Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Frila2 skrev 2011-07-18 15:47:23 följande:
    Tack!
    Du bekräftade det som jag kände också med alla de olika kombinationerna.
    Vi får fundera vidare.
    Välkommen åter...
  • spöke
    sannapyttipanna skrev 2011-07-18 15:59:18 följande:
    Jag och min man har tack och lov 3månader på oss för än så länge är vi OVÄNNER om namnen. Men här kanske jag kan få lite tips och nya ideér till listan. Jag tyckte Midas, det totalvägrar mannen, han tycker istället om namnet Troy, vilket jag inte strukit men det känns inte riktigt 100.

Andra namn som stått med på listan är Silas och Devin.
    På mannens Oden och Thor.

Devin är det namnet vi är mest ense om hittills.
    Finns här fler idéer kanske?

Jag ska snart ta mig tid att leta igenom tråden men hoppas på massa fina namn tills dess ;)
    Storasystrarna heter Wilda och Enya. Jag är inte i behov av ett matchande namn, men namn som Niklas, Peter och Martin utesluts framförallt för att vi inte kan ta 2 relativt ovanliga namn sen slå till på ett riktigt svensson namn 
    :-P        
    Ojdå, kanske får storasystrarna agera medlare?

Här kommer lite blandade förslag: 
    Lion Dino Frode Grim Alban Zion Ebbot Frank Gorm Isar Jack Lias Tias
  • spöke

Aril blir väl toppen.

Statistik från SCB:
    Det finns 15 män som har förnamnet Aril. Av dessa har 7 namnet Aril som tilltalsnamn. 

Aril Harry Timothy C kanske? Aril och Arthur är kanske lite för lika...
    Eller kommer namnen från tre personer som betyder något speciellt för er? 

• spöke
    NoBeCa skrev 2011-07-18 20:04:18 följande:
    Ja det lutar allt mer åt Aril. Av andranamnen tänkte vi bara ett av dem. Det jag tvekade lite på är Aril Harry om Aril är en variant av Arild som har ungefär samma betydelse som Harry. eller kan d funka ändå?
    Jag tycker det är viktigare att ni väljer andranamn som betyder något för er än att namnen ska passa perfekt ihop. Aril Harry funkar... men om ni har något mer namn att slänga in så skulle det kanske bli en bättre klang.
  • spöke
    sannapyttipanna skrev 2011-07-18 20:04:29 följande:
    Haha, ja det får dom antagligen göra

Lion fastnade jag direkt för, Lias som solklar 2a. Får se vad den dära andra har att säga.. :-P
    Tusen tack för inspirationen.

Vi lär nog enas till slut. Det hade ju varit så skönt att hitta ett par namn som båda verkligen kände var klockrena      
    De flesta namn behöver lite tid... då växer de.
  • spöke
    darknightgirl skrev 2011-07-19 23:12:35 följande:
    jo men lite mer ovandliga namn=)
    Uppfattat!

Desmond Alban Elvis Dante Lion Rufus Sam Vince Aston Florian Fred Sander Marius Nicolai 
  • spöke
    NoBeCa skrev 2011-07-20 10:34:22 följande:
    Tack för respons! Känns bra när man har hittat ett ganska ovanligt namn men man vill ju inte att det ska upplevas som för "konstigt" heller. Andranamnen kommer från tvserier/artister som vi förknippar med vår första dejt så de är mer valda av romantisknördiga skäl:) Storebror har fått sitt andranamn så och det kändes som ett gulligt tema när alla släktnamn och liknande kändes fel.... 
    Teman är alltid kul...
  • spöke
    True love skrev 2011-07-21 19:53:25 följande:
    Jo har funderat en del på Casper. Det skulle kunna funka, men inget som känns wow det vill jag att min son ska heta! :S dock kanske namnet blir finare med tiden, som namnet Lucas som jag älskar i dagens läge existerade inte på mina listor när vi väntade dottern för 6 år sen. Det är ett namn som jag fastnat för med tiden. Av dina förslag så har jag tänkt på Leo och Theo. Dock är Theo eller Theodore uteslutet då min sambo inte gillar det namnet alls. Tack iaf för dina förslag :)
    Ni har iaf inte helt olika smak - så jag är säker på att ni ska kunna hitta ett namn som ni båda gillar. Har ni provat att skriva varsin lista och sedan byta? Då kan ni stryka över alla som ni absolut inte kan tänka er. Förhoppningsvis har ni då några namn kvar på varje lista som ni kan tänka vidare på...
  • spöke
    Aaalexandra skrev 2011-07-22 21:59:37 följande:
    Å vad kul med en till som är förtjust i namn! Jag älskar namn och helst ovanliga :)  Jag har en dotter som heter Noelia, vilka typ av namn skulle man kunna ha på syskon?

