Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

MatildaAn skrev 2011-03-23 23:14:29 följande:
    Du har så rätt så!;) Du är möjligtvis inte en man? Isf borde vi skaffa barn och namnge dom, då vi har samma GODA smak;)
    Hihi, tyvärr inte. Jag är en Labolina.
  • spöke
    MatildaAn skrev 2011-03-27 22:53:53 följande:
    Haha ;) Men du spöket, om jag säger Elis?
    Det tycker jag också om. Men det kanske blir lite för gulligt ihop med systerns namn...?
  • spöke
    IsaViolia skrev 2011-03-27 23:36:36 följande:
    Vad tycker du allsmäktige spöke om namnet Vilda?:)

Jag är inte så förtjust i namn med egenskaper. Och kanske är det inte så kul om det senare visar sig att barnet är överaktivt eller liknande. 

Hellre: Vira, Viva, Vida... 
  • spöke
    Xwedia skrev 2011-04-05 19:45:39 följande:
    HAMZA Peter Emil - har fått en lillebror men vi har inget namn åt honom. Vad tycker du? Har du några förslag?
    Malik
    Amir
    Hadi 
    Sami
    Wasi

(om det är ett arabiskt namn som ni letar efter...) 

• spöke
    marsmarsmåne skrev 2011-04-10 23:05:52 följande:
    Det blev en Teodor istället, hittade inget på M son föll mig och fadern i smaken som första namn, men han fick Magnus som 2:a namn, tack för hjälpen och bollplankandet.
    Teodor är ett fint namn. Och Magnus också. Bra val!    
  • spöke
    Aimy skrev 2011-04-10 23:15:15 följande:
    Mina barn heter Ina och Edvin. Vad har du för förslag namn till syskon (både pojk och flicknamn). Vill gärna att det ska vara ett mjukt namn. Glad för alla tips!
    Andra mjuka namn med N i (som en liten röd tråd):

Sonja
    Linnéa
    Agnes
    Annie
    Sanna

Nils
    Måns
    Jon
    Hannes
    Fabian
  • spöke
    Aimy skrev 2011-04-10 23:31:35 följande:
    Tack för svar! Om det blir en pojke har jag funderat på Vide Nils (Vide som tilltalsnamn). Men flicknamn, kan jag inte komma på något. Dottern heter redan Linnéa i andranamn...
    Vida, kanske? Men det är lite för ovanligt kanske...
    Agnes är väldigt fint också. 
    Ju mer jag funderar på namnen, desto mer känner jag för ett namn med S i. Det är mjukt, men bryter ändå av lite grann mot Ina och Edvin. Vide är jättefint, risken är bara att det konkurrerar med de andra ljudmässigt. Att namnen blir för lika och slår ut varandra. Förstår du hur jag menar?

Mjuka namn med S:

(Agnes)
    Lisen, Lisa
    Sofie, Sofia
    Signe
    Svea
    Elsa, Elsie
    Selma
    Sally

(Nils)
    Linus
    Sam
    Samuel
    Sune
    Måns
    Ossian
    Assar
  • spöke
    IsaViolia skrev 2011-04-11 11:25:31 följande:
    Vad tycker du om Bo Allan Emanuel, men Allan som tilltalsnamn?
    Tre jättefina namn.

Allan är snyggt och enkelt. Och funkar bra internationellt.
    Det enda negativa som jag vet att en del tänker på är "spela Allan"... men det känns knappt som att det uttrycket lever längre. Heja Allan.  
  • spöke
    väntanstidernr1 skrev 2011-04-11 15:29:45 följande:
    Vad tycker du om namnet Mille?
    Jag tycker Mille är gulligt. Mjukt och enkelt.

Dock förstår inte alla att det är pojknamn (kanske eftersom det är likt Millie och Milla), så om man lätt blir upprörd för att folk säger fel så ska man nog inte välja Mille.  
  • spöke
    ingensoldat skrev 2011-04-12 21:21:55 följande:
    Vad säger du om namnet Benjamin?
    Benjamin har två olika uttal i Sverige...med långt E som i ben (som hundar gillar att tugga på) och med kort E (som i Benny). Är man känslig för att folk inte uttalar namnet som man tänkt sig, så ska man alltså inte välja Benjamin. Likaså om man inte är förtjust i smeknamn - långa namn som Benjamin får ofta smeknamn.

Personligen är inte Benjamin ett favoritnamn (bara en smaksak), men jag ser många fördelar med namnet: det är ett namn som väletablerat i Sverige och funkar utmärkt utomlands. Om du gillar Benjamin så tycker jag du ska köra på det.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd