Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

RobzMarley skrev 2011-08-12 08:58:15 följande:
    Gillar verkligen din tråd, synnerligen läsvärd. Tänkte höra om du hade några förslag till mig. Både flick- och pojknamn som passar till de två jag redan har. Mina barn heter Julian och Adrian. (det var inte tänkt att det skulle bli så likt dock, vill ha annorlunda till tredje). Egna förslag är Romeo och Isolde. Eller unisex till tjej som Charlie eller Sacha eller Devon. En liten parantes är att vi är inte helsvenska...
    Tack för fina ord.

Här kommer några förslag...

Pojknamn
    Leopold Desmond Dante Gabriel Isidor Valentin Mauritz Leonard Marius Raoul
    Ruben Zakarias Nicholas Mario Cornelis Emanuel Vincent Raymond Nicolai

Flicknamn
    Esmeralda Minella Amelia Celeste Elise Coralie Deborah Elodie Flora Iseline
    Leonora Mirella Ofelia Miranda Isadora Celia Rebecka Thelise Annabelle
  • spöke
    RobzMarley skrev 2011-08-12 08:58:15 följande:
    Gillar verkligen din tråd, synnerligen läsvärd. Tänkte höra om du hade några förslag till mig. Både flick- och pojknamn som passar till de två jag redan har. Mina barn heter Julian och Adrian. (det var inte tänkt att det skulle bli så likt dock, vill ha annorlunda till tredje). Egna förslag är Romeo och Isolde. Eller unisex till tjej som Charlie eller Sacha eller Devon. En liten parantes är att vi är inte helsvenska...
    Just ja, lite unisexnamn kommer här också:

Lio Alexis Ellis Mio Noa Lo Jamie Billie Kim Mika
  • spöke
    Lowika skrev 2011-08-12 11:32:57 följande:
    Vi har en liten kille i magen. Och har väl hittat ett namn på temat "vanligt hederligt svenskt namn, som ändå inte är så välanvänt" och det är Petter. (Inte ens med på topp 100!... jag var väldigt förvånad, för det är ju ett "vanligt" namn" (=okonstigt)) Kan du några fler namn som uppfyller "kraven"?
    Petter är ett bra namn. När du säger "välanvänt" menar du bland barn just nu eller över generationer? Magnus är till exempel ett namn som få barn heter (och då blir man antagligen ganska ensam om sitt namn bland kompisar), däremot finns det ju många som heter Magnus i en äldre generation.
  • spöke
    Petra b skrev 2011-08-12 11:41:04 följande:
    Åh, vilken bra tråd. Vi väntar en liten i januari, storebror heter Zac. 

Blir det en flicka så ska hon heta Zelda, men vi kan verkligen inte komma på något bra pojknamn, har någon några förslag?

Det behöver verkligen inte börja på Z (helst inte alls), men det är en fördel om det passar till storebrors namn. :) 
    Min första tanke är att undvika namn som är enstaviga, för det låter så hurtigt och käckt med två sådana namn... lite Piff & Puff.

Zac skulle kunna passa med...

Dino Elvin Jonah Lion Lias Rufus Felix Ian Joel Levi Mille Vincent
  • spöke
    RobzMarley skrev 2011-08-12 11:54:34 följande:
    Tack så mycket!!! Gillade Mario och Nicolai mest av killnamnen. Och av tjejnamnen Elodie, Leonora och Isadora!

*isadora har jag tänkt på faktiskt. Leonor har jg funderat på men inte Leonora.

Tack igen!!!
    En annan variant är Lenore.
  • spöke
    Lowika skrev 2011-08-12 11:57:28 följande:
    Petter är inte särskilt välanvänt över huvud taget faktiskt. Inte så som jag trodde iaf. Men det är klart tänkte nog mest på "nuvarande" generation kanske.
    Nej, Petter är ett namn som finns representerat i alla åldrar, men som inte är speciellt vanligt.

Här kommer några fler förslag också:

Henning Jon Jens Allan Gusten Edgar Edmund Mårten Einar Elof
  • spöke
    Spöke är på semester denna vecka och inte lika snabb på att svara som vanligt...  
  • spöke
    Cynara skrev 2011-08-13 00:03:35 följande:
    Har du nått att berätta om namnet Noomi som min lilla tjej heter. Nyfiken.
    Noomi är ett hebreiskt namn som betyder "mitt behag". Andra varianter är Nåmi, Naomi, Noemi, Naemi och Naima etc.

Namnet (Noomi/Naomi) finns nämnt Ruts bok i Gamla Testamentet (Ruts svärmor). Därmed kan man alltså räkna det till den bibliska namngruppen.

Statistik från SCB:
    Det finns 1004 kvinnor som har förnamnet Noomi. Av dessa har 678 namnet Noomi som tilltalsnamn.

Om det är något speciellt du vill veta, just let me know.
  • spöke
    stumpetroll skrev 2011-08-13 00:12:30 följande:
    Hej! Gud sicken bra tråd!!

Har en dotter som heter Jasmine o en till dotter som heter Ewine. Kan du något mer om dom namnen? Ewine kommer från kurdiskan o stavas eg Evin men jag ville ändra om lite Skrattande vet att det betyder kärlek.

Har du namnförslag på vad som skulle passa ihop ifall vi får fler barn? Vill inte ha typiskt svenskt, min man är kurd från Turkiet. Men namnet måste även passa här i Sverige o vara lätt för mina finska släktningar. Förstår du hur det varit o komma på namn för oss Flört massa o tänka på!

Kram
    Hej!
    Det är svårt att hitta bra information om kurdiska namn när man inte kan turkiska eller något av de kurdiska språken (sorani, kurmanji etc). Jag har dock fått lite hjälp med översättning och den information som verkar finnas om Evin är att det betyder just "kärlek".  Jag har tyvärr inte någon koll på hur trovärdiga diverse sajter är när det gäller just kurdiska namn dock. 

Finska har jag bättre koll på. Inte så att jag kan det flytande, men jag har pluggat lite finska, så jag vet vilka utmaningar man står inför uttalsmässigt. Uttalar ni Jasmine med j- eller sje-ljud?

Några namn som används bland kurder och som kan funka även på svenska/finska...

Flicknamn: Liva, Nina, Mina, Sara, Tara, Tanya, Diyanam Helin
    Pojknamn: Milan, Wilyan, Tigris, Robin (om man bortser från b:et kanske )

Länktips:
    www.kurdishlibrary.org/ (Kanske finns det namnböcker att låna genom det kurdiska biblioteket?)
    www.mkc.botkyrka.se/alma/namn/kurdiska.html
    hem.passagen.se/eramura/kurdiska/ > Klicka på Nawi kurdi
Svar på tråden Spökes namn(t)råd