Loppan84 skrev 2016-08-06 00:45:58 följande:
Hej!
Vad får du för associationer till dessa namn? Tänker på om du får några särskilda vibbar för vad barnet kan tänkas komma från för social grupp/klass eller typ av hem och föräldrar. Vill helst undvika rena överklass- eller arbetarklassnamn, samt ha ett någorlunda annorlunda (bland jämnåriga så helst utanför topp 20 iaf) men inte ett så unikt namn att folk inte hört det förrut. Säg gärna också om nått av namnen nedan passar bättre in på mina önskemål enligt dig :)
August
Ruben
Bernard
Tage
Dante
Hej! Nu är jag tillbaka online.
Alla namn ger associationer. Och även om en del gärna påpekar att problemet ligger hos personerna med fördomar och inte hos namnbäraren så är det ju faktiskt i slutändan just namnbäraren som påverkas. Ett fördomsfritt samhälle är en utopi. Det är dessutom inte bara namn som folk tolkar – det är bilar, bostad, kläder, musiksmak, fritidsintressen, dialekt osv.
Så här kommer helt enkelt lite generella fördomar/associationer om namnen på din lista...
AUGUST: Ursprungligen Augustus, ett romerskt kejsarnamn, med betydelsen ’den upphöjde’ eller ’den vördnadsvärde’. Namnet Augustus började användas bland kungligheter och adel under den senare delen av 1500-talet i Sverige och under 1600-talet kom kortformen August att börja användas bland adeln. Det var dock först under 1800-talet som namnet blev vanligt i Sverige. Namnet bars då av kungligheter både i och utanför Sverige och spred sig ner bland folket. 1875 var August det fjärde vanligaste pojknamnet i Sverige. Den mest kända bäraren för oss i Sverige är August Strindberg, vilket kan ge associationer om att en familj med en liten August är en kulturell och beläst familj. Men August Strindberg var ju också engagerad i arbetarrörelsen.
För att sammanfatta det hela så är det ganska svårt att placera in August i en samhällsklass. Det har förekommit bland såväl kungligheter som bönder. Idag skulle jag dock gissa att det förekommer mest bland medelklassen där äldre namn har varit väldigt inne de senaste åren.
RUBEN: Ett hebreiskt och bibliskt namn som tros betyda ’förnyaren’. Namnet har använts i Sverige sedan början av 1800-talet och var ganska populärt runt sekelskiftet 1800-1900. Namn brukar vara populära i cyklar runt 90 år och det var därför ingen överraskning att Ruben skulle komma tillbaka ungefär vid den här tiden. Jag skulle placera in namnet i medelklass och överklass.
BERNARD: En form av Bernhard, ett forntyskt namn sammansatt av ord som betyder ’björn’ och ’stark’. Bernhard har förekommit i Sverige sedan sent 1200-tal. Namnet var relativt populärt under 1800-talet och kring sekelskiftet 1800-1900. Det borde alltså vara dags för Bernhard och Bernard att komma tillbaka. Dock är det endast ett fåtal gossebarn som har fått namnet de senaste åren. Var ska vi då placera Bernard? Kanske en medelklassfamilj på Södermalm som vill ha ett etablerat namn som inte är för konstigt, men det ska ändå låta unikt.
TAGE: Ett forndanskt namn som betyder ’arvinge’ eller ’borgensman’. I Skåne användes namnet redan under senare delen av 1400-talet, men i övriga Sverige blev det inte populärt förrän runt sekelskiftet 1800-1900. Populariteten höll i sig ända tills andra världskriget. Det är antagligen anledningen till att Tage inte har haft sin 2000-tals-peak ännu. Under 2010-talet har namnet börjat öka så kanske börjar det klättra på listorna igen. Skulle även stoppa in namnet i dagens medelklassfamilj.
DANTE: Kortform av det italienska namnet Durante som betyder ’ihärdig’, ’uthållig’. Mest känt pga poeten Dante Alighieri. Det har varit ovanligt i Sverige fram tills nyligen. Med tanke på det så skulle jag inte placera det i överklassfacket där få nytillskott finns, utan medelklass och ner mot de lägre klasserna där modet svänger mer.