• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    servetten skrev 2010-11-08 13:59:10 följande:
    hej spöket, du är ju grym med namn ju =)
    kanske har du ett tjej och killnamn på lager till mig? Har en son som heter Dennis. Han och hans far har ett utländskt efternamn så därför vill vi ha helylle svenska namn, om du förstår =) Helst något i samma stil som Dennis, att alla har hört det fast att inte varannan unge på förskolan heter samma.. =)
    Du är alltså ute efter ett ganska internationellt namn som numera känns ganska svenskt?
  • servetten
    spöke skrev 2010-11-08 14:19:56 följande:
    Du är alltså ute efter ett ganska internationellt namn som numera känns ganska svenskt?
    haha ja så kanske man kan säga ;) jag är inte så bra på namnhistoria.. Men dennis låter inte så helsvenskt de kan jag hålla med om haha
  • spöke
    servetten skrev 2010-11-08 17:05:08 följande:
    haha ja så kanske man kan säga ;) jag är inte så bra på namnhistoria.. Men dennis låter inte så helsvenskt de kan jag hålla med om haha
    Dennis är en engelsk variant av det grekiska namnet Dionysos.

Jag ska fundera en stund. Återkommer.
  • spöke

Nu ska vi se... ganska internationella namn som numera känns ganska svenska...

Jag är inte så förtjust i när syskonnamn slutar på S båda två, därför har jag undvikit sådana namn. Tycker det blir lite för mycket.

Adam
    Bastian
    Patrik
    Emanuel
    Joel
    Kasper
    Johan
    Christian
    Jesper
    Joachim/Joakim
    Laban

Nina
    Jonna
    Rebecka
    Erika/Erica
    Evelina
    Caroline/Carolina
    Milla
    Andrea
    Miranda

• Siamojsen
    spöke skrev 2010-11-08 18:15:09 följande:
    Jag är inte så förtjust i när syskonnamn slutar på S båda två, därför har jag undvikit sådana namn. Tycker det blir lite för mycket.

Meeeh
  • servetten

Adam, Kasper' och Jonna gillar vi!

Vad tycker du om Isabella, Stina och Daniel? Går de ihop med Dennis?
     Tack för hjälpen du namnallsmäktige ;)

• Kiina
    spöke skrev 2010-11-07 22:36:06 följande:
    Olof Elof Manfred Leif Gustaf Gottfrid Alfons Rafael
    Nu till något helt annat än nordiska namn; vad tycker du om Charlie??
  • spöke
    Siamojsen skrev 2010-11-08 18:43:10 följande:
    Meeeh
    Men du har ju en emellan!
  • spöke
    servetten skrev 2010-11-08 18:58:04 följande:
    Adam, Kasper' och Jonna gillar vi!

Vad tycker du om Isabella, Stina och Daniel? Går de ihop med Dennis?
     Tack för hjälpen du namnallsmäktige ;)
    Hihi, jag tycker att Isabella och Daniel passar utmärkt med Dennis. Stina känns lite mer torparjänta - dock ett av mina absoluta favoritnamn.

Dennis och Gabriel kanske? 
  • Lyktan

Jag har en fråga som jag funderat länge på. Har försökt finna svar, men hittar inget som gör att jag förstår.

Min dotter heter Fideli. Vad betyder det egentligen? Vet att det används i usa´s armé "semper fideli" men vad menas?

tacksam för svar

Svar på tråden Spökes namn(t)råd