Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

citronträd skrev 2017-12-14 09:38:23 följande:
    Hej! Vi väntar vårt andra barn, en pojke. Har du tips på namn som passar med storebror Vincents namn?
    Hej! Jag tycker att Vincent passar bra ihop med andra namn som har latinskt ursprung. Här kommer några förslag:

Adrian Felix Dante Valentin Fabian Julius Amadeus
    Justus Leo August Kristian Julian Roman Tristan Pax
  • spöke
    Helmy94 skrev 2017-12-31 00:27:53 följande:
    Har du namnförslag som Valter och Evelyn? :) Gillar ganska ovanliga men inte konstiga namn. (Valter är väl iof inte särskilt ovanligt) Får jag fråga hur du tycker att Evelyn ska uttalas i Sverige? Som på engelska där man går upp på slutet? Så som Eleine Eksvärd uttalar sin dotters namn om du har hört haha...
    Har inte hört Elaine Eksvärds uttal, men jag antar att du menar om man ska säga 'E-ve-lyn eller Eve-'lyn (' = huvudbetoning)? Jag skulle själv lägga betoningen på första stavelsen. Däremot om det stavas Evelin eller Eveline så skulle jag tänka att det var betoning på sista stavelsen (som franska namn).

Är Valter och Evelyn dina namnförslag eller är det existerande syskon vars namn ska tas hänsyn till?
  • spöke
    Wilbo80 skrev 2017-12-31 06:37:56 följande:
    Vilken bra tråd!! :)

Väntar en flicka, så ett flicknamn som passar med Vincent? :)
    Gillar vanliga namn men som även funkar lite överallt (sambon har chilenskt ursprung) Vi har funderat på Alice, Emily, Emilia, Lucy, Alexandra.. Kom gärna med förslag!! :)
    Vincent har latinskt ursprung, vilket också är praktiskt om pappans släkt är spansktalande.

Här kommer förslag på flicknamn med samma ursprung:

Vanliga i Sverige: 
    Clara Julia Viola Stella Cornelia Miranda Laura Olivia Rosa Felicia Amanda Beata Emilia Natalie Alma Cecilia Livia

Lite mindre vanliga: 
    Alba Juno Aurelia Celia Clarissa Luna Valentina Claudia Flora
  • spöke
    Starlights skrev 2018-02-22 17:59:16 följande:
    Hej, vi väntar en flicka och jag & mannen är överens om förnamnet Stella. Nu har vi dock svårt att komma fram till ett passande andranamn. Stella ligger ju rätt högt upp på topplistan, så vi vill helst inte ha ett till topp-20 namn.. Men samtidigt ändå ett namn som är lätt att stava, uttala och inte allt för ovanligt..

Vi har funderat på andranamn som slutar på vokal och namn med lite fler stavelser, det klingar fint både till för- och efternamnet. Till exempel så tycker vi att Emilia, Livia och Mathilde passar bättre än ett kort namn som tex, Liv. 

Söker nu fler förslag på andranamn, några förslag? smile1.gif  
    Hej! Har ni inga namn i släkten som ni kan återanvända? Jag gillar tanken med släktnamn som sätter in den nya människan i ett historiskt perspektiv. Utan tidigare generationer hade vi ju inte funnits.

Håller med om att Stella låter bra ihop med ett längre namn, gärna tre eller fyra stavelser. Alternativt ett tvåstavigt namn med betoning på sista stavelsen, t.ex. Marie (många franska namn passar i denna kategori).

Här kommer några förslag:

Stella Aurora (stjärna + morgonrodnad)
    Stella Elvira
    Stella Cornelia
    Stella Juliette
    Stella Rebecka
  • spöke
    Starlights skrev 2018-02-23 09:50:49 följande:
    De enda lite finare släktnamn vi har är Adele, men tycker det är svårt med uttal och stavning där + att alla bara tänker på sångerskan. Ska man uttala det A-de-le, A-del, eller A-dell? Och hur stavar man det för respektive uttal? Emilia är också ett släktnamn, som vi funderat lite på.

Men det där med släktnamn är inte så viktigt för oss, kan lika gärna välja ett annat namn för att det är fint. smile1.gif

Elvira har vi faktiskt också funderat på! smile1.gif Har du fler förslag?
    Adele + Emilia = Adelia. Ett vackert gammalt namn.
  • spöke
    MiaFia skrev 2018-11-05 16:18:57 följande:
    Jag väntar barn och tar tacksamt emot lite tips gällande namn :)

Jag/vi gillar klassiska men inte supervanliga namn. Gärna lite längre namn, i alla fall inte enstaviga. 

Gillar följande pojknamn: Henry, Konrad, Valdemar, Adrian. Henry går tyvärr bort då det är "upptaget". Konrad och Valdemar gillar jag men får för mig att många inte gör det och vill inte göra livet svårt för mitt barn. Adrian känns mest rätt just nu men ligger också högt på topplistorna vilket får mig att tveka.

Gillar följande flicknamn: Vendela, Cornelia, Adeline, Claudia. Tvekar på Vendela p.g.a. den spanska betydelsen men vet inte om vi behöver ta så mycket hänsyn till det när vi inte har någon koppling till det spanska språket/kulturen. Tycker kanske Cornelia är lite för vanligt och ev. är Adeline lite "stolpigt" att säga. 

Har du åsikter om dessa namn och/eller andra liknande förslag? 
    Hej!
    Konrad kan jag förstå att man antingen gillar eller ogillar, men Valdemar är inte så långt från andra namn som är populära (som Valter och Vilmer). Själv tycker jag att båda namnen funkar! :)

Andra klassiska pojknamn:
    Edgar Georg August Leonard Ruben Vilhelm Bruno Arthur Emanuel Leopold
    Cornelis Rafael Edvard Fabian Julius Klemens Malkolm Nathan Raoul Ossian

När det gäller Vendela så tycker jag inte att den spanska betydelsen behöver vara ett hinder. Det är nog få som gör den tolkningen här i Sverige. Däremot så kan det ju vara en anledning nog att man själv stör sig lite på det. Då är det nog bäst att hitta ett annat alternativ som känns helrätt.

Adeline ligger kanske inte helt smidigt i munnen. Jag tycker att Adelia eller Adela är lättare att säga. Eller Alina eller Aline.

Ett namn som ligger nära Cornelia men som är lite ovanligare är Cordelia.

Andra förslag på flicknamn:
    Laura Ottilia Eleonora Henrietta Josefina Amalia Cecilia Elvira Ofelia
    Cynthia Teodora Aurelia Dalia Althea Eugenia Celeste Matilde Elida
  • spöke
    Stemia skrev 2018-11-19 09:52:39 följande:
    hej spöke 
    vi väntar pojke nummer två :) och skulle gärna vilja ha namnförslag från dig som passar till storebror Theo 

vi gillar korta namn, gärna lite ovanligare men inget måste 
    tack på förhand {#emotions_dlg.flower}
    Hej!

Theo är ju en kortform av namn som Theodor och Theofil, så kanske en annan kortform kunde passa er.

Hannes
    Sam
    Max
    Fred
    Vince
    Bastian
    Jack
    Ben
    Alex
    Zack
    Sander
  • spöke
    Granskott skrev 2019-01-17 21:58:25 följande:
    Hej spöket, är du fortfarande aktiv?

Vi väntar en liten flicka och grunnar på namn. Favoriterna hittills är Edith & Estrid och jag undrar om du kan berätta lite om deras betydelse och ursprung.

Tar även gärna emot förslag på andra namn. Jag gillar tvåstaviga lite äldre tantnamn. Vårt efternamn innehåller en blomma så alla fina blomnamn (ex iris och flora) går bort. Namnet får heller inte vara för vänt och mesigt.

Hoppas du har en bra förståelse för vad vi tänker oss nu:)
    Hej! Har haft en lite paus från FL så kanske har ni redan hittar ert namn nu. Men här kommer lite tankar från mig ...

Edith (eller Edit) är ett fornengelskt namn (Ædgyth) som består av ord som betyder rikedom (Æd) och strid (gyth). Det var ett ganska vanligt förekommande namn och det fortsatte att användas även efter den normandiska invasionen. Det första skriftliga belägget för att namnet har använts i Sverige är från 1836. Namnet var som mest populärt kring sekelskiftet, men populariteten dalade sedan. Det började bli populärt igen under slutet av 00-talet.

Estrid är ett fornnordiskt namn, en östnordisk variant av Astrid. Det är en sammansättning av as (gud) och frid (skön eller älskad). Senast det hade en topp var kring sekelskiftet och nu sedan början av 2010-talet har det börjat komma tillbaka. 

Andra namn i kategorin "inte alltför snälla tvåstaviga tantnamn":

Ethel Märta Hilda Vera Greta Olga Siri Rakel Doris Sonja
    Ester Ingrid Elna Majken Gerda Asta Ada Dagny Inez
    Hedda Irma Judit Britta Edla Karla Sigrid Ebba Nora Svea
  • spöke
    TantLjusgrön skrev 2019-07-18 12:22:47 följande:
    Hej Spöke,
    Är du kvar på denna sida? Jag följde dig mycket för 7 år sedan när min första son Victor föddes. Sedan fick vi en Ivar och nu har vi fått en tredje son och har kört fast i vårt letande..och då letade jag upp dig igen??

Såå vad ska han heta????? Har du något förslag? Vi gillar de gamla namnen som funkar internationellt.

Victor, Ivar & ??

Här är vad vi funderar på just nu:
    Victor, Ivar & August ?
    Victor, Ivar & Tore ?
    Victor, Ivar & Tage ?
    Victor, Ivar & Rasmus ?
    Victor, Ivar & Folke?
    Victor, Ivar & Knut?
    Victor, Ivar & Rolf
    Victor, Ivar & Alve
    Victor, Ivar & Ebbe
    Victor, Ivar & Göte
    Victor, Ivar & Emanuel
    Victor, Ivar & Ture
    Victor, Ivar & Isac
    Victor, Ivar & Måns
    Victor, Ivar & Artur
    Victor, Ivar & Bertil
    Victor, Ivar & Sixten
    Victor, Ivar & Erik
    Victor, Ivar & Kion (Victors förslag)
    Victor, Ivar & Max (Victors förslag)
    Victor, Ivar & Mahmoud (???? Victors förslag)
    Victor, Ivar & Felix (Victors förslag)
    TantLjusgrön skrev 2019-07-21 23:29:11 följande:
    Hej igen, vi börjar närma oss namnet August mer och mer... men nu börjat fundera på uttal. Jag säger alltid Agust men min man uttalar U:et AOUgust och nu hittade vi att August Strindberg uttalade sitt namn Ågust.

Vad skulle du säga? Hur ska det uttalas?
    Hej! Jag är kvar men har haft lite semester från FL.

Namnet August har tre vanliga uttal. Och det finns inget korrekt uttal. Om man tycker det är irriterande att folk säger olika så bör man nog glömma namnet August. Men om man inte stör sig på det så är det ett väldigt bra namn som passar in på era kriterier.

Victor och Ivar är ursprungsmässigt olika så där behöver ni inte matcha nåt speciellt med lillebrors namn. Om ni vill ha en röd tråd så tänker jag att det vore fint med ett V även i lillebrors namn. Till exempel ...

Ludvig Alvin Love Valter Edvard Edvin Vilhelm Elvin Arvid

• spöke
    Firenze skrev 2019-08-21 09:48:54 följande:
    Hej Spöke!
    Här kommer en lite annorlunda fråga. Det är så att jag är trans och vill byta namn. Jag letar efter ett killnamn som kan passa min generation. Jag är född i början av 90-talet. I min familj brukar vi dessutom ha ganska korta namn, max 5-6 bokstäver. Det är inget krav att namnet är kort men det passar bäst med mitt efternamn. Jag vill ha ett namn som har ett svenskt uttal men det får gärna gå att uttala någotsånär för engelskspråkiga personer eller ha en engelsk variant. Det enda kravet är att det ska vara någorlunda tidstypiskt för början av 90-talet, de andra grejerna är bara önskemål.

De allra vanligaste namnen går bort, typ Anton och Oscar, eftersom att risken är stor att jag redan känner någon med det namnet. Jag vill inte ta någons namn. Jag gillar namn som Jon, Martin och Elias men de går bort pga. att släkt och nära vänner heter så.

Om du har några förslag så tar jag tacksamt emot dem!

Hej! 
    Det viktigaste är ju att du känner dig bekväm med det nya namnet och att det känns som att det är DU. Namnet är ju en stor del av vår identitet så ta god tid på dig att tänka och känna. Kanske be andra kalla dig namnet på prov så att du kan känna hur det känns när andra använder det när de tilltalar dig och när de pratar om dig. Om det känns som ett jättelångt steg att byta till något helt namn kan man göra som t.ex. Loui Sand (som tidigare hette Louise) eller Caroline Farberger (tidigare Carl). 

När det gäller populära namn från olika årtionden så har SCB bra statistik: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/pong/tabell-och-diagram/samtliga-folkbokforda--fornamn-och-tilltalsnamn-topplistor/tilltalsnamn-man-per-decennium-topp-10/

Så här såg topplistan ut för 90-talet:
    Marcus
    Erik 
    Simon
    Alexander
    Viktor
    Oskar
    Johan
    Daniel
    Filip
    Anton

Typiska namn för 90-talet, men stor risk att du redan känner någon som bär det namnet såklart.

Andra lite kortare, populära namn på 90-talet var (en del var populära redan på 80-talet, andra fortsatte vara populära under 00-talet):

David Jesper Emil Joel Adam Rasmus Albin Felix Hampus Jakob Linus

Ett annat tips: Här kan du se alla namn (med fler än 10 nya bärare per år) från år 1998: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/pong/tabell-och-diagram/nyfodda--tilltalsnamn-alfabetisk-oversikt/pojknamn/

Om du tittar i kolumnen för 1998 och det är relativt höga siffror så kan du anta att namnet även var populärt tidigare under 90-talet. Här finns massssssssor av namn.

Fundera även över de klassiska namnen som funkar i alla generationer, t.ex. Erik, Gustav, Karl osv.

Lycka till!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd