fylla på!

SVART:
    VIT: Blanche, Blanca, Bianca
    BRUN: Brune, Bruno
    GRÅ: Griselda
    RÖD:
    GRÖN:
    GUL:
    BLÅ:
    ORANGE:
    ROSA: Rosa, Rose
    LILA: Lila, Violette, Violet
    ÖVRIGA: Cyan

• spöke
    Mornie Alantie skrev 2010-11-04 18:40:15 följande:
    Ah, här kanske jag kan få hjälp. Vi har vansinnigt svårt att enas om pojknamn. Vi är överens om att det ska vara ett namn som går att uttala vettigt på både svenska och engelska, därför går allt med åäö bort. Helst ska det inte finnas någon tvetydighet i stavning, alltså sådant som v/w och c/k men det är inget måste. Första associationen måste vara att det är ett namn, alltså inget konstlat som Månstråle, Silver eller Varg.

Jag gillar Albert, Edvard och Jakob. Han totalvägrar dessa och föreslår Peter, Markus eller Rikard, som jag i min tur totalvägrar. David och Alexander gillar vi båda men de finns för nära. Finns det några namn kvar efter alla våra krav?
    Ska fundera på det på vägen hem. Återkommer.
  • spöke
    Mornie Alantie skrev 2010-11-04 18:40:15 följande:
    Ah, här kanske jag kan få hjälp. Vi har vansinnigt svårt att enas om pojknamn. Vi är överens om att det ska vara ett namn som går att uttala vettigt på både svenska och engelska, därför går allt med åäö bort. Helst ska det inte finnas någon tvetydighet i stavning, alltså sådant som v/w och c/k men det är inget måste. Första associationen måste vara att det är ett namn, alltså inget konstlat som Månstråle, Silver eller Varg.

Jag gillar Albert, Edvard och Jakob. Han totalvägrar dessa och föreslår Peter, Markus eller Rikard, som jag i min tur totalvägrar. David och Alexander gillar vi båda men de finns för nära. Finns det några namn kvar efter alla våra krav?
    Klart det finns fler namn för er! Nu ska vi se...

Din man verkar föredra säkra, etablerade namn från sin egen generation (och antagligen väljer namn som han själv skulle kunna tänka sig att heta)... medan du gillar namn som återfinns bland äldre generationer. Väldigt generellt sett så tror jag att män är mer konservativa när det gäller deras söners namn. När det gäller flicknamn kan de våga lite mer. 

Vad tycks om t.ex...

Samuel
    Adrian
    Henry
    Martin
    Simon
    Adam
    John

Svar på tråden Spökes namn(t)råd