Exempel på tjejnamn som är favoriter är lite blandat; Stella, Leona, Joline, Vilda, Mio Elliot, Tilly, Liv, Eira 
    Killnamn; Ossian, Dante,Vidar, Milo,  Emilio, Leon, Vilde, Teo, Caspian, Silas, Theodor

Jag och sambon har dock väldigt olika smak han gillar mer; Kajsa, Cornelia, Felicia, Feliz.

Problemet för mig är att jag tycker att väldigt få namn (och framförallt de som ja tycker om) passar med Noelia och är inte säker på vilka typ av namn som gör det.

Jag gillar helst inte äldre namn (vissa undantag) som ex Astrid, Ingrid, Hjalmar osv
    Jag gillar heller inte enkla namn som du kallar det (vanliga) som Simon, Linus, Elin, Linnea, Emma osv då jag tycker dessa är tråkiga. (Hoppas ingen tar illa upp då smaken är som baken ;) ).

Spontat så tycker jag att n ska stryka namn som Cornelia som har samma ändelse som Noelia. Det blir lite too much. Namnen konkurrerar med varandra.

Lite kommentarer...

Noelia & Stella: Stilmässigt tycker jag att de funkar bra ihop. Dock ligger de kanske inte helt pefekt i munnen, inget optimalt flyt.
    Noelia & Leona: Tycker de konkurrerar ut varandra och stjäl det unika från varandra.
    Noelia & Joline: Bra kombo, håller samma stil.
    Noelia & Vilda: Ganska olika rent stilmässigt.
    Noelia & Mio / Noelia & Elliot: Även om dessa namn är unisex så är de fortfarande vanligast bland pojkar. Men om man inte irriterar sig på missförstånd och undrande kommentarer så tycker jag Elliot funkar bra med Noelia - Mio är väldigt olikt Noelia stilmässigt.
    Noelia & Tilly: Båda namnen har en ganska modern klang, tycker de passar bra ihop.
    Noelia & Liv / Noelia & Eira: För olika (stilmässigt då Liv & Eira är gamla nordiska namn). Tycker enstaviga namn blir för korta ihop med fyrstaviga Noelia.

Noelia & Kajsa: Stilmässigt väldigt olika.
    Noelia & Cornelia: Som jag nämnde ovan, de är för lika med samma ändelse.
    Noelia & Felicia: Skulle undvika alla namn som slutar på -ia.
    Noelia & Feliz: Funkar bra ihop. Dock får man vara beredd på att folk inte riktigt uppfattar namnet korrekt första gången. Och att man ofta får stava namnet. Men stör man sig inte på sånt så är det ett fint namn med en fin betydelse.

Noelia & Ossian: Tycker de funkar bra ihop.  Bra flyt med "ia" som återkommer i båda namnen fast på olika placeringar. Att Ossian slutar på Noelias begynnelsebokstav gör det lite extra snyggt matchat.
    Noelia & Dante: Bra kombo.
    Noelia & Vidar / Noelia & Vilde: Jag tycker generellt sett 
     inte att Noeliapassar toppenbra med gamla fornnordiska namn.Noelia & Milo / Noelia & Emilio: Tycker de konkurrerar ut varandra lite grann. Emilio är lite svårt att säga tillsammans med Noelia, lite tungvrickarvarning.
    Noelia & Leon: Se kommentar för Leona.
    Noelia & Teo / Noelia & Theodor: Skulle hellre välja Theodor - Teo känns så kort tillsammans med Noelia.
    Noelia & Caspian: Toppenkombo. Här finns "ia"-kombinationen i båda namn (på olika placeringar) som ger en snygg röd tråd. Namnen är ljudmässigt olika, men funkar bra stilmässigt.
    Noelia & Silas: Känns inte helt optimalt. 

Nu ska jag fundera på fler förslag...

• spöke
    darknightgirl skrev 2011-07-22 22:43:20 följande:
    Caspian är jättefint =) men min ena son heter Bastian.så det blir lite för likt=) Amy, Stella ooch bastian =) nu är det bara son nr 2 som ska ha ett namn =) Sander var ett bra förslag med killen bara skrattade=/ Varför ska det vara så svårt? eller Wilde är fintr med men passar inte på han för han är så lugn..
    Kanske kan pappan acceptera Alexander (med smeknamnet Sander)?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd