Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

AuroraBorealis skrev 2011-04-12 22:40:44 följande:

Väntar på en lillasyster till Ludvig och August men har absolut namntorka vad gäller flkicknamn. Några tips?

Kanske fortsätta med G som en röd tråd?

Greta
    Sigrid
    Signe
    Ingrid
    Gerda
    Helga 
  • spöke
    AuroraBorealis skrev 2011-04-12 23:52:11 följande:
    Tack! Gillar Ingrid.

Helga klingar ju lite tyskt med tanke på pojkarnas namn som ju har tyskt ursprung. Tänker bara för myckert på "Allå allå emliga armen" när jag hör det namnet!
    Signe och Greta har vi redan för nära i familjen så de går bort trots att de är fina namn.
    Ingrid är tjusigt.  
    När det gäller Helga så är det ett gammalt nordiskt namn, inte tyskt - även om det onekligen låter så ).

Om du gillar tyska namn kommer några fler här:
    (Ludvig är mycket riktigt tyskt, August är dock en form av det romerska namnet Augustus)

Ida
    Emma
    Matilda
    Ebba
    Irma
    Ottilia
    Vilhelmina
  • spöke
    Linapina skrev 2011-04-13 08:58:59 följande:

Hej,

Har en son som heter Edvin (vi uttalar det Äddvinn), och en bebis i magen som jag inte vet om det är en kille eller tjej.

Om det skulle vara en tjej så har jag fastnat för namnet Milla. Vera eller Tove funderar jag också på.

På killsidan kan jag däremot inte hitta det perfekta namnet...

Efternamnet kommer att bli Ottsjö, vår första sån heter Edvin Hjalmar Ottsjö.

Tar gärna emot förslag! Glad

Bland dina flicknamn tycker jag bäst om Tove. Passar bra genom hela livet. Och så är det snyggt att V:et i Edvin återkommer i lillasysters namn som en röd tråd. (Och V finns ju även i Vera. )

Fler namn med V i:
    Elvira
    Alva
    Viola
    Lovisa
    Vanja
    Vendela
    Alvida
  • spöke
    spöke skrev 2011-04-13 15:33:04 följande:
    Bland dina flicknamn tycker jag bäst om Tove. Passar bra genom hela livet. Och så är det snyggt att V:et i Edvin återkommer i lillasysters namn som en röd tråd. (Och V finns ju även i Vera. )

Fler namn med V i:
    Elvira
    Alva
    Viola
    Lovisa
    Vanja
    Vendela
    Alvida
    Råkade trycka på posta-knappen innan jag fått med pojknamnen...

Alvar
    Gustav
    Ivar
    Vilhelm
    Valter
    Viktor
    Arvid
    Svante
    Love
    Vilgot
  • spöke
    Aimy skrev 2011-04-13 21:06:14 följande:
    Återigen, tack för svar!
    Jag kanske ska fundera mer på namn med ett s i. Jag har alltid gillat Svante också, men min man är lite emot det. Ante är också fint. Ja, jag får väl fundera vidare. Kul tråd! 
    Lycka till. Och du är alltid välkommen åter om du vill bolla vidare.
  • spöke
    IsaViolia skrev 2011-04-13 21:52:03 följande:
    Om man heter Ewert i efternamn, vad kan du rekomendera för namn då? Både flicknamn och pojknamn tack:)
    Trestaviga namn ger en bra klang till Ewert...

Johanna Ewert
    Matilda Ewert
    Josefin Ewert

Johannes Ewert
    Jonatan Ewert
    Samuel Ewert 
  • spöke
    väntanstidernr1 skrev 2011-04-14 07:54:20 följande:
    Tack för dina synpunkter på namnet mille! Vi funderar vidare. Har du nåt mer förslag till oss? Storebror heter Viggo. Vi letar både flick och pojknamn då vi inte vet könet!
    Jag skulle helst kombinera Viggo med ett annat nordiskt namn. Några förslag...

Alvar Manne Sixten Astor Ebbe Egil Malte Algot Svante

Lia Eira Ellen Siri Tyra Freja Disa Liv Saga Idun Alva
  • spöke
    AuroraBorealis skrev 2011-04-14 11:33:21 följande:
    Hej igen och tack för fler förslag!

Trodde faktiskt August också var av tyskt ursprung men där ser man! Däremot ett namn som tydligen är gångbart även i Tyskland enligtt min sambos släktingar som är tyskar. Inget vi medvetet tänkt på när vi valde pojakarnas namn men ändå en kul detalj eftersom barnens halva släkt är just från tyskland, även om pappan är uppvuxen i Sverige.

Kommentar till dina nya förslag: Emma, Irma och Ebba - dem gillar jag! Sambon är inte lika övertygad om Irma och Ebba dock. Emma däremot tycker han också om även om vi tycker det känns lite för populärt. I alla fall i vår vänskapskrets. Dock inte bland bebisar utan snarar bland våra egna jämngamla. Båda gillar också Lovisa som du föreslog för någon annan. Ja,det är inte helt lätt det här med namn. Kul  att ha någon att bolla med
    Ja, Emma har varit populärt i många generationer nu. Men jag kan verkligen förstå varför många faller för ett så enkelt, mjukt och vackert namn.

Andra flicknamn som kunde passa bra (oberoende av ursprung):

Ellinor
    Stina
    Lisen
    Klara
    Frida
    Emilia
    Elsa
    Selma
    Elin
    Vendela
  • spöke
    AuroraBorealis skrev 2011-04-14 11:37:17 följande:
    Kan tillägga att jag vill hon skall heta Anna, efter min mormor, i andra namn. Precis som jag själv gör.
    Anna är ett av mina favoritnamn. Ingen tanke på att använda det som tilltalsnamn istället?
  • spöke

Noah: ett hebreiskt namn bildat av ordet noach som betyder tröst, ro.

Elton: ett fornengelskt namn som betyder från den gamla boplatsen

Nellie: ett engelskt smeknamn för Eleonor, Ellen, Helena och Cornelia.

Meja: antagligen ett nybildat namn utan särskild betydelse.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd