Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

    Spökes namn(t)råd

    Naya skrev 2019-11-14 12:49:06 följande:
    Hej! Lever denna tråd fortfarande?

    Jag är i akut behov av namnhjälp!! 
    Vi föräldrar kommer inte överens... Sambon gillar Malcolm, Lennox och Devin. Jag gillar Sam, Kian och Mateo. Jag vägrar hans namn och han vägrar mina. 

    Kan någon snälla hjälpa mig med lite förslag? Har plöjt alla namnsidor som jag lyckats googla fram, men lyckas inte hitta något jag fastnar för. Barnet kommer inte vara helsvenskt, därför undanbedes namn så som Johan, Carl, Anders osv. Storebror har ett arabisk klingande namn; Malik. 

    Hjälp mig Spöket! 
    Hej! Sorry, jag har haft lite paus ett tag. Hur har det gått med namn? Har ni lyckats enas?

    Spöke
  • spöke
    Daphodil skrev 2019-11-14 13:20:53 följande:
    Skulle också vilja ha hjälp. Har en dotter som heter Aurora, och väntar nu syskon med okänt kön. Pojknamnet är spikat men är mer osäker på flicknamn. Vill alltså ha något lite stiligare men ändå rätt ovanligt, i stil med Aurora. Inga fyrabokstäversnamn. Har du förslag i liknande stil?
    Hej. Och f'låt. Har haft lite paus.

    Har ni hittat något namn till en ev. lillasyster?
  • spöke
    10oktober skrev 2020-01-17 19:02:31 följande:
    Hej Spöke!

    Vi väntar andra barnet och funderar på namn för fullt, både pojk- och flicknamn. Storebror heter Folke och vi vill gärna ha något i gammal stil, gärna något med två stavelser. Vi funderar på Stina till en flicka men är inte säkra. Det får inte vara för vanligt men ändå ett etablerat namn. Vad kommer du att tänka på? :)
    Hej! Folke & Stina tycker jag låter toppen ihop. 
    Tillsammans med Folke skulle jag vara försiktig med andra namn som har ett dominant L. De kan lätt konkurrera ut varandra, om du förstår vad jag menar.

    Andra namn som passar med Folke:

    Ebba Märta Sigrid Greta Hedvig

    Hjalmar Arvid Olof Henning Ivar 
  • spöke
    spöke skrev 2020-01-17 19:15:56 följande:
    Hej! Folke & Stina tycker jag låter toppen ihop. 
    Tillsammans med Folke skulle jag vara försiktig med andra namn som har ett dominant L. De kan lätt konkurrera ut varandra, om du förstår vad jag menar.

    Andra namn som passar med Folke:

    Ebba Märta Sigrid Greta Hedvig

    Hjalmar Arvid Olof Henning Ivar 
    Eventuellt är Hjalmar lite för L-igt. Herman kan vara ett alternativ. Jag tycker man kan matcha nordiska och tyska namn med fördel eftersom språken är så nära besläktade.

    Är du intresserad av gamla nordiska namn kan jag rekommendera den här sidan: https://kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/
  • spöke
    Daphodil skrev 2020-01-17 19:41:24 följande:
    Ingen fara. Det blir en lillebror så vi har ett namn smile1.gif
    Spännande!
  • spöke
    Naya skrev 2019-11-14 12:49:06 följande:
    Hej! Lever denna tråd fortfarande?

    Jag är i akut behov av namnhjälp!! 
    Vi föräldrar kommer inte överens... Sambon gillar Malcolm, Lennox och Devin. Jag gillar Sam, Kian och Mateo. Jag vägrar hans namn och han vägrar mina. 

    Kan någon snälla hjälpa mig med lite förslag? Har plöjt alla namnsidor som jag lyckats googla fram, men lyckas inte hitta något jag fastnar för. Barnet kommer inte vara helsvenskt, därför undanbedes namn så som Johan, Carl, Anders osv. Storebror har ett arabisk klingande namn; Malik. 

    Hjälp mig Spöket! 
    Naya skrev 2020-01-20 08:39:45 följande:
    Nej, inte enats än!
    Jag kan tycka att Malcolm är lite för likt Malik. De konkurrerar med varandra istället för att komplettera varandra.

    När du säger att barnet inte är helsvenskt, finns det andra språk eller kulturer som namnet ska passa för? Bland era förslag var det väldigt blandat.

  • spöke
    Nina854 skrev 2020-01-20 11:47:53 följande:
    Hej!
    Vi letar namn till den lille i magen! Vi har en Botvid och en Ingrid sen innan och funderar lite på Halvard, men det är kanske för mycket svensk-medeltidtema? Jag gillar Edmund, men inte maken. Vi har varit inne på en massa olika namn men inget känns helt hundra!
    Hej!
    Åh, en Botvid stöter man inte på så ofta. I like. Både Halvard och Edmund slutar ju på D, precis som Botvid & Ingrid. Är det ett kriterium? Jag tänker att man kan flytta på D:et så blir det ingen risk för Knatte, Fnatte och Tjatte-känsla, men ändå en röd tråd.

    Frode
    Hilding
    Reidar
    Gunde
    Audar, Aude, Audun
    Eldar
    Oddvar
    Balder

    Alternativt ett enstavigt namn som slutar på D (så det blir en annan rytm). Tord till exempel.
    trollhona skrev 2020-01-21 21:30:28 följande:
    Vill bara säga att Halvard är jättefint.
    Mitt namnförslag till syskonen skulle vara Tord.

  • spöke
    Carroek92 skrev 2020-01-27 20:24:04 följande:
    Hej! Vi väntar ett syskon och vi vet inte kön. Storasyster heter Noelia och vi har så svårt att komma överens. Sambon gillar mer vanliga namn eller väldigt annorlunda och jag tycker att det behövs ett namn med liknande klang för att väga upp.

    Några förslag som jag kan tänka mig: Inez, Cleo, Celine, Junie, Julie
    Frans, Elton

    Sambon: Agnes, Alma, Amelia, Lo, Emilia, Tilde, Nellie
    Milian. Baltasar, Milo, Milton, Fritjof och Truls

    Vad tycker du? Har du något bra förslag som passar? ????

    Med vänlig hälsning!
    Ja, inte nog med att man ska hitta namn som man själv kan tänka sig ... man ska enas också!

    Junie och Julie tycker jag passar bra med Noelia just för att det blir lite av ett säsong-tema. Jul för Noelia och sommar för Junie och Julie. Skulle stryka Amelia och Emilia från listan för att de slutar på -lia och då konkurrerar med Noelia.

    Några förslag:
    Celeste Laura Nancy Elise Louisa
    Valentin Gabriel Florian Casper Nicolai
  • spöke
    norrlänningen89 skrev 2020-04-22 17:11:02 följande:
    Har provat inboxa dig och får väl se om du är aktiv något längre så man kanske får lite hjälp. :)
    Har skickat svar.
  • spöke

    Namnstatistiken från 2021 finns nu på SCB:s sajt. Glad

    Flickor: www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/pong/tabell-och-diagram/nyfodda--efter-namngivningsar-och-tilltalsnamn-topp-100/flicknamn/

    Pojkar: www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/pong/tabell-och-diagram/nyfodda--efter-namngivningsar-och-tilltalsnamn-topp-100/pojknamn/

  • spöke
    Stemia skrev 2022-05-31 14:47:09 följande:
    Tar tacksamt emot förslag på pojknamn som passar till syskonen 
    Theo och Lucas. 
    Sist hann han bli 6veckor innan vi enades om ett namn. 

    Namn vi själva har på listan är: 
    Viggo , casper , Matti , Abbe 
    Men inget av dessa känns 100%  
    Hej!
    Har inte varit inloggad på länge, sorry. Har ni hittat ett namn som ni gillar? (Jag tycker Casper passar bra med Theo och Lucas.)
  • spöke
    Igelkott91 skrev 2022-10-20 21:35:28 följande:
    Hej!

    Vi har en Frank och kommer snart få en lillasyster. Har du några förslag på flicknamn som känns lika mycket klassiskt svenska som klassiskt engelska? Min familj är engelskspråkig så jag vill gärna att namnet uttalas ungefär likadant på båda språk.
    Edith Annie Nancy Sally Ellen Lilian Agnes Alice Jenny Judith Lily/Lilly Nora Tilly Wilma

    Nåt i den stilen du tänker dig?
  • spöke
    Igelkott91 skrev 2022-10-20 21:51:26 följande:
    Charlotte är lite för långt, men annars fint. Erica känns lite 90-tal. Eller? Kände massor av Erica när jag växte upp.


    Precis något sånt!
    Edith har vi pratat om tidigare i men inte på flera år. ska fundera på den.. Sally älskar jag!! Men inte maken. Ellen var favoritnamnet när vi väntade Frank men jag funderar på om det är för mjukt i relation till Frank? Samma med Agnes. Jättefint med mjukare. Funkar det?

    Nancy var coolt! Men antagligen för tantigt för min man. Ska definitivt föreslå det.

    Annie, Jenny, Lilly, Nora, Tilly - njaa.

    Våra favoritnamn just nu är Märta och Margot men ingen av de följer mina kriterier. 😂
    Jag tycker att det blir en snygg konstrast med ett mjukt namn tillsammans med ett hårt namn. Då konkurrerar inte namnen med varandra, utan är fina var för sig.

    Märta kan vara knepigt pga ä, men det finns ju varianten Marta också. 

    Vilken typ av namn gillar din man?
  • spöke
    Igelkott91 skrev 2022-10-20 22:08:01 följande:

    Ja, kanske. 


    Jag gillar tantiga namn och han gillar mer moderna, eller kanske mer tidlösa. Till pojkar gillade vi båda exempelvis Walter, Harry och Alfred. Han gillar ex Stina och My.


    Här är ett gäng till som kanske kan funka:

    Mildred Rut(h) Ester Hilda Amelia Doris Emma Harriet Hedvig Liv Mary Vera
  • spöke
    Stemia skrev 2022-10-25 08:32:29 följande:
    Nä faktiskt inte, jag sitter med en liten namnlös I knäet just nu .
    Vi står mellan Viggo och Melvin. Har även haft Hugo  Elvin Mattis på tapeten. 
    Jag älskar Leon men de är upptaget av för nära familj. 
    Namnvalet är viktigt så jag tycker att ni gör rätt i att inte hasta fram ett beslut. 

    Jag tänker att ni gillar klassiska och internationella namn, eftersom ni har en Theo och en Lucas. Theo är ju ett grekiskt namn och Lucas också (men kanske har det kommit från latin från början via grekiska). Många bibliska namn skulle passa med Theo och Lucas. Har ni funderat över de här?

    Samuel/Sam
    Benjamin
    Gabriel
    Jakob
    David
    Simon
    Isak
    Joel
    Adam
    Elias
    Ruben
    Aron
    Markus
    Jonas/Jonah
    Jonatan
  • spöke
    Lindax1988 skrev 2022-12-14 11:03:55 följande:
    Nils eller Max vilket tycker du är finast? 😀
    Personligen föredrar jag Nils.

    Man måste nog gilla smeknamnet Nisse också om man väljer Nils. Max får inga smeknamn.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd